tips på vägar/resmål på sträckan München, Italien, Frankrike?

Published by Dennis Mollberg on

Forum Off Topic tips på vägar/resmål på sträckan München, Italien, Frankrike?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Dennis Mollberg
    Deltagare

Jag och ett par kompisar åker till Italien via München och vidare till Frankrike i sommar, eventuellt kan vi göra en avstickare något längre söderut i Italien men inte ända till Rom.

Många här verkar åkt liknande sträckor så jag tänkte fråga vilka vägar och sevärdheter som rekommenderas, vi undviker gärna turistfällor till förmån för det mer genuina, tips på vackert bergspass uppskattas med! 

Michael Wolde
      Deltagare

Mitt bästa alppass – mellan Österrike och Italien, väg 186 Från Sölden, via Gurgl in i Italien. Makalöst vackert då man kommer in på den italienska sidan, vill man fortsätter man nedåt Gardasjön (mycket turister) eller håller sig i vindistriktet strax ovanför. Inte så turisticerat och värt en resa! 

Thomas Sjölin
        Deltagare

Om ni passerar Innsbruck är ett tips är att stanna till och traska runt lite i de äldre delarna av stan, det är väldigt fint där. Sen kan man ju skutta runt på grönklädda alpkullar “Sound of music” style.

Hej!
          Vi har planerat att åka bil ner till Tyskland, Österike, Tjeckien och Italien. Det är första gången. 
          Känner lite oro över att åka neråt. Jag kanske är bara överdriven rädd!!!
          Vilken väg/vägar är det bäst att åka tryggt genom dessa länder?
          Har ni nån tips om hotell i La Spezia? 

Tacksam för all tips! 

Tack på förhand. 

Paul Svedunger
          Deltagare

Om ni är i trakterna kring Leipzig och Chemnitz så rekommenderar jag starkt att ta en sväng i samma spår som Sachsen Classic.
            Exempel på rutt:
            Chemnitz – Meerane – Altenburg – Rositz – Kretzschau – Pegau – Groltzsch – Neukleritzsch – Borna –
            Bad Lausick – Colditz – Rochlitz – Claussnitz – Chemnitz. Men även trakterna kring Bautzen, Freiberg och Zwickau är mycket vackra.

Paul

Dennis Mollberg
            Deltagare

Inlägg av Annika Bjorkander på 2016-08-17 10:54

Hej!
              Vi har planerat att åka bil ner till Tyskland, Österike, Tjeckien och Italien. Det är första gången. 
              Känner lite oro över att åka neråt. Jag kanske är bara överdriven rädd!!!
              Vilken väg/vägar är det bäst att åka tryggt genom dessa länder?
              Har ni nån tips om hotell i La Spezia? 

Tacksam för all tips! 

Tack på förhand. 

Vi åkte ungefär så fast via Frankrike tillbaka, vi bokade boende via booking.com bara nån dag i förhand under hela resan.

Enda stället som kändes osäkert var en avkrok i Tjeckien annars ser man generellt mindre skumt folk i europa än här hemma.

Prag är fint och säkert, söldenpasset som nämns ovan rekommenderas men det är nog snö där i början på sommaren.

Skippa norra Tyskland och satsa på Prag Bayern Österrike och Italien. 

Vi körde till Rivieran och vidare till monté Carlo och sedan route Napoleon till grenoble och motorvägen till reims.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.