Tändmissar, 166 3,2 2005

Published by Tor Ljunggren on

Forum Teknik Tändmissar, 166 3,2 2005

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34800
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Hej,

    Har haft bilen inlämnad på (auktoriserad) verkstad för felsökning/reparation av mekaniskt oljud. Följande har gjorts: 1) Invändig motortvätt, 2) Byte av 12st ventiltryckare cyl 1-2-3, 3) Byte av en sprucken ventilfjäder, 4) Byte av kamrem och remsträckare. När jag hämtar bilen och kör någon mil lyser/blinkar motorlampan. Läser felkoder nästa dag: Misfire cylinder 1-2-3 (P0300, P0301, P0302, P0303) Åter till verkstad som skiftar stift/tändspolar 1/2/3 med 4/5/6 =samma felkoder. Isolerar kabel spole 3 som blivit klämd vid återmontering – misstänker tändbox (motorstyrning) – verkstaden byter/programmerar en annan tändbox. = samma fel! Vad kan ha gått snett??

    Hoppas på lite input från denna gedigna kunskapsbank.

    Tor Ljunggren Arvika

    #34801
    Rickard Bergh
    Deltagare

    jaha då kan vi göra det första klart. det går inte att programmera om en annan tändbox då detta sköts via motorstyrdonet och det är knutet till bilens imobiliser system, har dom satt på en ny sådan ? om är det på deras förslag eller ditt eget. om det är deras förslag och problemet kvarstår så får dom ta kostnaden på denna då det är feldiagnoserat. du hade vad jag förmodar inte detta problem med misständningar och tändmotorlampa när du lämnade in bilen. Om jag förstår dig rätt så ska verkstaden åtgårda detta då detta har kommit efter deras stora jobb med lyftare , fjäder osv. 
     frågan är om kamrmen verkligen sitter rätt. känner du att bilen och motorn går som innan kamremsbytet. det kan mkt väl vara spridarfel som orsakar detta fenomen för dig.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34802
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Ja, det stämmer att den gick felfritt (förutom oljudet) och utan tänd motorlampa. Nej, den går nu ojämnt på tomgång/låga varv och det känns nog som om den inte har samma kraft över hela varvtalsregistret längre.  Det känns som ett samband med att felkoderna ligger på den cylinderbank de gjort jobb på…

    Tor Ljunggren Arvika

    #34803

    Du har en 3.2 som går ojämnt efter kamremsbyte. Om de har använt kamlås för 2.5/3.0 får du en rytmiskt ojämn gång på lågvarv och tappar gott och väl många tiotals hk. Börja med det enkla – sitter verkligen kamremmen rätt och har rätt kamlås använts? 

    låter som att det skulle kunna vara så ”enkelt” som att fel kamlås har använts. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #34804
    Tobias Olsson
    Deltagare

    Hej tor!

     

    Hade exakt samma symptom på min 166 3.2 efter kamremsbyte och de visade sig att de inte använt sig av rätt kamlås..och verkstaden jag bytte hos ville inte erkänna det så fick lämna in den till autoalfa i gbg efter det var den botad  

     

     

     

     

    #34805
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Om de alls använt kamlås. Finns en del verkstäder som fuskar med det där.

    #34806
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Hur har det gått här?

     

    156 GTA Sportwagon

    #34807
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Status quo! Bilen kvar på verkstaden som har kontaktat supporten för att komma vidare. Den har varit inne där 3 veckor nu och man funderar hur länge de skall få hålla på och försöka lösa problemet innan man lämnar till annan verkstad..

    Tor Ljunggren Arvika

    #34808
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Jag tycker du ska kräva att få se kamlåsen de har använt eftersom jag håller med Hr Assarsson om att det låter som om det är risk för att kammarna inte står rätt.

    Tre veckor låter dessutom mkt länge för att få till detta.

     

    156 GTA Sportwagon

    #34809
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Jadå, det har blivit en utdragen historia, hämtade bilen från verkstaden i förrgår. När det gäller kamlåsverktygen visade de bilder från arbetet med dessa på plats och underströk att de i samband med kontraktet för auktorisation blir tilldelade alla specialverktyg. Har ingen anledning att misstro detta.
    De har även varit i kontakt med Fiat-supporten som tror på ventil-läckage och att en topplocksrenovering behövs! Verkar lite långsökt då kompressionsproven ser ok ut. Har nu kontaktat en annan mekaniker för att få en “second opinion”. Fortsättning följer..
    Ser nu att jag missat en sak i mitt första inlägg, det fanns en 5:e felkod lagrad: P1176 “Blandningsadaption, Värde/signal utanför område”. Enligt verkstaden ett följdlarm på tändmissarna

    Tor Ljunggren Arvika

    #34810
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Har nu varit hos en annan mekaniker som kollat felkoder och lyssnat på motorn. Han kunde dessvärre inte mer än konstatera felkoder för tändmissar cyl 1-3 och att det ibland fanns ett svagt mekaniskt oljud på den bakre cylinderraden. Jag är nu inne på att lämna den till en välrenommerad verkstad som har gedigen erfarenhet av 24v sexor. Helst i närheten av Värmland. Tips emottages tacksamt!

    Tor Ljunggren Arvika

    #34811
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Tor Ljunggren på 2017-12-21 16:59

    Jadå, det har blivit en utdragen historia, hämtade bilen från verkstaden i förrgår. När det gäller kamlåsverktygen visade de bilder från arbetet med dessa på plats och underströk att de i samband med kontraktet för auktorisation blir tilldelade alla specialverktyg. Har ingen anledning att misstro detta.
    De har även varit i kontakt med Fiat-supporten som tror på ventil-läckage och att en topplocksrenovering behövs! Verkar lite långsökt då kompressionsproven ser ok ut. Har nu kontaktat en annan mekaniker för att få en “second opinion”. Fortsättning följer..
    Ser nu att jag missat en sak i mitt första inlägg, det fanns en 5:e felkod lagrad: P1176 “Blandningsadaption, Värde/signal utanför område”. Enligt verkstaden ett följdlarm på tändmissarna

    kan ju bara göra dig besviken på deras resonemang med att dom får ALLA verktyg som behövs skickade till sig. det gör dom inte och framför allt inte jiggarna till dom gamla modellerna som inte tillverkas sedan 12 år tillbaka.  dom får knappast verktygen till dom gällande modellerna idag. det som skickas ut är verktyg för sådana jobb som man aldrig kommer att göra.  jag vet då jag har skött och jobbat på auktoriserad verkstad för alfa, fiat, jeep, lancia och andra av fca märken.. vi har alltid fått beställa verktygen till 90% av jobben vi gör med kamremar och kedjor.. detta skickades aldrig ut. 
    varför visa bilder med det på plats. dom kunde ju visat dig verktygen med. hur vet du att bilderna är från din bil och dess jobb.. 
    det oljudet du beskriver känns som att den är fel o tajmingen. har dom verkligen kollat så det är rätt i inställningen på innerbanken. ??? 
    med tanke på att du har felkoder för tändmissar på alla dom cylindrarna känns det av erfarenhet att det är fel..

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34812
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Kul nån med insyn i hur verktygstilldelningen går till kunde upplysa oss… Då din bil fortfarande går skit och vi är några som hävdar att tajmingen är fel har jag ett enkelt förslag: Be att få se deras kamlås från v6-24v och har de inte minst sex st då har de inte till 3,2:an utan bara 2,5/3,0. 

    Jag är ledsen att vara tjatig men jag tycker det låter som om du blivit blåst… men jag har gärna fel. 

    156 GTA Sportwagon

    #34813
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Jag har gett upp hoppet med verkstaden! Förtroendet är s.a.s. förbrukat. Förutom att problemet ej blivit löst fast de haft bilen under mycket lång tid har det förekommit en hel del slarv under resans gång.

     Istället för att få kommentarer som “att du blivit blåst” vore jag tacksam för mera konstruktiva förslag såsom tips på välrenommerade verkstäder som har god erfarenhet av 3,2an och dess motorstyrning. Att denna verkstad kanske inte ligger i närområdet får jag ta.

    Tor Ljunggren Arvika

    #34814
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Vad tråkigt att höra Tor!

    Verkstäder med erfarenhet av Busson finns det så klart. Jag skulle med gott förtroende vända mig till AR Bil i Stockholm. Du får säkerligen flera förslag här.

    Å andra sidan skulle det ju om man har jiggar och ett garage enkelt kunna fastställa om det är rätt jiggar som använts. Har man både 3,0 och 3,2 jiggar blir det ju bara lite finmek för att kolla det. Att riva bort ventilkåporna är inte raketservice heller… man blir snabbt rätt bra på det.

    156 GTA Sportwagon

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.