Ta bort dörrpanel bak 159, fönster löst

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Ta bort dörrpanel bak 159, fönster löst

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Nån som vet hur man får bort dörrpanelen bak på en 159-10, har lossat nedre skruvar, vid dörrhandtaget och vid dörröppnar handtaget men allt sitta fast äbdå, vågar inte ta i o förstöra något .

Det verkar som att fönstret har lossnat från mekanismen till elhissen, det klonkar o låter som att något är löst, nån som har råkat ut för något liknande?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Nu har jag inte lossat panelen på en 159 så törs inte svära på hur den sitter. Dock är det förhållandevis likt på de flesta bilar så generellt är det lite såhär man får göra.

Lossa alla skruvar. Ibland sitter det skruvar gömda bakom luckor, i botten på dörrfickor, bakom handtag. Som i t.ex. min 156 finns en i övre facket gömt under gummit i botten. En del kan sitta skruvade bakom högtalaren så man måste lossa den först. I vissa bilar måste man plocka ur stycket där knappar till fönsterhissar och dylikt för att komma åt en eller ett par skruvar. Detta bör man ändå ta loss för att koppla loss kablarna som generellt är för korta för att följa med panelen när man fått loss den.

I de allra flesta fall så sitter panelen fasttryckt med ett antal clips i dörren. Framförallt första gången kan dessa sitta benhårt och man får använda bra mycket mer våld än man egentligen vill för att få loss dem. Det kan underlätta att använda ett klädselverktyg för att lossa dem, särskilt om man vill vara säker på att de håller.

Ett liknande som dessa.

När man fått loss dessa brukar det oftast vara så att man lyfter panelen uppåt för att få den av listen i överkant. Därefter ska det bara vara att lyfta bort panelen efter vajern till handtaget är bortkopplad.

Detta är en rätt generell beskrivning, det kan skilja lite men utifrån bildsökningar på nätet är det såhär det verkar se ut på 159.

Lars Ryefalk
      Deltagare

Jag bytte hissmekanismen i en bakdörr på min 159:a 06:a. Det är sex år sedan men som jag minns så var det inget svårt eller konstigt. Gäller bara att hitta alla skruvar. Köpte hissen på Bildelsbasen men det var en ny i förpackning som kom och inte en begagnad som jag trodde . 

oo-v-oo oo V oo

Johan Tamrin
        Deltagare

Jag gjorde detta nyligen, om jag minns rätt är det:

3 skruvar längst nederkanten. En bakom ett litet plastlock vid dörröppningshandtaget. En under gummimattan vid handtaget (där knappen till el-hissen är) Denna lossar man och lyfter bort själva plastpanelen, och där under sitter det 2 till som håller fast dörrklädseln. 

Sedan är det 3 clips på varje sida.

Tack, ska försöka igen. Just nu sitter det fast nere vid högtalaren… men det kanske bara är att ta i …

Henrik Lindgren
          Deltagare

Om du inte får loss det så kan jag fota en lös panel som jag har hemma. Skulle du ha sönder din så är våran svart med svart skinn. Där får du bara försöka få loss dit högtalargaller , eftersom det saknas på denna. Dom är limmade idiotiskt nog men lätta att få bort när du väl har av panelen.

Hasse Ohlsson
            Deltagare

Har du hittat problemet med fönsterhissen? Jag har samma problem med att rutan sitter fast ned hissade och det låter som krossat glas när man försöker hissa upp rutan. Har löst det temporärt med att jag lyckats få upp rutan i stängt läge och kopplat ut fönsterhissen. Jag hittade denna lösning men jag är inte riktigt redo för den ännu 

HBO

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.