TCT – har jag missat något?

Published by Per Setterberg on

Forum Allmänt TCT – har jag missat något?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Per Setterberg
    Deltagare

Provkörde en Giulietta QV med TCT-låda härom veckan. Hade DNA-väljaren i läge “D” och kom upp bakom en riktigt långsam lastbil. Hade tidigare växlat “manuellt” med paddlarna, då lådan spontant börjar växla upp till riktigt gubbväxelläge. Finns det verkligen inget sekventiellt läge där lådan inte växlar upp av sig själv (inom gränser för övervarvning naturligtvis…)? Är det någon inställning jag missat?

Jag kör för stunden bayersk vagn med klassisk automat, och i läge “M” så ligger vald växel i tills man talar om för lådan att den skall göra något annat. Är verkligen Alfas TCT-låda så infernaliskt tråkig eller är det jag som inte begriper hur man gör…?

Hälsningar, Per

Per S
      156 GTA -03, GTV 3,0 -98

Michael Wolde
      Deltagare

Om du för spaken åt sidan – mot dig får du ett helmanuellt läge… 

Filip Persson
        Deltagare

Det finns ett helt manuellt läge om du drar den åt sidan så att + och – lyser. 
          Lådan kan vara något lite långsam vid kick-down ibland när man har den i D. Då och då gör jag själv nedväxlingen manuellt i förebyggande syfte istället för att vänta på kick-downen. Hör av dig om du vill prova igen, kan säkert ordna en provtur i min om du vill. 

Per Setterberg
          Deltagare

Puuhh! Jag var orolig där…

Synd att jag missade att prova det läget.

Per S
            156 GTA -03, GTV 3,0 -98

Per Setterberg
            Deltagare

…det säger en del om den enda (sedan Landvetter Bil inte säljer Alfa längre ) försäljningsorganisationen i Göteborgsområdet för nya Alfor. Försäljaren svarade på min direkta fråga att något manuellt läge minsann inte fanns. Ynkedom.

Per S
              156 GTA -03, GTV 3,0 -98

Nihat Dizdar
              Deltagare

Tragiskt! ??? …och pinsamt…?

Nihat Dizdar

Karl Sandler
                Deltagare

Nja.. det tragiska är mer det manuella läget kan jag tycka. Känslan i spaken är sjukt dålig och paddlarna är i klass med knapparna på en Nintendo-konsol. Lådan växlar dessutom upp om man försöker att dra motorn till varvstopp. Att det tar någon halvsekund från det att man trycker på paddeln till att växeln går i är rejält frustrerande, inte minst på bana. Som automat är TCT helt ok, som manuell gillar jag den inte alls.

Mikael Bengtsson
                  Deltagare

du har nog fel på din låda om den tar en halv sekund det ska ta 8 ms (i D mode antar jag)

se länk över växlingstider:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shift_time

Thomas Sjölin
                    Deltagare

Inlägg av Mikael Bengtsson på 2016-07-21 21:15

du har nog fel på din låda om den tar en halv sekund det ska ta 8 ms (i D mode antar jag)

se länk över växlingstider:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shift_time

Två olika saker. 8 ms i detta sammanhang anger tiden utan driv under växling. Tiden från du trycker på paddeln till själva växlingen är en helt annan sak.

Mikael Bengtsson
                      Deltagare

sorry jag som läste slarvigt men tycker ändå det är konstigt med så lång fördröjning, det är inget jag tänkt på i alla fall men det kanske skiljer sig åt på olika årsmodeller?

Filip Persson
                        Deltagare

Inlägg av Per Setterberg på 2016-07-08 12:15

Puuhh! Jag var orolig där…

Synd att jag missade att prova det läget.

Bara hör av dig här om du vill prova min och få känna på läget. Bor inte allt för långt bort (norra Askim) så vi kan nog styra upp något. 

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.