Tändning TS 8v

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Tändning TS 8v

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Patrik Andersson
    Deltagare

Efter att jag konstaterat att insprutning och tändning till 164 TS-motorn inte var det lättaste att flytta med till Bertonen (kabelstamsmysterium) så har jag börjat kika på alternativ till sommaren. Antingen går jag förgasarvägen då jag redan har två webrar eller så satsar jag på eftermarknadssprut. Blir det förgasare måste jag skaffa ett insug och en fördelare vilket summerar upp till 7000 eller mer. Med insprutning räknar jag med att kunna utgå från standardinsuget och standardspridare. Jag tänker i banor om VEMS eller MaxxECU. Dessa system hanterar dessutom sekventiell tändning om jag förstått det rätt. Det är på den här punkten jag efterlyser lite erfarenheter. För att systemet ska kunna tända rätt tändstift behöver jag en fördelare eller 8 tändspolar….. jag plockade dock ur tändspolarna från 164:an. Dessa borde rimligen innehålla 4 tändspolar vardera som kan triggas var för sig, eller? Om man inte ska nyttja standardspolarna, vad är ett lämpligt alternativ? Vidare lurar jag på hur twinsparken tänder sina stift, samtidigt eller med en fördröjning mellan stiften? Isåfall, hur ser mönstret ut?

Många är frågorna 🙂

/Patrik

Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

Benny Steen
    Deltagare

kolla en gång till, kablaget till motorn är separat, sitter kopplat till resten av bilen via en stor kontakt.

börja med lossa handsken mot ecu och tråckla ut handsken via hålet i torpeden. sedan är det bara lossa givare osv. enklare med motorn urtagen.

om du tycker det verkar krångligt lossa ett orginalsystemet, så avråder jag att du ger dig på att montera ett eftermarknadssystem överhuvudtaget.

Benny Steen
    Deltagare

detta motorkablaget är från en 164 ts -94, alla givarekontakter passar bara på ett ställe. Bra ide är att ändå märka upp vilken givare som dom sitter mot före demontering om man är är osäker. 

Den nedre bildens visar  runda anslutningen mot tändlåset, varvräknare, bränslepump. Den tjocka svarta ansluts mot +pol på batteri. (Den innehåller 2st tjocka röda.) 

Patrik Andersson
    Deltagare

Tack Benny!

Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Patrik Andersson på 2015-02-10 19:00

Efter att jag konstaterat att insprutning och tändning till 164 TS-motorn inte var det lättaste att flytta med till Bertonen (kabelstamsmysterium) så har jag börjat kika på alternativ till sommaren. Antingen går jag förgasarvägen då jag redan har två webrar eller så satsar jag på eftermarknadssprut. Blir det förgasare måste jag skaffa ett insug och en fördelare vilket summerar upp till 7000 eller mer. Med insprutning räknar jag med att kunna utgå från standardinsuget och standardspridare. Jag tänker i banor om VEMS eller MaxxECU. Dessa system hanterar dessutom sekventiell tändning om jag förstått det rätt. Det är på den här punkten jag efterlyser lite erfarenheter. För att systemet ska kunna tända rätt tändstift behöver jag en fördelare eller 8 tändspolar….. jag plockade dock ur tändspolarna från 164:an. Dessa borde rimligen innehålla 4 tändspolar vardera som kan triggas var för sig, eller? Om man inte ska nyttja standardspolarna, vad är ett lämpligt alternativ? Vidare lurar jag på hur twinsparken tänder sina stift, samtidigt eller med en fördröjning mellan stiften? Isåfall, hur ser mönstret ut?

Jag kan ju svara ändå, Även det inte är aktuellt just nu. 
    Tändning är alltid sekvensiellt. Det finns   wasted-spark och vanlig tändning.  Kanske tänker du på sekvensiellt insprutning ?  Mervärdet av det är lite.

Att montera fördelare på en motorn som inte har det från början blir mycket jobb.  Bättre utgå från en TS motor som har det från början . Men varför montera en gammal stenåldersgrej som fördelare ifall du byter till eftermarknasprut.

Eftermarknadsspruten har stöd för antingen köra med COP’ar eller via externa tändmoduler om man absolut vill ha tändkablar 😛 
    COP (coil on plug) är helt överlägset och tex VAGs 115R COP’ar passar rakt av på TS motorn.  TS8v tänder dom båda stiften samtidigt. då dom är helt symmetriskt placerade 16v motorn har en fördröjning i det sekundära stiftet som nog mest sitter där av gimmick skäl.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.