Takräcke 156 utan rails

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Takräcke 156 utan rails

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Vad för takräcke går montera på en 156 utan rails? Jag söker runt men blir inte riktigt klok på vad som går använda och inte, om alls något?

Mats Elm
      Deltagare

Jag använde ett takräcke från Thule till min 156 SW i många år, fästena som var till den bakre bågen behövde justeras lite för att ha bra passform, om jag kommer ihåg rätt…..
        Förövrigt är jag nöjd med detta räcke som fick en ny sats med “gummiplattor” och fästen för ett par vintrar sedan då detta räcke nu används på en 159.

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Thomas Sjölin
        Deltagare

Kollade på Thules sajt och hittar bara räcken för bilar med rails.

Henrik Boldrup
          Deltagare

Leta reda på ett originalräcke, jag har 156 se utan rails och kör med det. Har sett annons här eller på AP för ett sånt nyligen.

Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

Thomas Sjölin
            Deltagare

Posted By Henrik Boldrup on 13 dec 2018 10:00
              Leta reda på ett originalräcke, jag har 156 se utan rails och kör med det. Har sett annons här eller på AP för ett sånt nyligen.

Jag annonserade efter ett nyligen här, har dock inte fått något svar så verkar inte vara någon som har ett över.

Henrik Boldrup
              Deltagare

https://www.ebay.co.uk/itm/Official-Alfa-Romeo-156-Roof-Bars/163403103343?hash=item260b957c6f:g:zdEAAOSw07lbiBV-

Står inte om det är SW eller Berlina de har suttit på men det är kanske samma till båda?

Thomas Sjölin
                Deltagare

Tack, kommer aldrig ihåg kolla ebay.

Det borde vara samma.

Mats Elm
                  Deltagare

Hoppas det redan har löst sig med takräcke om inte och du letar efter ett Thule räcke så hittade jag en manual till det jag hade på min 156: Thule Kit 1070.

Thomas Sjölin
                    Deltagare

Posted By Mats Elm on 15 dec 2018 11:34
                      Hoppas det redan har löst sig med takräcke om inte och du letar efter ett Thule räcke så hittade jag en manual till det jag hade på min 156: Thule Kit 1070.

Verkar inte finnas köpa längre, inte nytt i alla fall.

Mats Elm
                      Deltagare

Hej Thomas, om det hjälper dig i jakten på takräcke så har jag gummiplattorna och “plåtdetaljerna” som fäster räcket i taket till en 156:a, du får dem.
                        Dessa borde passa till andra delar i Thules system, om jag minns rätt så köpte jag bara nya gummiplattor och “plåtdetaljer” till min 159:a, (Thule 750) och monterade dessa på mitt gamla takräcke som jag haft till min 156:a i minst 10 år.

Thomas Sjölin
                        Deltagare

Misstänker att jag kommer få många kommentarer om detta och ja, jag vet att det inte är snyggt osv, men jag ska använda det för att sätta en ledramp på så det behöver inte klara särskilt hög belastning. Säkerheten och bra belysning nu när jag måste pendla till och från jobbet överväger det estetiska. Jag har egentligen ingen användning för takräcke i övrigt. Just därför känns det inte aktuellt köpa något för flera tusen som jag egentligen inte behöver och därför jagar något funktionellt och billigt, det ska bara sitta där över vintern när det är som mörkast.

Mats, det låter inte dumt alls. En mer praktisk och passande lösning i sådana fall. Då det inte går skicka pm på klubbsajten längre så kan du maila mig på thomas.sj(a)gmail.com

Henrik Boldrup
                          Deltagare

En led-ramp på taket är väl det allra bästa rent funktionsmässigt, gott om plats och högt över vägbanan.
                            En mindre funktionell men kanske mer estetisk placering av extraljus kan vara i hålen bredvid dimljusen, eller rentav ersätta dimljusen med någon liten fjärrljus variant. Har sett den lösningen på någon annan fl-156a.

Thomas Sjölin
                            Deltagare

Posted By Henrik Boldrup on 17 dec 2018 10:33
                              En led-ramp på taket är väl det allra bästa rent funktionsmässigt, gott om plats och högt över vägbanan.
                              En mindre funktionell men kanske mer estetisk placering av extraljus kan vara i hålen bredvid dimljusen, eller rentav ersätta dimljusen med någon liten fjärrljus variant. Har sett den lösningen på någon annan fl-156a.

Har funderat på att sätta en lite smalare ramp inuti scudetton, en av “raderna” är ju tom bakom så det skulle gå göra ganska enkelt. Nackdelen är att jag måste lossa hela stötfångaren för att komma åt montera. Ett takräcke med ramp på är avsevärt enklare. Har också funderat på att sätta i underkant på stötfångaren, på var sida om spetsen på scudetton, men tycker de hamnar lite väl lågt för att vara riktigt effektiva.

Jag vet det inte blir snyggt på taket men jag sitter och kör 225an på natten och det rör sig väldigt mycket vilt där så bästa möjliga ljus är vad jag vill åt.

Henrik Boldrup
                              Deltagare

En led-ramp på taket är betydligt snyggare än en älg genom framrutan

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.