Tempmätare – motortemperatur
Published by Mats Elm on
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 9 juli, 2014 kl. 07:30 av Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
7 juli, 2014 kl. 23:25 #25737
Hej!
Tacksam om någon som är säker på hur det ligger till kan hjälpa mig i mina funderingar hur graderingen är på tempmätaren och några andra
goda råd!
Bilen är en JTS -02.Termostaten byttes för ca 3 år sedan då tempmätaren/temperaturen var mycket för låg, särskilt vintertid, stor skillnad efter termostatbytet med bra värme i kupén.
Har dock märkt på senare tid att motor blir väl varm sommartid, särskilt idag, då drygt 40 mil har avverkats i denna värmebölja, blev orolig flera gånger då ”nålen” var på väg mer än halvvägs till nästa streck efter 90, som är 100 eller 110 grader? (Motorn har inte kokat)
Hur många steg är det på fläkten i motorn, alltid samma varvtal när den får ”order” att starta för att sänka motortemperaturen eller jobbar den mer eller mindre intensivt beroende på motortemp/lufttemp?
När jag stannade idag, nålen pekade över 90 grader, på tomgång går fläkten, när motorn stängs av, stannar fläkten direkt, ska inte fläkten fortsätta att köra om motorn är för varm utan att motorn är igång? Det var mycket varmt idag, men varför stiger temperaturen på motorväg, det ska väl inte vara något problem för fläkten att sänka det om/när inte fartvinden löser det problemet?
Fick bli några gånger med öppen ruta, full värme och fläkt, då var det inga problem att sänka till 90 grader, men det tog inte så lång stund förrän mätaren visade mellan 90 och nästa streck.
Jag har alltså fått för mig att mätaren ska visa 90 grader, när motorn är varm, rätt eller fel? (Innan termostatbytet gick den aldrig upp mer är till strecket innan 90)
Motorn tar dessutom lite vatten, började för ett par år sedan, har säkert försvunnit ett par deciliter idag, det är inget läckage på marken under bilen, kan det vara en sliten vattenpump som ”spökar”?
Mvh / Mats
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
7 juli, 2014 kl. 23:36 #25738är det en original vattempump som sitter på så har den plast impeller och den kan spricka i plasten. vid högre varvtal så slirar axeln på impellern och du får ditt problem.
termostatet kan även vara boven. öppnar kanske inte som det ska och då får du inte rätt kylning.
hade bytta det först.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
7 juli, 2014 kl. 23:46 #25739Hej Rickard!
Tack för expert hjälp vid denna tid!!
Ja , det är original vattenpump, som ska bytas i det närmaste hur som helst, jag har ju själv denna teori, när du bekräftar är jag helt säker..!!
Vad säger du om graderingen på tempmätaren, är det 50, 80, 90, 100, 130?
/Mats
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
8 juli, 2014 kl. 00:20 #2574050-70-90-110-130 där omkring illa efter kontroll me examinera när jag kollat på jobb…
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
8 juli, 2014 kl. 00:23 #25741På min bil visade tempmätaren fel. Koppla upp med diagnostik och kolla temperaturen där. Det är olika givare till motorstyrning och tempmätare.
8 juli, 2014 kl. 20:15 #25742Lars på din gtv är det 2 olika givare.
på trådskaparens 2.0 jts är det en o samma givare till olika mätvärden. den givaren sitter i termostatet.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
8 juli, 2014 kl. 22:51 #25743Jag böjer mig för expertisen och skäms över min okunskap.
9 juli, 2014 kl. 07:30 #25744Inlägg av Lars Söderman på 2014-07-08 22:51
Jag böjer mig för expertisen och skäms över min okunskap.du har kunskap på många saker som ingen annan har. har man inte pillat på det så är det inte lätt att veta dom gjort om systemet med annan teknik.
beundrar ditt jobb med att klura ut hur boxarna funkar och att dom går göra virgin igen tex. hade mer än gärna lärt mig och kunnat det där. säkert dö lätt när man väl kan det.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.