jodå det har det visst det. from 2013 är det standars med obd II i alla bilar.
När programmerbara styrenheter började användas i bilar för bl.a. motorstyrning, så möjliggjordes att låta styrenheterna larma om fel uppstår i styrsystemen. Först ut var Volkswagen 1969. När myndigheterna i Kalifornien 1994 ställde krav på emissionerna från bensinmotorer[1], så föreskrev man att varje ny bil skulle förses med ett standardiserat uttag OBD-II, så att myndigheter och polis skulle kunna kontrollera avgasutsläppen. 1996 utvidgades standarden att gälla hela USA. 2001 anslöt sig även EU med EOBD (2004 även för diesel)[2]. 2008 föreskrevs att kommunikationsnätverket Controller Area Network – CAN skulle vara standard[3] inom OBD. I Japan finns motsvarande JOBD. Numera förses alla bilar med OBD-II-uttag och även andra tyngre fordon. Diagnosuttag användes numera även i arbetsmaskiner, utombordare m.fl.
Standarden är specificerad i en mängd delstandards inom SAE och ISO. 2013 kallades standarden OBD-II. I framtiden kan nya versioner definieras.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden