Tips för Bankörning

Published by Anders Gustafsson on

Forum Bankörning Tips för Bankörning

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Hej!

Jag var med och körde 2 banträffar 2016 o tänkte att jag skall fortsätta i år igen, inte Challenge men åka för det är väldigt kul. Har dock lite frågor jag skulle behöva hjälp att besvara. 

1, Bromsskivor, jag behöver ett par nya skivor fram då jag överhetta de som satt på (http://www.alfastumper.com/product_info.ph…ts_id=1687 de är skeva nu). Använde Ferodo DS2500 som belägg o de var aldrig några problem med dem. Skall också tillägga att jag inte har smygbromsat utan bromsar sent o hårt, vet att detta kommer som första tips annars.

2. Däck, jag la av ca 3mm gummi på sista träffen av mina sommardäck, detta är såklart inte helt optimalt så jag söker nu efter r-däck som inte kräver justering av camber/caster då jag inte har möjlighet att ställa detta. Har någon begagnade däck o även fälgar så kan detta vara av intresse med!

Lite info:

Kör en Alfa 156 2.0 TS -99. 284mm bromsskivor fram. Fälgar är som de mesta vet 5/98 i bultcirkel.

Har funderat på Bromsskivor de här men vet inte om det är bra nog för att köra på bana.

/Anders

Sune Svensson
    Deltagare

Bromsvätska som inte är gammal är utav största vikt all bromsvätska behöver byttas med jämna intervaller då bromsvätska är hydroskåpisk dvs suger till sej vatten . Dålig vätska = överhettade bromsar o bortfall 

Inga problem med varken bortfall eller bromsvätska. Har använt ATE blå racing, nyligen bytt med.

Problemet var att själva skivorna som blev skeva pga av dålig kvalitet o därför letar jag efter nya som är provade på bana.

Gustav Holmdahl
      Deltagare

Har du någon bromskylning? Dvs slang från fronten som blåser kylluft på skivorna? Detta hjälper mycket mot att överhetta skivorna.

Giulia 20 Super

Nej det har jag inte fixat. Anser ni det som ett måste kanske?

Mats Forssén
        Moderator

Bromskylning är en fördel vid (hård) bankörning eftersom bromsning i princip handlar om att förvandla rörelseenergi till värme.

Men precis som du är inne på så är det viktigt att komma ihåg att det ÄR skillnad på kvalitén på bromsskivor, även inom samma fabrikat kan det skilja. Är det kass kvalité så hjälper inte bromskylning så långt. På min Abarth 500 sitter det likadana Bremboskivor som på Coupé Fiat 20V och när jag precis köpt den behövde jag nya skivor pga mikrosprickor. MrAuto hade specialpris på Bremboskivor så jag köpte därifrån och det var mycket riktigt Bremboskivor. Monterade dessa tillsammans med nya belägg och det verkade ok. Dock fick jag kraftiga vibrationer redan den andra racehelgen!  Köpte sedan nya Bremboskivor direkt från Abarth och monterade dessa, de har nu gått över 10 racehelger utan minsta tendens till vibrationer. 

Har tyvärr inga specifika tips på vad som är bra till 156 TS men kolla / fråga vad de som åker med 156or i CAR Challenge har för skivor på sina bilar. Du hittar en del av dem här: Förare och bilar

Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13
          Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS,

Gustav Sandler
          Deltagare

För ditt ändamål: Brembo Sport Max skivor. Riktigt bra (stål) kvalité i förhållande till pris. Håller länge och klarar hög temp (variationer) utan att slå sig. Stålomspunna bromsslangar och bromsvätska av hög kvalitet (dot 5) är att rekommendera. Belägg; Ferodo DS300 har bäst känsla enligt mig, förutom Endless. Det senare är dock överkurs för ditt ändamål..

Tack för alla svar!

Efter 1-2 veckors läsande så har jag kommit fram till att borrade bromsskivor är inget att ha för banan. Så brembo max skivor låter som ett bra alternativ. DS3000 belägg är garanterat perfekt för banan, men då jag använder den i vanlig trafik också så kommer jag antigen få nöja mig med DS2500 eller byta till DS3000 under racehelger enbart då det fanns många nackdelar att köra dem i vanlig trafik. Bromskylning är också bestämt att det skall på, och det sitter redan stålomspunna bromsslangar. Använder ATE blue racing bromsvätska.

Nästa fundering är ju då däck märke och fälg storlek. Just nu så är jag inne på 16″ orginal fälgar med 205/55-16 och Toyo R888.

Motivering till mindre fälgar är: Mindre vikt (långt ut på fälgarna), mindre bredd = mindre motstånd = mer effekt till hjulen, har inga planer att skaffa större bromsar vilket skulle i så fall innebära större fälgar. Sidorna på race däck skall vara mycket stabilare än gatdäck så borde inte bli ostabil pga av hög profil?

Har svårt att tro att jag skulle vinna på bredare däck men någon för gärna rätta mig om ni tycker jag tänker fel här. 

Har någon något bättre alternativ till däck val så lyssnar jag gärna på det med!

/Anders

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.