Test Avon ZZR

Published by Micha Grönvalls on

Forum Bankörning Test Avon ZZR

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Micha Grönvalls
    Deltagare

I helgen testade jag Avon ZZR som är ett gatgodkänt R Däck upptaget i vår lista över godkända däck. Däcket är enhetsdäck i tex Ginetta Cup och några andra serier för lätta bilar utan effekt. Jag har aldrig sett någon köra på det men eftersom jag inbillar mig att Avon vet vad de gör gjorde jag ett försök. På lördagen gjorde jag en sådan scrub in som de rekommenderade med ett varv på 25%, 50, 75 och sedan av bilen för att kallna. Efter detta hade de ökat 0,5 bar och nått 52-43 grader (inner/ytter). Gummit hade rört sig likt tuggummi ut i mönstret och jag befarade att min första misstanke var rätt, att däcket var alltför mjukt för touringbilar. På söndagen fick vi ett par hyfsat torra varv på morgonen så jag hann testa på riktigt.

Slutsatsen är att fästet kändes riktigt bra med en liten underlig effekt. Stommen är otroligt hård vilket jag märkte redan vid montering och detta gör däcket nervöst, kanske kan man reducera detta med optimal camber ;jag tror däcket vill ha lite mer camber än de vi normalt kör på; men jag fick inget flyt i körningen, inte bara för att varje rattrörelse ledde till ett kast som skulle kompenseras utan för att våra svenska banor har lite ojämn asfalt och denna orsakar detsamma i kvadrat. Den största slutsatsen är dock att däcket är för mjukt för oss, det skulle kunna funka kalla dagar som detta var eller i lite fukt men samtidigt var egenskaperna när regnet kom på riktigt inte vad man söker och vi är väl inte så fräna ännu att vi kan ha en trailer med hjul för olika förhållanden med?

Hur som helst så har jag lite kvar på dem att spara till en riktigt varm dag och utforska resultatet. Det får jag återkomma om nästa sommar.

Hörde jag någon säga tävling ?

Gustav Holmdahl
      Deltagare

Intressant! Dimension, hårdhet och prisbild?

Giulia 20 Super

Micha Grönvalls
        Deltagare

255*17, det finns bara en mjukhet, priset är något oklart ännu då jag förhandlat till mig dessa två med kraftig rabatt för att testa, jag tror de är rätt dyra, gissningsvis något över Yokohama 048.

Hörde jag någon säga tävling ?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.