Tjutande ljud

Published by Albert Svane on

Forum Teknik Tjutande ljud

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Albert Svane
    Deltagare

Hej,

Min bertone börjar tjuta från höger bak när man kör fortare än 60 km. Tror inte att det är hjullagret då det ej påverkas av att jag svänger. Samma ljud oavsett om jag kör rakt eller svänger. Vad kan det vara? Bakaxel utgående?

Robert Hultman
    Deltagare

Oj vad jag har jagat ljud på min Bertonekupé!  Ändå har jag inget riktigt förslag på vad det är som låter i din bil.

En sak som jag har lärt mig är att det är svårt att bestämt säga varifrån ett ljud kommer. I ditt fall kan det ju mycket väl vara så att det är höger bak som du säger. Men om du har minsta tvivel om varifrån ljudet kommer skulle jag föreslå att du lyssnar “med öppna öron”. Idealet är väl om du kan ha en medhjälpare som lyssnar.

En annan sak jag insett är att man också ska prova det osannolika. Sitter hjulet fast till exempel? Allt som är någorlunda lätt att kolla är värt att kolla även om det inte är så sannolikt att det är orsaken.

Har du provat att köra bilen på en lyft eller med bakaxeln upphissad? Låter det fortfarande?

Stockholm

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det kan mycket väl vara hjullagret även om det låter hela tiden. Det är enkelt att kontrollera om man är två och har en domkraft till hands. En sitter i bilen med dörrar och rutor stängda, den andra hissar upp ett hjul i taget (om man inte har en 2-pelarlyft så klart) och snurrar det. Det hörs väldigt tydligt om ett lager är dåligt.

Albert Svane
    Deltagare

Ja, jag hoppas på det. Tänker annars att det är lagret som sitter vid utgående axel som är problemet.

Albert Svane
    Deltagare

Har luft upp bilen och bakhjulen snurrar fin utan ljud. Funderar på om det kan vara något med handbromsen? Körde med bilen och drog i den. Påverkade inte ljudet. :-(((

Thomas Sjölin
    Deltagare

Och du är helt säker det är bakifrån? Somliga ljud kan vara väldigt luriga och det man tror stämmer inte alltid.

Sedan är det så att om du själv står utanför bilen och snurrar ett däck är det inte säkert du hör något, man kan behöva sitta inne i bilen när någon annan snurrar hjulen för att höra då kupén kan verka som resonanslåda.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag tror att det är annorlunda på Bertone jämfört med “moderna” bilar eftersom det bara är ett kullager vid varje hjul ute vid bromsen.

Om hjulet är upplyft och hänger i lagret blir det annorlunda kraftflöde. Kanske det påverkar ljudet?

Albert Svane
    Deltagare

Nu har jag tagit av hjulet och kollat lite. Verkar vara ok med handbroms. Tycker dock att det hjullagret glappar lite. Jag antar att det måste vara det som är problemet. Ljudet låter ungefär som en skuren elmotor.

Nästa fråga, hur byter man hjullager. Hittar inte riktigt någon bra beskrivning och bilder på nätet. Som jag förstår så måste man ta ut hela axeln, eller?

Lars Erlandsson
    Deltagare

Har du diffbroms på balaxeln så ska det glappa, rejält dessutom. Det blir glappfritt när du belastar den. Men låter det illa såkan det vara det ändå, ganska lätt att byta dessutom har jag för mej.

Lars iM

Albert Svane
    Deltagare

Ljudet kom från bakre vindrutan. Upptäckte det efter hjullagerbyte. 

Albert Svane
    Deltagare

Ljudet kom från bakre vindrutan. Upptäckte det efter hjullagerbyte. 

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.