Teknisk fråga gällande en VW passat.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Off Topic Teknisk fråga gällande en VW passat.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

En kompis som håller på fixa i ordning en gammal Passat 1.8T -00 har ett skumt problem som jag tänkte höra om någon här kan ha en idé om.

Bilen larmade för oljetryck och oljepumpen byttes. Problemet kvarstår, även när givaren är bortkopplad. Extern oljetrycksmätare visar att det finns ett bra oljetryck så felindikationen måste komma någon annanstans från. Den börjar larma någonstans vid 2000 varv.

Har någon en idé om vad som kan orsaka detta?

Den larmar alltså för oljetryck med givaren urkopplad, vi ca 2 000rpm. Och tryck finns vid detta varvtal vid manuella mätningen?

Nu kan jag inte systemet, om den skulle råka ha fler givare eller att lampan även kan larma för andra oljerelaterade problem? Det låter spontant som att det finns en kabelskada som framträder av motorns vibrationer och tänder lampan.

Nåt jag snappat upp om VW är att oljesilen till pumpen kan sätta igen. Säkert inte aktuellt här…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
      Deltagare

Nej, det är inte aktuellt eftersom pumpen är bytt, jag var själv med och bytte den. Den kan så klart vara felaktig från början men det känns ändå inte så sannolikt.

Jag vet inte vilka varvtal han testat på vid manuell mätning då jag inte varit på plats då. I övrigt stämmer det du skriver. Ska fråga vilka varvtal han mätt trycket under.

Varken han eller jag är särskilt kunniga med VWs motorer så det kan möjligen finnas någon annan givare vi inte hittat. Ska be honom kolla allt kablage och se om det kan vara någon överföring vid en kabelskada som sker.

Försöker ställa frågan lite här och där för att få idéer. Rätt vad det är finns det någon som har svaret.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.