tänka på vid vinterförvaring

Published by Anders Petrini on

Forum Allmänt tänka på vid vinterförvaring

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Anders Petrini
    Deltagare

Är det något speciellt man ska göra/tänka på när bilen ska stå över vintern?

916 gtv 30 24v

Gabriel Eriksson
      Deltagare

När jag ställer ner min bil är den nytvättad och nystädad, fulltankad och med hårt pumpade däck. Jag har även en underhållsladdare på batteriet under vintern. På senare år har jag dessutom börjat använda ett överdrag till den eftersom den blir så trist dammig när den står i garaget annars. Om man har bilen i en lokal som det kan bli lite fuktigt i, t.ex ett vanligt kallgarage, kan man ställa in en torrboll i kupén. 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Anders Petrini
        Deltagare

Ok, ska man koppla ur batteriet?

Är det mycket sämre att ha den ute, men under överdrag?

916 gtv 30 24v

jag skulle inte ha överdrag på bilen utomhus såvida den inte står absolut vindskyddad. Överdraget kommer att nöta lacken när det rör sig i blåsten. Mitt nästa tips är att om möjligt motionera reglage, spakar och funktioner nån gång då o då. Jag brukar ta en liten tur när väder och väglag tillåter. Är bilen tät är det inget problem att ha den ute. Kommer det in vatten är det förödande. Undvik att parkera den på en gräsmatta.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Anders Petrini
          Deltagare

Jag hade lite funderingar på att ställa den i ett partytält, dels för att jag vill kunna starta upp den och varmköra, då jag fått det rådet för ac,n skull. Det andra skälet är att vi eventuellt kommer att flytta under vintern och på vintern finns det inte en chans att jag får upp bilen ur garaget. Det kan ju vara så att de som flyttar in inte vill ha min bil stående. ?

916 gtv 30 24v

Henrik Lindgren
            Deltagare

Och låt handbromsen vara så den inte rostar fast mot skivorna. Lätt att glömma o bara dra åt..

Anders Petrini
              Deltagare

Ja den brukar jag ju alltid lägga i, tack för tipset. Så det är ok då att ställa den i ett tält? Inget som mår dåligt av det. Tänkte att jag kan ställa den på ett par stenplattor. 

916 gtv 30 24v

Gabriel Eriksson
                Deltagare

Problemet med ett tält är väl isåfall hur det klarar av en vinter, är det tillräckligt stabilt eller riskerar det att rasa ihop och skada bilen vid första bästa oväder? Det är ju vanligt att vinterförvara båtar under diverse tältkonstruktioner så med ett stabilt tält ska det säkerligen gå bra.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Anders Petrini
                  Deltagare

Då kanske man ska börja hålla lite koll på blocket efter ett garagetält då. Tack så mycket för svaren. 

916 gtv 30 24v

Benny Steen
                    Deltagare

aldrig parkera bilen på något organiskt material under en längre period. , som tex gräsmatta under en vinter. det rostar något ofattbart !

har man möjlighet, lägg markduk och 10cm makadam/grus. 

undantaget  om det redan blivit tjäle och man flyttar bilen tidigt på våren.

Anders Petrini
                      Deltagare

Tänkte ställt den på några stenplattor? 

916 gtv 30 24v

Björn Ågren
                        Deltagare

Det är fukten från grämattan som gör att bilen rostar oavsett vad hjulen står på.

Anders Petrini
                          Deltagare

Ok, tack för att du sa det, annars hade jag ställt den där. 

916 gtv 30 24v

Sören Hedin
                            Deltagare

Underhållsladda eller koppla bort batteriet. Är det kvar i bilen och bortkopplat ska det inte frysa men jag brukade bära in det förr när bilen stod utomhus, i garaget är det ikopplat med underhållsladdare. Sant att det är bra för A/C att röra sig men tänk på att det måste vara plusgrader för att AC ska gå. Sen får du andra problem med många kallstarter. Det ska helst bli genomvarmt om man startar annars blir det väldigt mycket kondens. Jag skulle nog rekommendera att inte starta. Se till att torka bromsar ordentligt innan du parkerar efter tvätten.

soren

Paul Svedunger
                              Deltagare

Skulle vilja tillägga följande: Smörj in alla gummilister med Silicon. Jag brukar använda produkter från Armor All. Och torrbollen, men det hade någon redan nämnt här. Då kan vintern komma…

Paul

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.