Tankmätare 156 -04.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Tankmätare 156 -04.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Tankmätaren har alltid visat lite konstigt sedan jag köpte bilen. Den ligger kvar på full tank väldigt länge, sedan går det fort ner till halv tank där den ligger kvar ett litet tag innan den rusar ner till kvarts tank. Där ligger den kvar väldigt länge innan den sjunker snabbt igen till en bit strax ovanför nollstrecket och där ligger den tills lampan börjar lysa och ända till tanken är i princip tom.

Jag har genom uträkningar kommit fram till att jag har i princip halv tank när tanken snabbsjunkit klart från halv till kvarts tank. Då jag vet ganska väl vad som finns i tanken utifrån var mätaren står är det inget större problem men det är ändå en aning störande. Är detta något vanligt fel eller är det bara det att armaturen inte är frisk? Hade ett liknande problem på min gamla 75 men där gick aldrig mätaren över halv även om jag tankade fullt.

Minns jag inte helt fel så betedde min -04 sig likadant.

Tankmätaren stod stilla vid vissa nivåer och kunde rusa vid andra. Säkert inget “fel”, förutsatt att det
      inte är bara vi som drabbats.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Min visar också rätt vid full tank och vid reserven, däremellan går det långsamt men ojämnt..

eftersom min är en v6 ’98 och samma bekymmer finns på ’04 är det väl att betrakta som en feature om Alfa inte gjort något åt det på sex år? 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Hade en 156 ts som var likadan. Stod stilla länge sen hoppade den ner. Har en 156 gta nu som beter sig som den skall. Kryper ner i takt med milen. Är nog från bil till bil. 

Thomas Sjölin
      Deltagare

Okej. Känns inte som det är värt försöka byta armaturen då det kanske inte blir någon förändring.

Kan vara värt att prova att ta ut armaturen och rengöra plattan som nivågivaren läser av ifrån. Lär ju kunna finnas lite avlagringar efter 10 år. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Thomas Bodén
        Deltagare

På min GTA gör den likadant, men olika beroende på var jag tankat… Preem 98 var absolut långsammast att visa full tank. 

156 GTA Sportwagon

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.