Tips: Tokbilliga luftmassemätare som funkar (iaf för mig)

Published by Arvid Müllern-Aspegren on

Forum Teknik Tips: Tokbilliga luftmassemätare som funkar (iaf för mig)

• Detta ämne har 1 deltagare och 0 svar.
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare

http://www.autosensors.co.uk/

Rekomenderas varmt! De tog 40£ för en LMM till min 156 CF3 2.5:a, plus 12£ frakt. Enligt listningen på sajten skulle den vara  “refurbished”, men den såg flång ny ut när jag packade upp den. Har monterat den idag, och kan konstera att den funkar precis som den ska! 

Min gamla LMM gav upp hastigt och dramatiskt för ett par veckor sedan, men det måste ha varit lite smygfel på den under en tid. Med den nya inkopplad går bilen markant bättre än den gjorde även innan haveriet. 

Själva haveriet är en historia för sig. Det yttrade sig genom att motorn stängde av sig själv under acceleration ut på motorvägen, och sedan inte gick att starta igen. Min fru och jag var på väg hem efter att ha genomlidit Jurassic World på biografen i Alingsås, så det var salt i såren, sten på börda, lök på laxen m.m; en trist kväll helt enkelt. Felkoderna antydde LMM, någon odokumenterad chassiekod (B1101) samt “nödavstängning” (tack jag märkte det), efter bärgning hem gick bilen så klart att starta igen. Först verkade det som att den mådde bra; men strax märkte jag att det var som att köra in i en vägg vid 4000rpm. Efter att ha koppla ur LMM:en helt gick motorn i princip OK över hela registret, så det var tydligt var felet låg.

En tråkig överraskningen vid bytet av LMM, var att två av tre fästen till luftbox-locket var kassa. Locket glappade betänkligt. Jag undrar om det kan vara så att skit smitit förbi luftfiltret genom glappet, och haft ihjäl min LMM. Jag hade inget vettigt att laga det med hemma, så tillsvidare är det limmat istället för skruvat. Det blir en kul överraskning vid nästa luftfilterbyte. 

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.