TCT – har jag missat något?
Published by Per Setterberg on
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2 augusti, 2016 kl. 09:56 av
Filip Persson.
-
FörfattareInlägg
-
7 juli, 2016 kl. 17:03 #18903
Provkörde en Giulietta QV med TCT-låda härom veckan. Hade DNA-väljaren i läge “D” och kom upp bakom en riktigt långsam lastbil. Hade tidigare växlat “manuellt” med paddlarna, då lådan spontant börjar växla upp till riktigt gubbväxelläge. Finns det verkligen inget sekventiellt läge där lådan inte växlar upp av sig själv (inom gränser för övervarvning naturligtvis…)? Är det någon inställning jag missat?
Jag kör för stunden bayersk vagn med klassisk automat, och i läge “M” så ligger vald växel i tills man talar om för lådan att den skall göra något annat. Är verkligen Alfas TCT-låda så infernaliskt tråkig eller är det jag som inte begriper hur man gör…?
Hälsningar, Per
Per S
156 GTA -03, GTV 3,0 -987 juli, 2016 kl. 19:00 #18904Om du för spaken åt sidan – mot dig får du ett helmanuellt läge…
7 juli, 2016 kl. 20:08 #18905Det finns ett helt manuellt läge om du drar den åt sidan så att + och – lyser.
Lådan kan vara något lite långsam vid kick-down ibland när man har den i D. Då och då gör jag själv nedväxlingen manuellt i förebyggande syfte istället för att vänta på kick-downen. Hör av dig om du vill prova igen, kan säkert ordna en provtur i min om du vill.8 juli, 2016 kl. 12:15 #18906Puuhh! Jag var orolig där…
Synd att jag missade att prova det läget.
Per S
156 GTA -03, GTV 3,0 -9810 juli, 2016 kl. 17:04 #18907…det säger en del om den enda (sedan Landvetter Bil inte säljer Alfa längre
) försäljningsorganisationen i Göteborgsområdet för nya Alfor. Försäljaren svarade på min direkta fråga att något manuellt läge minsann inte fanns. Ynkedom.
Per S
156 GTA -03, GTV 3,0 -9811 juli, 2016 kl. 00:09 #18908Tragiskt! ??? …och pinsamt…?
Nihat Dizdar
11 juli, 2016 kl. 20:54 #18909Nja.. det tragiska är mer det manuella läget kan jag tycka. Känslan i spaken är sjukt dålig och paddlarna är i klass med knapparna på en Nintendo-konsol. Lådan växlar dessutom upp om man försöker att dra motorn till varvstopp. Att det tar någon halvsekund från det att man trycker på paddeln till att växeln går i är rejält frustrerande, inte minst på bana. Som automat är TCT helt ok, som manuell gillar jag den inte alls.
21 juli, 2016 kl. 21:15 #18910du har nog fel på din låda om den tar en halv sekund det ska ta 8 ms (i D mode antar jag)
se länk över växlingstider:
22 juli, 2016 kl. 05:12 #18911Inlägg av Mikael Bengtsson på 2016-07-21 21:15
du har nog fel på din låda om den tar en halv sekund det ska ta 8 ms (i D mode antar jag)
se länk över växlingstider:
Två olika saker. 8 ms i detta sammanhang anger tiden utan driv under växling. Tiden från du trycker på paddeln till själva växlingen är en helt annan sak.
23 juli, 2016 kl. 00:41 #18912sorry jag som läste slarvigt men tycker ändå det är konstigt med så lång fördröjning, det är inget jag tänkt på i alla fall men det kanske skiljer sig åt på olika årsmodeller?
2 augusti, 2016 kl. 09:56 #18913Inlägg av Per Setterberg på 2016-07-08 12:15
Puuhh! Jag var orolig där…
Synd att jag missade att prova det läget.
Bara hör av dig här om du vill prova min och få känna på läget. Bor inte allt för långt bort (norra Askim) så vi kan nog styra upp något.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.