Tändmissar, 166 3,2 2005

Published by Tor Ljunggren on

Forum Teknik Tändmissar, 166 3,2 2005

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34815
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Om du orkar ta dig till Göteborg med omnejd.

    Landvetter Bil (auktoriserad mek)

    AutoAlfa (bra fristående mek)

    Auto Lounge i Kungsbacka (auktoriserad)

    Giulia 20 Super

    #34816
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Har nu fått bilder på kaminställningen från verkstaden! Jag kan inte se något konstigt, men någon annan kanske ser bättre. Jag är säker på att det är min bil då jag ser vissa kännetecken på densamma.

    Tor Ljunggren Arvika

    #34817

    Hmmm.. ja du Tor. Internetspekulationer är som de är men dels kan man konstatera att du har kamlås som ser ut att vara använda rätt. Det är bra. Det är dock ingen tydlig märkning där jag kan läsa 3.2 eller GTA eller liknande. Om dessa kamlås är till 2.5/3.0 får du ditt nuvarande problem och det går inte att säga om det är rätt kamlås men de förefaller åtminstone att sitta rätt. 

    Även med rätt kamlås kan remmen behövas korrigeras i efterhand. När man monterar den är det nämligen pisstrångt och pilligt. Ofta hamnar remmen långt ut på några av kamdreven och mot insidan av kamdreven. Då tar remmen en längre väg och tajmingen efter att man dragit runt motorn ett par tre-fyra varv blir off igen. Fråga hur jag vet hade du bott i närheten hade jag ställt upp på att lossa kåpor och insug för att kontrollera med allt på plats för att se om din timing verkligen stämmer utan att lossa själva remmen. Skulle säga ca 2h arbete att lossa, kontrollera, återmontera utan att röra remmen. Lägg till 1h för svärande och grubblande. 

    Utöver timingen skrev du tidigare att: ”Byte av 12st ventiltryckare cyl 1-2-3, 3) Byte av en sprucken ventilfjäder”. OM timingen står rätt och du nämner att du emellanåt kan höra ett oljud från den cylinderbanken kan det vara så att den har något allvarligare fel inuti bakre toppen. Omöjligt att spekulera i framgångsrikt utan att höra bilen och framförallt känna hur den går. 

    Men en fråga: om du i kökörning rullar fram med drivning i ettans växel kring tomgång – hur går bilen då? Om den rullar framåt jämnt och fint är timingen nog rätt. (Generalisering!) om din bil gungar framåt eller liksom småskuttar framåt står en eller flera kammar fel. (Igen en grov generalisering men med mycket sanning i!) 

    återkoppla gärna. Hoppas att du kommer att få fart på långfärdsmissilen från Arese!

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #34818
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Står ju ett Mopar nummer på samtliga kamlås på bilderna. Så någon med insikt i numren för rätt lås kan ju se om det är rätt grejer de använt.

    Giulia 20 Super

    #34819
    Besar Jashanica
    Deltagare

    Enligt länken nedan så skall de vara till 3.2, samma part nr:

    http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156_Cam_Lock_Tool.shtml

    1870849000

    GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

    #34820
    Rickard Bergh
    Deltagare

    har kollat i alfas eget verktygs program och det är rätt jiggar så den frågan är ju löst om det var rätt eller ej. 
    däremot så är min fråga. alla nockarna är dom rätt i profil ? vissa ser spetsiga ut och vissa ser platta ut som dom ska vara på 3,2 motorn. kan vara bilderna som är lite dåliga men tittar jag på cyl 1 insug och avg så ser det spetsigt ut.. men som sagt kan vara dåliga bilder som gör att dom blir otydliga vid förstoring. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34821
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Bifogar en videosnutt från kallstart där man efter c:a 1:30 hör hur avgasljudet ändras. Vid längre landsvägskörning (1.500-3.000rpm) märks ingen ojämn gång och det händer ibland att motorlampan slocknar. När den blir stående på tomgång igen börjar lampan att blinka efter 10-20sek.
    Börjar misstänka bränd ventil Får bli cylinderläcktest som nästa steg.

    Tor Ljunggren Arvika

    #34822
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Gick tyvärr inte att bifoga .mp4-fil

    Tor Ljunggren Arvika

    #34823

    Ladda upp via youtube och länka här sedan.

    hur går den som sagt på tomgångsvarv som kökörning? Jämn? Hoppig? 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #34824
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Den går utan att ”hoppa fram” på tomgång. På plan väg går den utan gaspådrag på alla 6 växlar. Man känner lite vibrationer från misständningarna dock. Om man startar bilen efter att den stått ett tag går den jämnt på 1.000rpm i c:a 1,5min, sedan börjar den reglera ner till c:a 700 rpm och misständer vilket hörs på videon:

     https://www.youtube.com/watch?v=jLtUP3y4IEo&t=14s


     

     

     

    Tor Ljunggren Arvika

    #34825
    Tor Ljunggren
    Deltagare

    Hej alla som funderat hur detta gick,
    Jag lämnade till slut in 166an till PowerCar i Huddinge som fixade detta på ett proffsigt sätt. Och, mycket riktigt, det visade sig efter en grundlig felsökning att fler kamaxlar var feljusterade. Trots att första verkstaden använt sig av rätt verktyg fick dom otroligt nog inte till det. Jag skickade dom en faktura på tillrättaställandet.
    Nu går 3,2 motorn precis så underbart som den ska, slutet gott – allting gott
    /Tor

    Tor Ljunggren Arvika

    #34826
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Låter som de antingen inte använt rätt verktyg även om de påstår de gjort det, eller att de helt enkelt inte ställt in cylinder 1 rätt innan de drog åt kamdreven. Det är ganska lätt göra fel även med rätt verktyg om man inte tänker sig för.

    #34827

    Vad skönt att det har löst sig och att det ändå var så enkelt. Betydligt bättre än att behöva öppna motorn för att tillrättagöra mekaniska fel på insidan.

    Synd att det inte uppdagats av första firman. Som Thomas säger är det lätt att göra lite fel både här och där så noggrannheten är extremt viktig.

    Ut nu och rasta skiten ur bilen – det är den byggd för!

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.