Test av 250kr Kina-MAF till 2.0 TS

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Test av 250kr Kina-MAF till 2.0 TS

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29913

    Hej, tänkte dela med mig av lite tester vi gjorde av en MAF köpt från Aliexpress till vår skrotbilsrejser (Alfa 156 2.0 TS).

    Original-sensorn och sensorhuset i vår bil var från Bosch art. nr 0 281 002 199. Vi valde att bara beställa sensorn då det var billigare. Säljarens bilder stämde inte exakt med hur Bosch-sensorns såg ut (såg ut som Pierburg-kopia på bilderna), men när vi fick sensor var den i princip identisk med original-sensorn.

    Bästa sättet att mäta upp prestandan på den nya sensor vore att ha något kontrollflöde som man visste hur stort det var, och som man kunde variera så man såg impuls-responsen mm. Nu orka vi inte göra det riktigt så seriöst, så vi valde att jämföra vår original-sensor (som vi rengjort med gott resultat) mot den nya vid olika varvtal utan last. Vi gjorde två körningar direkt efter varandra så luftflödet bör vara ungefär samma vid samma varvtal.


    Som vi ser ger Kina-sensorn lite högre spänning ut över hela intervallet, och en betydligt jämnare kurva än Bosch-sensorn som ser ut att ha mer noise. Nu kunde vi inte köra ex. vis XCP för att mäta värdena utan var beroende av att läsa ut DID:ar så både samplings-hastigheten och samplingspunkten varierade. Det kanske även var någon mjukvaru-filtrering i ECM:en som spökade.

    För att komma förbi detta och få bättre värden kopplade jag även upp scopet för att mäta faktiska outputten från sensorn, dock börja det regna så fick avbryta testet innan jag hann mäta något.

    Sammanfattningsvis så ser Kina-MAFen ut att fungera hyffsat – spänningsnivåerna är i nivå med Bosch, och “linjäriteten” ser ut att vara liknande med. Ev. så har Kina-MAFen sämre impulsrespons – eller så har vår Bosch-MAF mer störningar – eller så skiljde det i trottel-rörelsen mellan körningarna (då jag tryckte på gaspedalen manuellt).

    Hur bra den håller på sikt vet jag inte – men den ser ut att fungera nu iaf.

    #29914
    Lars Söderman
    Deltagare

      Att mäta är att veta!

      Bra med lite hårda fakta och inte bara en massa tyckande!

      #29915
      Håkan Andersson
      Deltagare

        Det är bra om någon kan sätta oss på spåren till lågpris luftmassemätare. Lägg gärna in en länk till var Ni handlat. Jag har haft en e-bay MAF som kostade ca 450:- i komplett utförande. Inte jag som köpte den så jag kan inte ange källan. Jag tog bara hand om bilen, en 156 V6 2,5, som var praktiskt taget okörbar eftersom t.o.m. automatlådan gick i skyddsmode. En Italensk MAF från Facet tog bort alla problem och felkoder. Inte bara tyckande utan praktisk problemlösning. Jag är glad om någon kan hjälpa oss att hitta vettiga lågprislösningar utan att vi luras att köpa kinesiska look-a-likes. En praktisk erfarenhet kan faktiskt vara lika bra som en uppmätt 

        Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

        #29916

        Då alla Alfa V6 (utom GTA) och alla TSmotorer verkar använda sig av samma sensor inuti luftmätarhuset från Alfa 145/146 tiden och framåt och denna går att få för en niohundring fram till dörren från England (bosch originaldel) så vill det till att piratdelen är väldigt billig och framförallt långlivad för att det ska löna sig. 

        Men det är klart – billigt är intressant! Skulle vara mer intressant dock att vets hur den håller ihop efter 2-3 år.

        Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

        #29917
        #29918
        Benny Steen
        Deltagare

          Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-09-22 17:30

          fram till dörren från England (bosch originaldel) så vill det till att piratdelen är väldigt billig och framförallt långlivad för att det ska löna sig. 

          Men det är klart – billigt är intressant! Skulle vara mer intressant dock att vets hur den håller ihop efter 2-3 år.

          Hur redovisar den engelska leverantören att det är bosch orginal ?   Det räcker ju liksom inte att det står Bosch på den.
          Du kanske bara har använt ett extra distributionsled / kostnad ?

          /B

           

          #29919

          Hej, jo det var Trofom sensorn från den säljaren som Fredrik länka till jag köpte, leveranstiden var ungefär en månad – såg att priset sjunkit lite med.

          Jag har ju hört rykten om att det finns väldigt mkt fake Bosch-sensorer att köpa på nätet osv, ska man vara säker på att få original får man köpa från svenska återförsäljarna och betala de priserna de begär. Avgjutningen av plasthuset här var väldigt bra, alla nr mm identiska, endast att Bosch-loggan saknades – men hade inte varit svårt antingen för de direkt på fabriken eller någon mindre nogräknad europeisk nätförsäljare att pressa in en Bosch-logga – ungefär som alla fake Bosch-elverktyg man ser till salu på Blocket och Tradera.

          För säkerhetskritiska delar köper jag bara etablerade märken från etablerade leverantörer. Men det här är inte lika kritiskt – bilen fungerar ju tom. i limp home mode även utan MAFen. Hade man haft en bil som var värd mer än 5000kr med hade man kanske kostat på den lite dyrare delar =)

          Om någon vill köpa just den här sensorn kommer vi sälja den om en månad efter vårt 24-timmars race när vi skrotar bilen… kanske kan jag även mäta upp om den fungerar likadant efter det =)

          #29920
          Benny Steen
          Deltagare

            Jag kan berätta nu såhär 10 år efteråt att jag sålde bosch LMM till 156/166 till många Alfaägare i Sverige som kom från direkt från fabriken i Österrike som tillverkade åt bosch.  Prispåslaget var ca 1000%  jämfört med köpa i sverige. Kring 3500 kostade dom i butik då.

            Jag köpte dom via en lokal kontakt där för 300 SEK/st och sålde dom för 1200:- och min kontakt tjände också nog en slant….

             

             

             

             

             

             

             

            #29921
            Daniel Erdeljan
            Deltagare

              Det verkar som att många tjänar in slantar på “kollegor” här

              #29922
              Benny Steen
              Deltagare

                Inlägg av Daniel Erdeljan på 2015-09-22 23:04

                Det verkar som att många tjänar in slantar på “kollegor” här

                “early bird catches the worm”

                #29923
                Daniel Erdeljan
                Deltagare

                  #29924
                  Kenneth Larsson
                  Deltagare

                    Jag har inga problem om någon här tjänar en hacka på att sälja schyssta grejor billigare till sina kompisar här.

                     

                    Det är hur som billigare än de “vanliga ” kanalerna!

                  Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.