Tempgivare ? 3.2 v6

Published by Klas Elf on

Forum Teknik Tempgivare ? 3.2 v6

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28546
    Klas Elf
    Deltagare

    Efter kamremsbyte och uppstart med inga fel indikerade bland varningslamporna så slutade plötsligt tempmätaren att funka. Till det så tändes motorlampan ( den med ett motor block) konstant. Kan detta höra ihop? Är det nån givare som förser både mätaren och “datorn” med info om tempen? I så fall, var sitter den och hur kan jag funktions kolla? Jävligt surt då det endast var besiktning kvar till vårsäsong 🙁 Tacksam för tips!!!

    Nån gång blir det en bertone...

    #28547

    Bäst att kolla med dator. Du har felkoder som lättare visar vad som är fel. På min 156 GTA så var det bara att släcka dom så försvann motorlampan och dom har inte kommit tillbaka.   

    #28548
    Rickard Bergh
    Deltagare

    ja slutar tempen o funka så tänds motorlampan. 

    den givaren för temperaturen sitter på termostatet. ovanför växellådan. motsvarande sida om kamremen. 
    den givaren styr. insprutnings info. tempmätaren. kallstarts funktionen. kylfläkt. osv..

    gör en diagnos på det o kolla felkoderna. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28549
    Klas Elf
    Deltagare

    Tackar för tipsen. Ska kolla upp det.

    Nån gång blir det en bertone...

    #28550
    Klas Elf
    Deltagare
    Nu har jag läst av med min Blåtands obd- mackapär och fick fram en felkod.P0115 powertrain engine coolant temperaturen circuit. Vad göra?

    Nån gång blir det en bertone...

    #28551
    Rickard Bergh
    Deltagare

    sitter kablen rätt på tempgivaren ? har haft nån kund bil där dom själv bytat och sedan satt kablen fel. kolla den. har du den motorn med svart plastbox vid termostatet och du har delat kablarna så kolla kablaget där.. låter som kabelbrott eller dålig kontakt. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28552
    Klas Elf
    Deltagare
    Jag hittar inget kabelbrott fram till svarta kabellådan ovanför. Kan jag kortsluta mellan två av kablarna och se om tempmätaren reagerar på det? Isåfall borde det väl vara själva givaren som är död eller tänker jag fel?

    Nån gång blir det en bertone...

    #28553

    Tempgivare brukar oftast jorda i motorblocket och använder då bara en kabel.
    Den andra brukar vara signal till överhettning (varningslampan)

    Men är det givaren för motorstyrning så används nog båda kablarna. Jag skulle nog inte “kortsluta” dem då man inte vet vad som kan hända.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #28554
    Klas Elf
    Deltagare
    OK. Tänkte att det var en fuskis för att se om kablarna var hela. Hur ska jag veta om om givaren är död? Är den dyr som reservdel? 

    Nån gång blir det en bertone...

    #28555
    Rickard Bergh
    Deltagare

    hur många stift har givaren ? 3 eller 4 st. 

    har nog båda givaran hemma. finns 3 stiftaren. den är grå.  den med fyra stift eller kablar om man vill säga så  är svart i givaren.

    kolla i återkomm.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28556
    Klas Elf
    Deltagare

    Det är fyra hål i kontakten men det är bara 3 kablar. Givaren är svart och kontakten med.Kan du lägga en på posten?

     

    Nån gång blir det en bertone...

    #28557
    Rickard Bergh
    Deltagare

    konstigt för den svarta ska ha 4 stift i.

    vilket regnr har du så kan jag kolla om det är rätt. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28558
    Klas Elf
    Deltagare
    Rey 322

    Nån gång blir det en bertone...

    #28559
    Klas Elf
    Deltagare

    Jag mejlade dig Rickard.

     

    Nån gång blir det en bertone...

    #28560
    Klas Elf
    Deltagare
    Till slut så fick jag en givare skickad till mig från AR i sthlm. Bytte den och släckte lampan. Besiktigade med blankt papper imorse och ställer på imorrn bitti innan avfärd till Skokloster. Tack för all hjälp med tips och förslag runt kamremsabyte och efterföljande strul. Ett speciellt tack till den “alfa-gubbe” som i gamla forumet avrådde en klåpare som mig att ge mig på att byta kamrem på en alfa med kommentaren (OBS ej ordagrant citat!) ” det är ingen 240 du ger dig på”. Utan den adrenalinkicken hade jag nog gett faan i det. Ses i imorrn!

    Nån gång blir det en bertone...

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.