Termostat 156 2.5
Published by Thomas Sjölin on
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 9 maj, 2017 kl. 20:15 av
Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2017 kl. 11:14 #33764
Thomas Sjölin
DeltagareBytte termostaten för några år sedan, har inte ens kört 2000 mil sedan dess, och nu är denna också trasig. Står konstant öppen så arbetstempen ligger på strax över 70 grader på landsväg. Det är inte något givarproblem, jag känner på slangen att den börjar bli varm ganska omgående efter motorn börjar få lite värme. Minns att jag köpte den på AR-Bil så det borde varit en originaltermostat, dyr var den i alla fall.
Nu är min undran, är alla termostater av lika dålig kvalité oavsett var man köper dem? Kanske inte finns så många tillverkare?
9 maj, 2017 kl. 12:25 #33765Stefan Atterhall
ModeratorInlägg av Thomas Sjölin på 2017-05-09 11:14
Bytte termostaten för några år sedan, har inte ens kört 2000 mil sedan dess, och nu är denna också trasig. Står konstant öppen så arbetstempen ligger på strax över 70 grader på landsväg. Det är inte något givarproblem, jag känner på slangen att den börjar bli varm ganska omgående efter motorn börjar få lite värme. Minns att jag köpte den på AR-Bil så det borde varit en originaltermostat, dyr var den i alla fall.
Nu är min undran, är alla termostater av lika dålig kvalité oavsett var man köper dem? Kanske inte finns så många tillverkare?
Ja, tyvärr är det nog så. Hört flera som fått byta termostater ganska “ofta”.
Bytte på räsern häromdagen då den fastnat i öppet läge. Temgivaren pajade samtidigt vilket är lite skumt, men det har säkert att göra med att vi inte kör på glykol utan “waterwtter” i räserbilarna. Det blev från original till original för att det var enklast att beställa och få hem. Själva bytet tar ju tack och lov inte så lång tid…
Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: YoutubeAlfor för tillfället
147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
156 SW 2.5 V6 TI -05
Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)9 maj, 2017 kl. 18:11 #33766Christer Andersson
ModeratorDet var väl på TS-maskinerna det brukade bytas termostater ganska friskt och även debatteras drifttemperaturer…
På 2,5 sitter det ju en “vanlig” termostat, men har kanske också kvlitetsproblem.
Kan ju också vara att om bilen står långa perioder får man beläggning på den som gör att den kärvar = att fjäderkraften inte orkar trycka igen den igen…Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
9 maj, 2017 kl. 19:53 #33767Rickard Bergh
Deltagareja tyvärr är termostaten så kassa i dagens bilar. dom är inte som förr.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
9 maj, 2017 kl. 20:15 #33768Thomas Sjölin
DeltagareJag kör för lite alltså.
Nåväl, det är inte mycket annat göra än byta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.