Ta bort kamförställning?

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Ta bort kamförställning?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Patrik Andersson
    Deltagare

Enligt utsaga är det en nordmotor från en 75:a jag köpt. Det sitter en kamförställningsmekanism på den. Den ska tydligen aktiveras vid 1800 rpm och vrida kammen 25 grader. Vad är det som triggar solenoiden vid rätt varvtal? Andra frågan är: Måste jag ha denna, kan jag ta bort den och glömma att den satt där?

Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

Björn Hedberg
    Deltagare

25 grader påverkar ganska mycket .Du förlorar mycket effekt över de 1800 rpm om du inte gör något åt det , eftersom du har tänkt byta kammar så kommer du iallafall få testa dig fram vilken kam inställning som passar dig bäst oavsett om du försöker behålla kamförställningen eller inte ,att fixera kammen för max effekt innebär dålig körbarhet under 1800 rpm men det är nog inget större problem på en race bil.

Patrik Andersson
    Deltagare

Visst, den gör sannolikt nytta men vad är det som aktiverar solenoiden? Det måste ju rimligen sitta något som håller koll på varvtalet och skickar spänning när det är dags.

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Den gör kanske nytta på en originalmaskin men ska man trimma är det bara krångel. Inga problem med körbarhet på lågvarv om man trimmar rätt. Tänk bara alla motorer som inte har variatorn och går bra, men visst kan det kanske ge mer effekt på lågvarv. 

Vad som aktiverar den kan jag inte svara på. Har läst det i någon tråd på alfapower men kommer inte ihåg. Något håller garanterat koll på varvtalet då 75:an har elektronisk varvräknare. 

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Benny Steen
    Deltagare

på 75:orna sitter det i framkant på insugskammen en elektriskt styrd ventil som öppnar en oljekanal som vridet insugskammen vid ca 1500rpm och 5500 rpm. 

vissa trimmkammar tex CB kan monteras med kamförställning. men man måste naturligtvis prova så man har frigång mellan ventiler och kolvar i båda kamförställningslägena.

jag har en del bilder och text på min rejsatråd när jag byggde om min 155 topp för att funka med CB kammar som var gjorda för VVT. på senare TS motorer måste man plugga oljekanaler.

börjar  på sidan 42, sedan får du bläddra…

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628&postdays=0&postorder=asc&start=861

Per Wadén
    Deltagare

Har du någon bild på motorn dör man ser kamförställningen så är det lättare att hjälpa dig.

PerBerlina

Patrik Andersson
    Deltagare

Tyvärr ingen bild på min motor men jag hittade en bild när jag googlade. Möjligt att den ursprungligen suttit i en Alfetta

Igino Cazzola
    Deltagare

På de första motorerna som hade kamförställning var det enbart (gas)spjällvinkeln som styrde kamläget. Jag tror att den lösningen enbart användes på Alfetta.
    På 75:an borde det sitta nå’n form av elektronikburk som tar besluten. ‘bara att rota fram elschemat. 

Jag är fullständigt Räserskadad

Per Wadén
    Deltagare

Denna liknar den som sitter på Alfetta Guld Quadrifoglio  årsmodell 1984. Finns även på Spider S4. 

Dessa är utrustade Med Bosch Motronic Motorstyrning som med största sannolikhet styr insugningskammen. Har kanske ett el-schema till Spidern.

Kan kolla i morgon.

PerBerlina

Benny Steen
    Deltagare

Jag inser nu med bilden att det är en motor från en förgasar 75a. Lite ovanligare. Fanns väl bara 86 och 87 . Jag hade en -86 på nittiotalet och på den fanns hade en väldigt intrikat konstruktion med diverse elkalblar till förgasarna…

Hursomhelst är det inga bekymmer att strunta använda kamförställningen. Ansluter du inte kablarna kommer inte heller oljan som vrider kammarna fram och dom blir statiska. Du tappar då mycket vrid i mellanregistret. 
    Vill man prova hur det funkar kan man ansluta 12 volt över soloniden på tomgång och då blir tomgången väldig ojömt. 

På ett motorbygge ställer man istället kammarna direkt för maximalt vrid , lämliga värden framgår av kamkortet som brukar följa med eftermarknadskammar . . tex 1.5mm på insug vid 15 grader TDC  vevaxelvinkel.

Patrik Andersson
    Deltagare

OK, Benny! Planen är att använda denna som en temporär motor. Om vi utgår från att jag inte kopplar in förställningen, då borde jag kunna justera kammen till ett fast “kompromissläge”. Spelet är ju 25 grader och nånstans där emellan borde man kunna hitta ett läge som är någorlunda ok som en tillfällig lösning eller är jag fel ute?

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Patrik Andersson på 2015-01-20 10:37

OK, Benny! Planen är att använda denna som en temporär motor. Om vi utgår från att jag inte kopplar in förställningen, då borde jag kunna justera kammen till ett fast “kompromissläge”. Spelet är ju 25 grader och nånstans där emellan borde man kunna hitta ett läge som är någorlunda ok som en tillfällig lösning eller är jag fel ute?

jo, det är korrekt tänkt. Har du bara tänkt köra med motorn temporärt så behöver du inte öpnna den alls. Bara montera den i bilen och strunta koppla in  förställningen. Motorn går ju ändå. 

Vill du senare prova skillnaden med förställningen inkopplad så jorda ena stiften till jord och det andra till en pluspol (via en säkring) och se hur mycket piggare motorn verkar vid gaspådrag. Tomgången däremot kommer blir sämre. 

/b

Patrik Andersson
    Deltagare

Benny, det låter som en plan. Den kör jag på tills jag stöter på patrull 🙂

Vidare har jag sökt efter en TS 164-motor som vi diskuterade tidigare utan framgång. Eftersom det är min huvudsakliga plan kan jag tänka mig att betala mer än bara kaffepengar för den. Har du något tips om var jag kan leta / efterlysa en dylik snurra? (Nu tänker jag på serie2 motorn primärt)

Jan Stjernestam
    Deltagare

Patrik, jag har en 164 TS -94 som står avställd efter att Opus vart orättvis mot den i oktober -14. Har rullat ca 25.600 mil, är frisk i karossen så har inte riktigt haft mage att skicka den på skrot ännu. Har tänkt att lägga ut den här på forumet för ett par laxar kanske, men ännu inte fått tummen ur… Startar och går att testa, är det intressant så hör av dej på 0709 519153. Jag vet ju inte riktigt vad du ska ha motorn till, och vad du bygger. Men karossen ingår om du vill ha motorn…

/J

Benny Steen
    Deltagare

Nu dök ju en motorn upp bara så där 🙂

Annars är det nog lågsäsong nu för billiga skrotbilar. Dom som finns står översnöade och bortglömda tills våren.
    Dom flesta verkar göra sig av med dylikt främst på hösten.

Att köpa en hel bil  för att komma åt motorna billigt får man ofta räkna med.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.