TävlingsPM Kinnekulle

Published by Dan-Erik Hansson on

Forum Bankörning TävlingsPM Kinnekulle

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42964
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

      CAR Challenges ordningsman ber att få presentera

      PM för Träning och Tävling Kinnekulle Ring

       

      CAR Challenge Race 7 & 8, 2016-08-20 – 21

       

      Tävlingsledare                  Joakim Knutsson
      Teknisk chef                     Mattias Arvidsson              
      Domare                            Björn Ek / Daniel Holm
      Tidtagare                          Aris Stamos

       

      Banmötesansvarig           Sune Karlsson

       

      Allmänt
      Liksom vid banmötet 8e juli skall infart till depåplats under taket ske från bandepå. Utfart till banan sker genom maskindepån och hamburgervagnen rundas. 
      Släpvagnar skall parkeras utanför banan, antingen på gräsplanen före infartstunneln eller vid konferensbyggnaden mitt emot bandepån.
      Dragbilar som inte deltar i Putsträffen parkeras tillsammans med släpen. Dragbilar får inte parkeras i direkt anslutning till depåtaket.
      Med tanke på att Putsträffen pågår samtidigt kommer en större mängd bilar än vanligt att befinna sig i maskindepån. Challengeförarna måste föregå med goda exempel och ge plats åt övriga träffdeltagare.

       

      Träning av rullande start för tävlande och funktionärer sker som start av FT2 lördag och söndag. Startordningen baseras på tiderna från FT1 respektive dag.
      OBS! Eftersom passet är kort är det mycket viktigt att Dummy grid line up görs i god tid.

       

      Racetaxi
      Alla tävlande skall installera passagerarstol och säkerhetsbälten för att kunna delta i racetaxikörning 2016-08-20.
      Om det av någon anledning inte är möjligt att sätta in stol och bälten skall detta meddelas Tävlingsledning och Banmötesansvarig via e-mail.

       

      Vid Racetaxipassen tillåts ingen körning utan passagerare.

      Som framgår nedan kommer två Friträningar á 15 minuter och 2 Racetaxipass á 30 minuter att genomföras.
      För dem som inte kör racetaxi är avgiften 400 kr för lördagens två Friträningar. Racetaxiförare kör kostnadsfritt på lördagen. 

      Förarmöte
      Obligatorisk för alla förare, hålls kl. 08.30 vid Rallycrosstornet båda dagarna.
      Debriefing efter FT1 och FT2, 10 minuter efter avslutad träning. Inga förseningar, samling vid samma plats som förarmötet. Obligatoriskt för samtliga tävlande!

      Med tanke på att sammanstötningar sker i ökande omfattning uppmanas samtliga förare att:

      • Se till att det är bra sikt i backspeglarna
      • Lämna plats vid omkörningar
      • Vara extremt uppmärksamma vid varvningar
      • Hålla sig på eller innanför banmarkeringarna med alla hjul
      • Komma ihåg att vi är gentlemän och racar därefter

       

       

      Tidsschema 2016-08-20, preliminärt
      08.30             Förarmöte, obligatoriskt
      09.15-09.30   Friträning (FT1)
      09.40            Debrief, obligatoriskt
      11.00-11.30   Racetaxi
      12.50            Dummy grid line up
      13.00-13.15   Friträning (FT2) startar med rullande-start-träning
      14.15-14.45   Racetaxi

       

      Tidsschema 2016-08-21, preliminärt
      08.30            Förarmöte, obligatoriskt
      09.15-09.30   Fri träning (FT1)
      09.40            Debrief, obligatoriskt
      10.50            Dummy grid line up
      11.00-11.15    Fri träning (FT2) startar med rullande-start-träning
      11.25             Debrief, obligatoriskt
      13.00-13.15   Kval
      13.50             Dummy grid line up
      14.00-14.30   Race 7
      15.15-15.45   Race 8
      16.15            Prisutdelning 

      Slutligt tidsschema anslås på officiella anslagstavlan i sekretariatet.

       

      Besiktning
      Godkänd besiktning skall vara genomförd före Kval.
      Förare skall aktivt delta i och ha förifylld besiktningsblankett vid besiktningen. 

      Raceinformation

             Rullande start race 7

             Stillastående start race 8

             Line-up med dummygrid i bandepå 10 minuter innan FT2 och race, håll väl till höger så att Fast Lane hålls fri!

             Antal varv 13/11 (torrt/vått)

             Gällande flaggposter – informeras om på förarmötet

             Var resultaten anslås – informeras om på förarmötet

       

      Generell påminnelse – Gentlemannaracing
      Alla förare uppmanas att läsa igenom Serieinbjudan 2016, avsnitten ”Ojust körning” samt ”Bestraffningar”.
      Om du inte har (kvar) Serieinbjudan 2016 så kontakta challenge@alfaromeo.org

       

      Incidentrapporter
      Har bilar på fri träning, kval eller race varit i kontakt med varandra skall incidentrapport upprättas av förarna. Det samma gäller vid avåkning då bilen varit sandfålla eller motsvarande. Rapporterna inlämnas under tävlingshelgen till Teknisk chef. Incidentsrapport kan även behöva ifyllas i det fall någon förare uppträtt grovt oaktsamt på banan. Teknisk chef samlar in och arkiverar rapporterna.

       

      Ansvar
      Deltagande i tävlingen sker på den tävlandes egen risk. FIA, SBF, arrangören samt dess tävlingsledning och funktionärer frånsäger sig allt ansvar för under träning och tävling inträffade skador, olycksfall och liknande

       

      Anmälda ekipage
      Preliminär startlista tillgänglig 1 vecka före tävlingen.
      Slutlig startlista anslås i sekretariatet.

      Checklista för tävland

      IInför besiktning

      Medlemskort, körkort samt licensutskrift.
      Ifyllt besiktningsprotokoll samt vagnbok.
      Montera/aktivera transponder

       

      Ha på plats i depån

      Brandsläckare märkt med startnummer
      Presenning (och oljematta)
      Saneringsmedel
      Uppsamlingskärl
      Informationsskylt förare/bil


      • Välkomna önskar Tävlingsledningen och Banmötesgruppen gm Comitato Challenge

       

      #42966
      Benny Steen
      Deltagare

        Uppar och har en fråga också:

        På långlopp som jag har deltagit i så har bränsle alltid förvarats på annan plats än bilarna.  Det blir ju extra trångt nu i helgen då alla verktyg etc måste  vara vid depåplatsen.
        Kan vi gemesamt ha bränsledunkarna uppmärkta med startnummer på en gemensam plats i närheten av challengedepå bilarna för att spara plats vid varje depåplats ?

        Jag har skrivit ut 25exemplar av besiktningsprotokollen precis som sist.  Jag finns på falkängen från fredag kväll.

         

        #42967
        Dan-Erik Hansson
        Deltagare

          Bra förslag och tack för printningen. Vi hittar en lösning på fredag kväll.

          Själv håller jag på med ett sista chansbyte av motor. Blir spännande att se om även den ryker. Skicket och milen på maskinen är väldigt oklara.

          #42968
          Henrik Ahnfeldt
          Deltagare

            Jag har förstått det som att iom LOTs så behövs ingen fysisk licens utan den ligger digitalt som tävlingsledningen har. Jag lyckades efter sju bedrövelser logga in i LOTs och ta ett foto på min licens men jag gissar att det blir ett klent startfält på lördag om man ska ha en fysisk licens eller utskrift med sig.

            (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

            #42969
            Dan-Erik Hansson
            Deltagare

              För mig som brukar kunna få alla it-system att jobba mot mig var det jätteenkelt att få ut en licensutskrift. 

              Alla förslag som innebär att funktionärenas arbete i samband med tävlingarna underlättas mottages tacksamt. 

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.