Tacksam för modifieringstips för 156:a för gata och bana

Published by Lars Ljungström on

Forum Projekt Tacksam för modifieringstips för 156:a för gata och bana

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Lars Ljungström
    Deltagare

Har tänkt modifiera en 156:a så att den blir så race’ig och låg/styv som möjligt, men ändå funkar för gata. Tacksam för alla tips! 

Jag har idag en 2.0 TS med lägre/styvare HR-fjädrar och Bilstein stötdämpare, sänkt ca 35 mm, annars helt original. Funderar på att fixa med den eller att skaffa en faceliftad 156 2.0 JTS och istället göra iordning den. Har också funderat på V6:a, men tål inte ens tanken på att bilen skulle bli ännu mer framtung… Mot-argument?

Tacksam för tips när det gäller fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare, bussningar, fälgar, avgassystem, eventuellt motortrim, diffbroms, viktreducering, breddning mm. Funderar även på störtbåge eller bur, med bibehållet baksäte. Ett alternativ kan vara om någon har en moddad 156:a till salu.

Tack så mycket på förhand!

Lars

Crister Borg
      Deltagare

http://www.alfaromeo.org/K%C3%B6pS%C3%A4lj/Radannonser/TabId/130/advertitemid/855/The_Stag.aspx

Även om jag är partisk så gör detta undre stag skillnad på riktigt…!

elCrillo Kalmar

Björn Ågren
        Deltagare

Köp en 156 eller 147 GTA på en gång………. Köp en sats stötdämpare o fjädrar från Sellholm så får du en trevlig bil. Annars kan samma fjäderpaket monteras på en annan 147/156. Det är dom bästa grejorna jag provat hittils men kostar ca 20.000:-. Den blir väldigt hård för gatkörning men det krävs på 156an för att fungera.

Lars Ljungström
          Deltagare

Tack för tipset Crister!!! Jag har ett begagnat OMP-stag, men kanske jag skulle köpa ett sådant här istället. 

Lars Ljungström
            Deltagare

Tack för dina tips Björn!!! En GTA är förstås ett bra tips, men jag har tyvärr aldrig känt för den. Det där med Sellholm var ju intressant! Kände inte till dem (eller att de är generalagent för Bilstein) och att de uppenbarligen gör sina egna versioner av Bilsteins grejer. Du menar alltså att det blir påtagligt bättre än vanliga Bilstein-komponenter? Det gör inget om den blir väldigt hård för gatkörning. Bra att du talar om att det krävs på 156:an för att funka – det är sådant jag behöver få reda på  Tack och hej!

Crister Borg
              Deltagare

Inlägg av Lars Ljungström på 2014-11-16 10:32

Tack för tipset Crister!!! Jag har ett begagnat Momo-stag, men kanske jag skulle köpa ett sådant här istället. 

Det jag säljer är ett nedre stag som du monterar under bilen. Har du ett stag där redan så blir det ingen skillnad mot mitt. Fast mitt är coolare…

elCrillo Kalmar

Lars Ljungström
                Deltagare

Aha! Nej, nedre stag har jag inget – visste inte ens att det fanns. Det får jag satsa på! Tack igen! (Ändrade förresten just i min post, hade skrivit  Momo istället för OMP). Ciao!

Utöver det har du en hemsida från Polen med glasfiberhuv och glasfiberframskärmar. Har för mig att de dessutom har glasfiberbaklucka. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Crister Borg
                  Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2014-11-16 11:31

Utöver det har du en hemsida från Polen med glasfiberhuv och glasfiberframskärmar. Har för mig att de dessutom har glasfiberbaklucka. 

http://www.pesch.cz/en/category/alfa-romeo/alfa-romeo-156

Alfa 156an är ju helbilsgodkänd, så egentligen får du inte göra nånting för att få den genom besiktningen… Så bur är nog tyvärr inget att fundera på. Skalstolar och rattbyte lika så och du får egentligen inte byta till grövre avgassystem. Men en del prylar struntar SBP i, men bara så du vet. “Mitt” stag gör stor skillnad, speciellt om du har åkafortambitioner. Styvar upp framvagn och styrning rejält. Det övre staget är mer blingbling om du frågar mej.

elCrillo Kalmar

Håkan Andersson
                    Deltagare

Man ska inte svära i kyrkan, men 156:an är väl en av de minst lämpliga Alforna att göra en rolig gat/banmötesbil av. 155/145/146 och GTV är enligt mitt tycke bättre och den enda i 156-familjen som är ett hyfsat ämne är 147 GTA. Har provat ett antal 156:or och kommer alltid till samma slutsats: Gradera upp väghållningen (som du gjort), bredda måttligt och se till att du kan ha rätt eller måttligt agressivare hjulinställningar. Sätt sedan på ett lämpligt avgassystem och ta bort onödiga kattar och rensa upp i insuget.

JTS har i vart fall jag dålig erfarenhet av. Tråkig karaktär, törstig och äter tändspolar och spridare. Med motoroptimering lär den bli bättre, men enda anledningen för mej skulle vara den snygga faceliften.

Ett chip och borttagen balansaxelrem ger 2.0 TS helt OK respons och effekt. Du får dock aldrig mer än en snygg sportig familjesedan för snabba långresor….

Man kan ha en GTA SW också. Vare sej den eller GTV 3.0 får mej att tänka framtung utan ger kalla kårar längs ryggen när V6:an arbetar för fullt. Åker man sådana bilar vet man att däckskontot blir ganska högt eftersom plogandet oftast beror på otillräckligt grepp fram dvs däck som inte är bra nog. På bana utan R-däck är de hemska..

.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Björn Ågren
                      Deltagare

Det Sällholm levererar är i en annan dimension än vad “sportsatser” levererar. Vet en sunkig 156a v6 med ett sånt kitt som kör 8or runt det mesta i kurvorna. Med rätt hjulinställningar och stötdämpare känns inte en 156 v6 understyrd eller trög men som orginal är den det.

Det här var ingen bra tråd för mig märker jag!  

Blir bara sugen på glasfiberlättning, widebody, Crilles främre stag, GTAkrängare bak, grövre primärrör, Q2 eller quaifeLSD och en motoroptimering på 156an. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Lars Ljungström
                        Deltagare

Tack så mycket, Fredrik! Bra att veta var man kan köpa. Kan bli aktuellt om jag bestämmer mig för att ha två 156:or, varav en mest för bankörning. Då skulle jag köpa alla glasfiberdelarna och lackera om hela bilen. 

Lars Ljungström
                          Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2014-11-16 13:06

http://www.pesch.cz/en/category/alfa-romeo/alfa-romeo-156

Alfa 156an är ju helbilsgodkänd, så egentligen får du inte göra nånting för att få den genom besiktningen… Så bur är nog tyvärr inget att fundera på. Skalstolar och rattbyte lika så och du får egentligen inte byta till grövre avgassystem. Men en del prylar struntar SBP i, men bara så du vet. “Mitt” stag gör stor skillnad, speciellt om du har åkafortambitioner. Styvar upp framvagn och styrning rejält. Det övre staget är mer blingbling om du frågar mej.

Tack för länken, Crister! Ja, det där med helbilsgodkännande är ju inte kul. Grövre avgassystem har jag redan, men det är nog som du säger att bur inte är att tänka på. Staget låter kanon! Det övre staget känns som lite blingbling, men plåtade motorrummet i en Aston Martin Vanquish för några timmar sen, för att det var kul att se att de har övre stag mellan fjäderbenstornen.

Lars Ljungström
                            Deltagare

Inlägg av Håkan Andersson på 2014-11-16 13:07

Man ska inte svära i kyrkan, men 156:an är väl en av de minst lämpliga Alforna att göra en rolig gat/banmötesbil av. 155/145/146 och GTV är enligt mitt tycke bättre och den enda i 156-familjen som är ett hyfsat ämne är 147 GTA. Har provat ett antal 156:or och kommer alltid till samma slutsats: Gradera upp väghållningen (som du gjort), bredda måttligt och se till att du kan ha rätt eller måttligt agressivare hjulinställningar. Sätt sedan på ett lämpligt avgassystem och ta bort onödiga kattar och rensa upp i insuget.

JTS har i vart fall jag dålig erfarenhet av. Tråkig karaktär, törstig och äter tändspolar och spridare. Med motoroptimering lär den bli bättre, men enda anledningen för mej skulle vara den snygga faceliften.

Ett chip och borttagen balansaxelrem ger 2.0 TS helt OK respons och effekt. Du får dock aldrig mer än en snygg sportig familjesedan för snabba långresor….

Man kan ha en GTA SW också. Vare sej den eller GTV 3.0 får mej att tänka framtung utan ger kalla kårar längs ryggen när V6:an arbetar för fullt. Åker man sådana bilar vet man att däckskontot blir ganska högt eftersom plogandet oftast beror på otillräckligt grepp fram dvs däck som inte är bra nog. På bana utan R-däck är de hemska..

.

Tack så mycket Håkan!!! Många bra tips där! Jag har ju, som sagt, sänkt och styvat och även fixat lite aggressivare hjulvinklar och sportavgassystem. Tråkigt att höra att 156:an inte är så lämplig som banbil, men jag älskar 156:an och har hela tiden ETCC/WTCC-bilarna på näthinnan  Bra att veta det du sa om JTS-motorn! Det ska jag lägga på minnet. Bra också det om V6 och däck. Men R-däck får det ju bli oavsett motor, om jag ska ut på bana. 

Har du något tips på chip till 2.0 TS? Kanske också på grenrör och avgassystem som verkligen ger några hästar?

Tack igen för alla tips!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.