Ta loss svänghjulet

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Ta loss svänghjulet

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Skruvarna som hållet svänghjulet på plats på min Nordmotor sitter som berget. Det är nog bra i allmänhet men ett bekymmer nu när jag ska ta bort svänghjulet. I vanliga fall brukar jag använda en nyckel som får ta spjärn mot någon lämplig del, som mothåll. Men i det här fallet flyttar sig hela motorn när jag försöker använda en nyckel vars skaft får ta i golvet som mothåll. Att använda de gängade stängerna som växellådan ska sitta på som stopp för mothållet verkar inte som en bra idé. Risken för att de böjs tycker jag verkar överhängande.

Hur gör jag för att få svänghjulet att vara still?

Att få bort svänghjulet är inget självändamål. Jag ska byta kolvringar. Kanske kan jag strunta i att ta bort svänghjulet? Jag kanske rent av kan ställa motorn på svänghjulet och sen ta bort det som måste bort för att kunna byta kolvringar?

Stockholm

De lär sitta med någon löktajt så de sitter ganska hårt. En mutterpicka borde förenkla tänker jag. 

I övrigt kan man plocka av startmotorn och låsa fast svänghjulet där genom att skruva fast ett tandat stycke låsning. Finns nog bilder att hitta på låsningsverktyget. 

Men… ska du inte göra något särskilt med svänghjulet kan det väl sitta kvar? 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Robert Hultman
    Deltagare

Jag har inga planer för svänghjulet. Jag har tänkt byta kolvringar och lager. Men det kanske går att göra med svänghjulet på plats!?

Stockholm

Per Gripenhall
    Deltagare

Kolvringar  och vevlager är inte beroende av svänghjulet. Vevaxel och svänghjul kan sitta kvar. Skall du byta ramlager blir det nog lite meckigare att lyfta ur vevaxeln utan att ta bort svänghjulet. Det kanske går men är inte vad jag skulle ha gjort.

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Per Gripenhall på 2017-03-11 23:18

Kolvringar  och vevlager är inte beroende av svänghjulet. Vevaxel och svänghjul kan sitta kvar. Skall du byta ramlager blir det nog lite meckigare att lyfta ur vevaxeln utan att ta bort svänghjulet. Det kanske går men är inte vad jag skulle ha gjort.

Jag hade nog tänkt byta ramlager också, när jag ändå är i farten. Men nu vet jag inte… Det verkar ju betydligt enklare att inte ta bort svänghjulet.

Vad ska man tro om en elektrisk mutterknackare från Jula med ett vridmoment på 400 Nm för 279 kronor?

Stockholm

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Kan faktiskt inte tänka mig att juladragaren skulle göra jobbet. Fick ta till min 1200 Nm tryckluftdragare för att få loss svänghjulet på alfettamotorn iallafall. Testade med en som ligger på 600 Nm först men den var chanslös. Nu behöver ju inte ditt svänghjul sitta lika hårt men det låter ju som att det sitter ganska bra hur som helst.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Björn Hedberg
    Deltagare

Om du tänker byta ram+vevlager så måste du mäta för att kunna köpa rätt lager .Fel lager = haveri från start eller senare 

Robert Hultman
    Deltagare

Mutterdragaren från Jula gjorde jobbet!

Jag chansade och köpte Julas mutterdragare. Kan vara praktisk att ha när man ska byta hjul, om inte annat, tänkte jag. Så det var en chansning som gick hem.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Björn Hedberg på 2017-03-12 10:52

Om du tänker byta ram+vevlager så måste du mäta för att kunna köpa rätt lager .Fel lager = haveri från start eller senare 

Tittar man på Alfaholics webbsajt, så finns både vevlager och ramlager i två storlekar. Standard och oversize. Oversize har jag fått lära mig är för bearbetade vevaxlar. Vevlagren verkar vara i samma storlek för alla nordmotorer medan ramlagren verkar vara i en storlek för 1300-motorerna och en annan för de större.

http://www.alfaholics.com/parts/105-series/engine-parts/

Stockholm

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2017-03-12 13:09

Mutterdragaren från Jula gjorde jobbet!

Härligt! 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Björn Hedberg
    Deltagare

Original lager finns i olika färgkodningar vilket innebär en hundradel per steg vilket har betydelse om du sätter det tightaste lagret när du igentligen skulle ha det som ger mest spel. 

Benny Steen
    Deltagare

Man kan mäta vevaxlen med en mikrometer om man vill kontrollera om den är omslipad innan man beställer lager. Men det är ovanligt.
    Däremot är en sats Plastigauge en billig och väldigt bra kontroll.  Köp en sats på ebay så har man tilläckligt för livet ut.  En tumreglet är att spelet skall ligga på 1/100mm per cm diameter axel.  Nord/TS är 50mm i diameter så 5/100mm.  
    Med tiden så slits saker och spelet ökar. Men 7/100mm är också ok. Det hanteras av motoroljan.
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=plastigauge&_sop=15&_frs=1

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.