Tacksam för modifieringstips för 156:a för gata och bana
Published by Lars Ljungström on
- Detta ämne har 20 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 18 november, 2014 kl. 23:10 av Lars Ljungström.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2014 kl. 21:13 #47560
Inlägg av Björn Ågren på 2014-11-16 15:58
Det Sällholm levererar är i en annan dimension än vad “sportsatser” levererar. Vet en sunkig 156a v6 med ett sånt kitt som kör 8or runt det mesta i kurvorna. Med rätt hjulinställningar och stötdämpare känns inte en 156 v6 understyrd eller trög men som orginal är den det.
Tack igen, Björn! Bra att få en förklaring och höra vilket resultat det kan bli
16 november, 2014 kl. 21:18 #47561Inlägg av Fredrik Assarsson på 2014-11-16 19:19
Det här var ingen bra tråd för mig märker jag!
Blir bara sugen på glasfiberlättning, widebody, Crilles främre stag, GTAkrängare bak, grövre primärrör, Q2 eller quaifeLSD och en motoroptimering på 156an.
He he Bra lista där – jag köper den! Ska byta växellåda om några veckor. Kanske skulle passa på att få på en diffbroms. Vet du något om de två du nämnde och var man kan få tag på dem?
17 november, 2014 kl. 00:46 #47562Jeg har en noe modifisert -98 156 2,5 V6, som kanskje kan være til inspirasjon. Jeg har hatt bilen i snart 10 år og har gjort litt etterhvert:
Understell/bremser: Bilstein B16/PSS9 coilovers. Eibach grove krengestag foran og bak. Powerflex foringer i hele bakstillingen. Bremser foran: Tarox 6-stemplede kalippere med Tarox 305 mm skiver og track day klosser. Bremser bak: Tarox skiver og track day klosser. Novitec tårnstagMotor/drivverk: GTA luftinntak, high pass luftfilter, carbon innsugsrør, GTA intake-runners, GTA innsugskammer. Remap. Race katalysator. Novitec exhaust. Q2 diff
Bilen går meget godt og er ikke understyrt. En 156 med modifikasjoner er SVÆRT lemplig som banebil! Den er også helt kjørbar til vanlig bruk, dog noe stiv.
Den viktigste enkelt-oppgraderingen var Q2-diff, deretter bremsene, så understellet og så diverse motor.Jeg hadde dessverre ikke anledning til å være med dere på banmöten denne sesongen, men var med noen runder i 2013, og ser fram til nye muligheter i 2015. Om du tenker på V6, så er det bare å anbefale. Og kommer du på banmöten, så ta gjerne kontakt!
hilsen Egil Johannesen,
Klubb Alfa Romeo Norge (KARN)(Hadde tenkt å sette inn bilde av bilen her, men fikk bildet bare med som vedlagt fil)
17 november, 2014 kl. 21:30 #47563Inlägg av Egil Johannesen på 2014-11-17 00:46
Jeg har en noe modifisert -98 156 2,5 V6, som kanskje kan være til inspirasjon. Jeg har hatt bilen i snart 10 år og har gjort litt etterhvert:
Understell/bremser: Bilstein B16/PSS9 coilovers. Eibach grove krengestag foran og bak. Powerflex foringer i hele bakstillingen. Bremser foran: Tarox 6-stemplede kalippere med Tarox 305 mm skiver og track day klosser. Bremser bak: Tarox skiver og track day klosser. Novitec tårnstagMotor/drivverk: GTA luftinntak, high pass luftfilter, carbon innsugsrør, GTA intake-runners, GTA innsugskammer. Remap. Race katalysator. Novitec exhaust. Q2 diff
Bilen går meget godt og er ikke understyrt. En 156 med modifikasjoner er SVÆRT lemplig som banebil! Den er også helt kjørbar til vanlig bruk, dog noe stiv.
Den viktigste enkelt-oppgraderingen var Q2-diff, deretter bremsene, så understellet og så diverse motor.Jeg hadde dessverre ikke anledning til å være med dere på banmöten denne sesongen, men var med noen runder i 2013, og ser fram til nye muligheter i 2015. Om du tenker på V6, så er det bare å anbefale. Og kommer du på banmöten, så ta gjerne kontakt!
hilsen Egil Johannesen,
Klubb Alfa Romeo Norge (KARN)(Hadde tenkt å sette inn bilde av bilen her, men fikk bildet bare med som vedlagt fil)
Hej Egil! Tusen tack för ditt utförliga svar!!! Det blev till mycket inspiration! Det jag likede allra mest var detta: “En 156 med modifikasjoner er SVÆRT lemplig som banebil! Den er også helt kjørbar til vanlig bruk, dog noe stiv”! Det var precis vad jag ville höra Jag sparar listan på dina modifikationer och har redan börjat leta efter en Q2-diff. Tack också för bilden. Snygg bil du har!!! Jag bifogar en bild på min bil, bakom drömbilen Tack igen och hoppas vi ses och kanske kan köra tillsammans! Ha det18 november, 2014 kl. 21:44 #47564Här är en film när jag är ute sladdar med min 156atillsammans med en annan klubbmedlem.Kinnekulle 2012 CAR onboard alfa 156 V6: http://youtu.be/tiwBtfsaTqo
18 november, 2014 kl. 23:10 #47565Inlägg av Björn Ågren på 2014-11-18 21:44
Här är en film när jag är ute sladdar med min 156atillsammans med en annan klubbmedlem.Kinnekulle 2012 CAR onboard alfa 156 V6: http://youtu.be/tiwBtfsaTqo
Tack så mycket Björn! Riktigt kul att titta och höra på Mycket värdefullt att få åka med i en 156, när man funderar på att köra en själv!!! Väldigt kul för mig också, för jag blev förflyttad 30 år tillbaka i tiden och kom ihåg exakt hur banan är att köra på Som sagt, tack så mycket, jag ska titta på den flera gånger!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.