Tips: Växellådsoljebyte – Alfa 159

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Tips: Växellådsoljebyte – Alfa 159

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Hej!

Sedan vi köpte vår 159 1.9 Jtdm har jag tyckt att växellådan känts lite “klånkig” och grov. Upplevde samma sak med förra 159:an vi hade också (2.2 JTS). Surfade runt lite på alfaowner och andra engelska sidor och kom fram till att ett oljebyte var värt att testa. Köpte den olja som rekommenderades på flera ställen, Fuchs och ja, skillnaden är faktiskt stor! Växellådan känns både stabilare och smidigare.

Tänkte bara att jag ville tipsa om detta då jag antar att flera upplever sina lådor i 159 som lite halvtrista. 

Sven Lennartsson
    Deltagare

Låter ju bra!

Och vilken olja rör det sig om……?

Sven L

Oljan heter Fuchs Titan Sintofluid SAE 75W80 och finns på ebay och Opie oils bland andra ställen. Enligt rekommendation från England (Autolusso och div. forum) ska man använda 3 liter ist för det specificerade 2,3. Hjälper tydligen lagren i den övre delen av växellådan. 

Sven Lennartsson
    Deltagare

Oljan är nu beställd. Finns också på dackonline.se.

Behövdes det några trix för att fylla så mycket?

Sven L

Vad bra att den fanns på närmare håll också. Det var den lokala Alfaverkstaden som bytte på min bil (Tylösands motor) men de sa inget om att det var särskilt besvärligt. Har inte läst  någonstans att det ska krävas några extra trix heller. Däremot verkar det underlätta att montera bort batteriet vid påfyllningen. 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.