Time Attack

Published by Sune Karlsson on

Forum Bankörning Time Attack

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Sune Karlsson
    Deltagare

Jag tycker det skulle vara kul med en möjlighet till lite tävlingsmoment även för oss som inte orkat skruva in en bur i bilen (i klass A, B och C är vi ju inte alls intresserade av att köra fortare än någon annan ). Sedan något år finns ju tävlingsformen Time Attack även under SBF-flagg och för gatlegala bilar, bratwurstnissarna har tex det på sina banmöten. Är det något vi skulle kunna ta upp på våra banmöten? Det skulle givetvis innebära mer jobb för banmötesgruppen, men då får man väl hjälpa till att rodda det hela.

Går det så går det...

Roger Forsberg
      Deltagare

Lägger man in ett till event under en banmöteshelg så försvinner väl en del “vanlig” körning? Det är ju inte bra…

GTV 916 3.0 24V -97

Peter Braun
        Deltagare

Låter som en bra ide. Kan vara kul att veta även som en vanlig åkare hur fort man kör.

Björn Ek
          Deltagare

Finns intresset så är det inget som hindrar att vi arrangerar lite Time attack. Det som skiljer Time Attack från ett vanligt banmöte är förstås det låga utnyttjandet av banan så det blir dyrt per körd minut och förare. Jag tror det skulle funka bäst om man arrangerade det som ett helt separat event på en lite mindre bana som till exempel Gröndal i Eskilstuna…

Är det fler som tycker det låter intressant?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Roger Forsberg
            Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2014-03-09 10:21

Finns intresset så är det inget som hindrar att vi arrangerar lite Time attack. Det som skiljer Time Attack från ett vanligt banmöte är förstås det låga utnyttjandet av banan så det blir dyrt per körd minut och förare. Jag tror det skulle funka bäst om man arrangerade det som ett helt separat event på en lite mindre bana som till exempel Gröndal i Eskilstuna…

Är det fler som tycker det låter intressant?

Låter som en bättre ide med separat arrangemang.

GTV 916 3.0 24V -97

Thomas Sjölin
              Deltagare

Alternativet är väl om det finns utrymme utanför banan, på t.ex. en större parkeringsplats, att göra en konad bana för detta. Då går det köra parallellt.

Björn Ek
                Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-03-09 10:33

Alternativet är väl om det finns utrymme utanför banan, på t.ex. en större parkeringsplats, att göra en konad bana för detta. Då går det köra parallellt.

Då blir det konbana, annan sport och annat reglemente. Men inte desto mindre kul! Banmötesgruppen skulle gärna se att någon drog igång en konbaneaktivitet i klubben. En tanke är att man hyr ställen som Lunda flygfält, Bromma halkbana eller andra liknande platser runt om i landet. Tidtagningsutrustning för såna aktiviteter kan man köpa billigt, bygga själv eller hyra. Sen köper klubben in några koner och så är det bara att köra. Tror det kan vara väldigt kul!

Om någon ställer upp på att hålla i en konbanesektion hjälper banmötesgruppen gärna till att komma igång med planering och budgetering!

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Sune Karlsson
                  Deltagare

Det är ofta rätt glest mellan bilarna på banan under sista passet på ett banmöte så konkurrensen om bantiden behöver inte vara så stor. Sen beror det förstås på hur många som är intresserade. Konbana låter också kul!

Går det så går det...

Björn Ek
                    Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2014-03-09 11:47

Det är ofta rätt glest mellan bilarna på banan under sista passet på ett banmöte så konkurrensen om bantiden behöver inte vara så stor. Sen beror det förstås på hur många som är intresserade. Konbana låter också kul!

Man skulle kunna prova en gång och ha ett maxantal anmälda som får ett försök var. Då kan man nog klämma in 20 ekipage på sista timmen.

Björn Ek
                      Deltagare

Det här är min typ av tråd! 

Sune Karlsson
                        Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2014-03-09 11:51

Man skulle kunna prova en gång och ha ett maxantal anmälda som får ett försök var. Då kan man nog klämma in 20 ekipage på sista timmen.

Jag tror man får in fler bilar eller ha kortare tid. Det beror förstås lite på hur man lägger upp det och om man behöver förbereda genom att sätta upp koner för att hålla farten nere i något avsnitt. Så här tänker jag:

Påsläpp med 15 sekunders mellanrum, 1.30 för att fylla banan. 3 varv för att sätta en tid, max 5 minuter, 2 minuter för avsvalningsvarv och tömma banan. 7 .30 för 5-6 ekipage. Sen släpper man på nästa gäng. Om inget strular blir det minst 20 ekipage på en halvtimme.

Går det så går det...

Björn Ek
                          Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2014-03-09 12:31

Inlägg av Björn Ek på 2014-03-09 11:51

Jag tror man får in fler bilar eller ha kortare tid. Det beror förstås lite på hur man lägger upp det och om man behöver förbereda genom att sätta upp koner för att hålla farten nere i något avsnitt. Så här tänker jag:

Påsläpp med 15 sekunders mellanrum, 1.30 för att fylla banan. 3 varv för att sätta en tid, max 5 minuter, 2 minuter för avsvalningsvarv och tömma banan. 7 .30 för 5-6 ekipage. Sen släpper man på nästa gäng. Om inget strular blir det minst 20 ekipage på en halvtimme.

Oj, det där tror jag inte alls kommer bli bra…  Jag tror aldrig du kan ha flera bilar på banan samtidigt om du ska tävla utan säkerhetsutrustning. Jag säger ett utvarv för uppvärmning, ett snabbt varv följt av ett avsvalningsvarv sen går det säkert att ha överlapp mellan avsvalningsvarv och uppvärmning. Men nu spekulerar jag, någon får väl kolla in Time attack-reglementet helt enkelt…

Sune Karlsson
                            Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2014-03-09 16:33

Men nu spekulerar jag, någon får väl kolla in Time attack-reglementet helt enkelt…

Jag har läst på http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_Tavlingsregler_Time_Attack_Standardbil-2014.pdf

14.2 Tidsintervall mellan fordonen ska vara ca:15 sekunder, tills banvarvet är fyllt.

Går det så går det...

Biörn Bladh
                              Deltagare

Bra idé Sune!

All eventuell mer körning är alltid av godo.  

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.