Tändstift – Nordmotor

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Tändstift – Nordmotor

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Det har blivit dags att byta tändstift in min 1600 GT Junior.

Vad ska jag välja för stift?

Stockholm

Robert Hultman
      Deltagare

Golden Lodge “ska det va” men NGK B7ES är lika bra och billigare. Detta enligt en tråd på AP från 2005.

Det kan ju ha hänt ett och annat på tändstiftsfronten på 9 år. Den samlade expertisen kanske har ett annat favorittändstift idag?

Stockholm

Kenneth Larsson
        Deltagare

Inget händer på denna fronten. Vad har du haft för stift innan??

7 är lite för kalla stift om man åker mkt sakta med bilen har empirisk forskning fastslagit….och Golden Lodge är mkt svårt att hitta idag!

Björn Sandberg
          Deltagare

NGK B7ES är utmärkta stift, har alltid fungerat bättre än Lodge. Se bara till att du inte av misstag får BP7ES.

Fredrik Malmberg
            Deltagare

Håller med Björn, kör med samma stift, funkar betydligt bättre och håller betydligt längre än Golden Lodge.

7’or funkar utmärkt på en original Nord, själv kör jag 8’or på mina trimmade 1750 motor.

Robert Hultman
              Deltagare

Då får det bli NGK B7ES.
                Verkar ju dessutom finnas i lager hos Mekonomen och kostar 49 kr styck.

Kommer inte ihåg vad det är för stift som sitter i. Men jag kan återkomma med besked när jag skruvat ur dem.

Stockholm

Björn Ågren
                Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2014-09-03 13:03

Då får det bli NGK B7ES.
                  Verkar ju dessutom finnas i lager hos Mekonomen och kostar 49 kr styck.

Kommer inte ihåg vad det är för stift som sitter i. Men jag kan återkomma med besked när jag skruvat ur dem.

Funkar kanon men av estetiska skäl ska det givetvis vara goldenlodge och aquip olja ;-).

Robert Hultman
                  Deltagare

Inlägg av Björn Ågren på 2014-09-03 13:56

Funkar kanon men av estetiska skäl ska det givetvis vara goldenlodge och aquip olja ;-).

Får försöka få tag på en uppsättning golden lodge att ha i handskfacket.

Stockholm

Igino Cazzola
                    Deltagare

Jag har provat väldigt många olika stift. De enda fabrikat som alltid funkat är NGK och Denso.

Jag är fullständigt Räserskadad

Robert Hultman
                      Deltagare

Nu har Bertonen fått nya tändstift. NGK B7ES, blev det.

Blev det bra? 

Jag vet inte. Nya tändstift och nyladdat batteri. Rätt laddad själv inför uppstarten. Den första på ett bra tag. Startgasen i beredskap. Men startmotorn gav inte ifrån sig så mycket som en suck.
                        Det gjorde jag.

De gamla stiften var Golden Lodge.(Undrar vad som hänt med det som gått av!?)

Stockholm

Björn Ågren
                        Deltagare

Två slag med hammaren på startmotorn så funkar det. Annars har du oxid på batteriklämmorna..

Björn Ågren
                          Deltagare

Inlägg av Igino Cazzola på 2014-09-03 17:15

Jag har provat väldigt många olika stift. De enda fabrikat som alltid funkat är NGK och Denso.

Champion brukar även de fungera bra men är inte så vanliga. Tydligen har det med något gamalt patent att göra. Riktigt dyra racingstift fungerar det med men prisbilden är lite anorlunda då.

Robert Hultman
                            Deltagare

Batteriet var gammalt och trött. Med ett annat batteri startade bilen snällt (med hjälp av lite startgas) Sen fick den stå och puttra ett tag och tändstiften fungerade fint (på tomgång)

Stockholm

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.