Tätningsmedel tillsammans med packningar

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Tätningsmedel tillsammans med packningar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Jag har förstått att det är vanligt att man använder någon form av tätningsmedel tillsammans med topplocks- och andra packningar. Är det bra eller nödvändigt? Hur använder man det? Kletar man på det på båda de ytor som ska tätas och lägger packningen mellan eller har man det bara på en yta? Hur försäkrar man sig om att tätningsmedlet inte kommer in i t ex kylkanalerna på motorn? Eller gör det inget?

Spelar det roll vad för slags packningsmaterial det handlar om eller kvittar det om det är en metallpackning eller kartongpackning?

Det här är ett exempel på tätningsmedel av det slag jag tänker på:
    https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/lim-och-laga/permatex-universal-tatning-bla/

Stockholm

Mats Berg
    Deltagare

På topplockspackningen och metallpackningar brukar jag inte använda något packningsklister. På papperpackningar brukar jag använda det dock inte på ventilkåpspackningen för där vill jag kunna återanvända samma packning.

Inget är svårt om man kan det.

Benny Steen
    Deltagare

flytande flänspackning är främst tänkt för metallytor mot metallytor, tex bröstkåpa, oljetråg,termostat, osv. Man skall vara sparsam med vid montering då det bildar en väldigt tunn packningsyta och all överskott åker på sidorna, man vill inte ha det nere i oljetråget så det kan fastna i pickupen. 

På en cylindertoppspackning skall absolut inte använda det mot. Däremot brukar jag använde det för att hålla dom små o-ringarna som ligger i oljekanalen. mellan topp/block på plats vid monteringen.

Permatex är det bästa märket jag provat, mycket tjockare och funkar nästan som ett lim. Men handla inte på OKQ8 . köp på en riktig bildelsaffär.

Robert Hultman
    Deltagare

Bilden klarnar. 

Tack Mats och Benny.

Stockholm

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.