Tips på att täta en gammal växellåda

Published by Joakim Källviks on

Forum Teknik Tips på att täta en gammal växellåda

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29359
    Joakim Källviks
    Deltagare

      Hej!

      Jag håller som bäst på att sätta ihop min växellåda efter översyn. Den har läckt olja under en lång tid och det har alltid varit oljedropp under bilen från vxl. Bilen är en 101:a med 5-vxl låda/golvspak. Den delar många delar och lösningar med 105 serien och även nyare vxl.  Som ni kan se på bilden har jag delat vxl i två halvor och det som är mitt bekymmer är att markerad del (se bilden) är så liten till ytan att tätningslimmet sannolikt inte kommer att fästa och att det kommer att

      läcka in vxl-olja i hålen och sedan via bulten och sedan droppar ut på golvet, igen!

      Den var tidigare limmad sannolikt med Permatex (liknar seg tjära och luktar inte så gott). Har nu köpt ett annat lim från Wurth som heter Flytande packing som jag hoppas skall hjälpa till men som visats på bilden är godstjockleken väldigt liten (någon mm som smalast) och att limmet inte fäster där som man vill.

      Jag kanske har noja och att det bara är att limma och sätta ihop men vill ändå fråga om det finns några andra tips eller trix som kan hjälpa mig att få detta tätt på ett bra sätt.

      En annan fråga är om någon har dim på de tre (3) o-ringarna som tätar i vxl-huset? Det är de tre (3) axlarna som styr vxl gafflarna.

      Mvh

      Joakim

      Du är vad du åker.

      #29360
      Kenneth Larsson
      Deltagare

        Man kan fundera på just det du nojar om nu….Undrar vad det står i Alfas egen verkstadshandbok om det ska vara tätningsklet eller inte? Jag fick hjälp av Dottore Ponti att montera ihop min låda efter synkringsbyte och han hade med något superklet som vi körde med. Den läcker i alla fall inte nu och jag utsätter lådan för mycket mera stryk än vad du gör på spidern tror jag. 

        Sedan så hålls metallytorna ihop väldigt bra då bulten går just igenom där så du har väldigt hög kraft som håller ihop lådan just där.

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.