Tävlingsstol 2015 – vad gäller?

Published by Fredrik Ståhlgren on

Forum Bankörning Tävlingsstol 2015 – vad gäller?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Funkar det att köra med en gammal stol där FIA märkningen har gått ut eller blir man tvungen att köpa en ny?

Hittade denna stol på rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98334

Funkar den i CAR Challenge?

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
    2022: Plats 5, Klass III
    2023: Plats 3, Klass III

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2015-02-19 10:27

Funkar det att köra med en gammal stol där FIA märkningen har gått ut eller blir man tvungen att köpa en ny?

Hittade denna stol på rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98334

Funkar den i CAR Challenge?

Den ser ut att funka eftersom åldern är undantagen enligt TR 5.16, se sid 39-41: Regler SBF

Här är även länk till CAR Challengereglementet: Challengereglemente

Tänk dock på att stolen dels skall passa dig avseende längd osv samt att den även skall funka med den lösning av FHR (Front Head Restraint) som du väljer nu eller i framtiden om du då inte skall behöva byta stol.

Kul att du siktar på Challenge, tveka inte att fråga om fler funderingar dyker upp!

Så här står det i reglementet om FHR (HANS):

FHR (Front Head Restraint)
      Enligt TR 6.6. Undantag Classico bilar samt för klass 3 bilar som är gatregistrerade samt godkända
      av SBP. Detta gäller fram till 2014-12-31. För Classico kan undantag av specifika fall göras av SBF
      Homologeringsbesiktare för historiska bilar.

Det borde väl betyda att alla måste ha FHR nu (2015 och framåt)?

Henrik Ahnfeldt
      Deltagare

Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2015-02-19 13:34

Så här står det i reglementet om FHR (HANS):

FHR (Front Head Restraint)
        Enligt TR 6.6. Undantag Classico bilar samt för klass 3 bilar som är gatregistrerade samt godkända
        av SBP. Detta gäller fram till 2014-12-31. För Classico kan undantag av specifika fall göras av SBF
        Homologeringsbesiktare för historiska bilar.

Det borde väl betyda att alla måste ha FHR nu (2015 och framåt)?

Ska du köra challenge Fredrik? Vrålkul i såfall. Bollplank finns det gott om och roligare kan man inte ha. Så mycket skydd som möjligt tycker jag.  Jag köpte hjälm och HANS av  http://rallyshop.se/ i paketpris förra året. Kolla vad de har nu.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Enligt vad jag kan se i SBF´s reglemente är det inget krav på FHR i nationell banracing, dock utfaller försäkringen med mindre ersättning vid ev. skada.

SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET – Tekniska Regler (TR) –

TR_Tekniska_Regler-2015.docx – Utgåva: 2015 Sidan 47 av 48

© 2014 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET

TR 6.6 FHR. (Front Head Restraint):
        Godkända FHR system, FIA enl Technical List No 29, List No 36 eller SFI 38.1
        Typ av
        Ttävling/bilklass           Racing                    Rally                         Rallycross     Historisk Rally och Racing *
        Mästerskapstävlingar Rekommendation Rekommendation Obligatoriskt  Rekommendation
        Nationella tävlingar Rekommendation Rekommendation Obligatoriskt Rekommendation
        Rally Gr E – Rekommendation – –
        Att inte använda HNRS/FHR i Racing, Rally och Historisk-Bilsport innebär också en
        förändring gällande licensförsäkringen.
        Det är den tävlande som skall bevisa att denne har använt HNRS/FHR.
        SBF rekommenderar starkt att HNRS/FHR används inom all bilsport!

# 22 Snart händer det!

Robin Nyquist
        Moderator

Fan vad kul om du kommer till skott och ska köra challenge!

Vi har ju som krav på FIA godkänd stol men åldern spelar ingen roll dvs den kan ha gått ut.

Men nu vill jag veta lite, har du fått ihop 75an? Du kan skicka meddelande om du vill vara hemlighetsfull!

Anders Bergkvist
          Deltagare

Ja, man undrar ju? Du ska väl inte sänka putsnivån på Coupén…?

Men just den stolen kanske inte är något för dig Fredrik:

Från Dalhems: “OMP EXTRA – En stol i stålrör med en vikt på 9,0 kg. Speciellt framtagen för långa och välbyggda personer. Därmed är den både bredare och högre än de övriga modellerna.”

Men det är klart, du kanske är grymt krallig nu när/om du skruvat ihop 75:an?!

Dä årner sä...

Lugn nu grabbar  . Ingen mer än jag vill köra men mycket annat kommer emellan som fördröjer debuten. Först och främst ska jag få igång 75:an. Min förhoppning är att bilen är körklar till Gelleråsen. Därefter ska jag kämpa för att få den tävlingsklar till Kinnekulle i augusti. Fan nu måste det ske!!

Kanske inte stolen i annonsen passar mig. 182 cm/82 kg och inte speciellt bred . Jag får ta mig en tur till Moberg och LM Motorsport. Hoppas de har schyssta grejer och tips/råd till en rookie.

Tack för all hjälp.

Henrik: jag kollar in på rallyshop och ser vad de har.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.