Tankavluftning Giulietta 2019

Published by Nicklas Lundin on

Forum Teknik Tankavluftning Giulietta 2019

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Nicklas Lundin
    Deltagare

Har senaste tiden fått problem att tanka min Giulietta T-Jet -19. Handtaget slår ifrån omedelbart och jag får sakta “smyga” in bensinen. Samma fenomen på olika bensinstationer och oavsett hur mycket jag har i tanken.

Kan det vara något annat än ett igensatt filter (vapor trap i bilden)? Någon som har erfarenhet av felsökning kring detta och ev. byte av filter?

Attachments:
      Robert Jakobsson
      Deltagare

Hej!

Har inte erfarenhet av Giuliettas avluftning i detalj (men har kört en i några år utan detta problem)

Det finns ju bara två tänkbara orsaker:

1. Bränsleflödet in till tanken.

2. Evakuering av överflödig luft ut ur tanken.

Om du inte gjort några större mekaniska jobb kring tanken nyligen så känns ju 1. osannolik.

När det gäller 2. så börja alltid enligt gyllene regeln att ”kolla det enklaste först”. Kan det helt enkelt ha kommit skräp i urluftningens mynning? Kan du testa att blåsa bakvägen eller ”trycksätta” tanken på något sätt.

Det känns underligt att ett filter (eller vad det är) plötsligt blivit tätt.

/Robert

Alf1GT

Nicklas Lundin
        Deltagare

Tack Robert! Jag ska se om det går att utesluta någon annan blockering i avluftningen innan jag går på kolfiltret.

Hej Nicklas!

jag har blivit Alfa ägare för första gången förra veckan och blivit med en fantastisk Giulietta.

jag upptäckte just samma sak med min att det inte gick att tanka utan att det slog ifrån hela tiden, nu har jag bara provat på denna okända macken men fick se ditt inlägg och blir nyfiken på hur det gått med felsökningen på din bil?

Nicklas Lundin
          Deltagare

Hej Fredrik!

Gratulerar till ett engagerande bilägande!

Jag har inte kommit till skott med någon djupare felsökning än, men lovar att uppdatera här om jag har några framsteg.

Som en tillfällig workaround har jag upptäckt att det går lättare om jag vinklar pumphandtaget 90 grader. Är det samma för dig?

Jag har tankat för andra gången nu på macken hemma och då funkar det perfekt, så det jag va med om första tankningen måste varit något med den pumpen, men du hade ju provet olika mackar och det är samma sak?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.