Teknisk förklaring på nysande förgasare

Published by Niclas Enell on

Forum Teknik Teknisk förklaring på nysande förgasare

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Niclas Enell
    Deltagare

Efterlyser en teknisk förklaring till nysningar i förgasarna, alltså det som egentligen händer när nysningen uppstår. Något måste ju orsaka att bränslet kastas baklänges ut ur förgasaren.

Enell

Björn Ek
    Deltagare

Du menar varför förgasare nyser när de går magert?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Inte för att jag är säker men det känns spontant som att det kan ha att göra med att den går magert pga för lågt vakuum vilket i sin tur gör att det låga vakuumet inte drar in tillräckligt med soppa in i cylindern och alltså går magert. Om det är för lågt vakuum skulle det ju inte förvåna mig om luft/bränsleblandningen tar närmaste och lättaste vägen ut vilket kanske helt enkelt är genom förgasarens lopp mot filtersidan.

Som sagt inte säker men det känns logiskt inom rimliga gränser.  I min värld i alla fall..

jag tycker att du borde djupdyka i när och var dina förknasare är tillverkade så att du kan veta om du likt mig sitter på weber dcoe som ser 99% identiska ut med resten av dcoefamiljen men i själva verket har andra kanaler och kräver andra typer av lågfartsmunstycken. Mucho viktigt för förgasarens funktion. Exempelvis satt det 55F8 i mina förgasare och jag provade alla möjliga i och omkring närheten av dessa ex 50-52-55-60 F8-F9 osv men det jag måste ha i mina är ca 55-60 av F4-F7-F13familjen och andra lågfartsmunstycken med dubbla tvärgående lufthål och inte alls som de vanliga F8/F9. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Martin Frykstam
    Deltagare
    Niclas Enell
    Deltagare

Tackar för länken, intressant läsning.

Enell

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.