To KB or not to KB

Published by Sune Karlsson on

Forum Allmänt To KB or not to KB

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Författare
    Sune Karlsson
    Deltagare

Är klöverbladet värt pengarna? Jag vet inte. Det finns argument både för och emot. Sår här ser jag det:

Varför klubben ska lägga (ganska mycket) pengar på ett snyggt Klöverblad i pappersform

Enkelt uttryckt ägnar sig klubben åt ett fåtal saker. Man anordnar träffar, banmöten, årsmöte, ser till att vi har en bra webbplats allt med hjälp av frivilliga som lägger ner ett stort ideellt arbete. Och man ger ut Klöverbladet.

Klubben har (gissar jag) ca 1300 betalande medlemmar. Av dom kanske 100 deltar i ett eller flera banmöten under ett år. På träffar kanske vi har 2-300 medlemmar under ett år. På forumet är det kanske några hundra som deltar aktivt. Det finns alltså bortåt 1000 medlemmar vars enda konkreta “nytta” av medlemskapet är att man får Klöverbladet hem i brevlådan. Det är inte fel att lägga en ganska stor summa pengar på den gruppen.

Varför klubben inte ska lägga en massa pengar på Klöverbladet

Det finns andra, billigare, sätt att sprida KB på än att trycka upp och posta det till medlemmarna.

Pengar som sparas in på KB kan användas till att utveckla banmöten och träffar. På så sätt kan fler medlemmar lockas til,l och få möjlighet att delta i, dessa aktiviteter.

Pengar som sparas in på KB kan användas till  att utveckla webbplatsen och se till att dom irriterande småbuggarna fixas fortare.

Som sagt

Det finns argument både för och emot och säkert fler än vad jag listat. Fyll på!

Går det så går det...

Björn Ek
      Deltagare

Bra initiativ! 

Jag tror sist någon räknade var det strax under 200 medlemmar som besökte minst ett banmöte per år. En rätt stor del av dem brukar även dyka upp på andra träffar inklusive årsmötet.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Crister Borg
        Deltagare

Tänkte faktiskt på detta häromdagen…! Jag bläddrar igenom KB när den kommer, sen blir den liggandes i skymundan. För min del är det slöseri med resurser. Jag skulle 1000 gånger hellre se en webversion.  Men självklart så är tidningen proffsigt gjord, snygg på alla sett – men inget för mej.

elCrillo Kalmar

svårt att sia om. Har det inte gjorts, eller åtminstone föreslagits en kund/markandsundersökning av detta? Som Sune påpekar så finns det säkert mer än 1000 medlemmar i denna klubb som varken hänger på hemsidan eller banmöten. Vad tycker dessa?

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Gabriel Eriksson
          Deltagare

Om det är så att en riktigt stor del av medlemmarna bara har klöverbladet som klubbkontakt så kan man ju fråga sig varför dom skulle vara kvar i klubben utan tidningen i pappersformat? Personligen tycker jag det är otroligt trevligt när den dimper ner i brevlådan och skulle absolut inte vilja att den försvinner. Pdf eller liknande på webben är bara trist och skulle ge noll känsla.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Henrik Lindgren
            Deltagare

Jag tycker också det är trevligare att bläddra i en riktig tidning en en PDF. Nu till det jag tycker är onödigt. Både jag och sambon är ju med klubben och får 2 tidningar, vilket är lite slöseri. En tidning till familjen hade räckt nu vet jag inte hur många medlemmar som har det som vi att båda i familjen är med i klubben.

Magnus Holm
              Deltagare

Har nog också klubbtidningen som avgörande anledning till att stanna kvar i klubben. 

Är man bara sporadisk åskådare på möten och träffar så funkar ju det lika bra utan medlemskap. Sponsrar dock gärna banmöten med en del av min medlemsavgift så länge tidningen dimper ner.

Kan nog anta att de personer som inte ens hänger här i än högre grad uppskattar tidningen.

Jag uppskattar verkligen tidningen, både för dess innehåll och för att det är trevligt att få den i brevlådan. Och som många andra sagt blir det inte mycket glädje kvar av medlemskapet för de passiva medlemarna om den försvinner, även om jag för egen del tycker klubben är väl värd min avgift också utan tidning.

En sak till angående konceptet “tidning”, och varför det fortfarande är relevant 2014:

En tidning eller ett magasin utgör ett urval av material, sammanställt av en redaktör eller redaktion som gör aktiva val om vad som kommer med och vad som inte kommer med, och som redigerar materialet till en viss standard och i enlighet med en viss stil. Detta ger “informationspaketet” en sammanhållning, ton och specifik kontext som man vanligtvis inte kan uppnå i ett forum eller en wiki, och gör det till något mer än bara text och bilder.

En tidning eller ett magasin kommer vid ett specifikt tillfälle, med ett specifikt intervall. Det gör det till något att se fram emot, något att planera utifrån och något att förhålla sig till.

En tidning eller ett magasin är en fast plattform, på ett annat sätt än ett forum eller en wiki. Dels för att när något är tryckt så är det för evigt, dels för att det utgör ett kvalitetssäkrat (till arbiträr nivå av kvalitet) sammanhang där inte vad som helst kommer med. Detta skänker en viss prestige till de som bidrar med material, och ett större engagemang och fokus hos de som konsumerar tidningen, och i växelverkan kan dessa två saker förstärka varandra.

Alla punkter ovan är lika applicerbarbara på en periodisk, digital publiktion som en tryckt på papper, men räckvidden på en digital publikation är sannolikt betydligt lägre, och pappersformatet förmedlar fortfarande en överlägset högre aura av prestige och seriositet. Och så kan man ha papperstidningar liggande på toaletten, till glädje för både familj och gäster!

Håkan Andersson
                Deltagare

Jag blir så ledsen varje gång denna fråga tas upp.

Klöverbladet i sin nuvarande form är omistligt för klubben. Magasin i pappersform är inte otidsenligt. Det kan man t.ex. se i närmaste livsmedelsbutik. Sortimentet varierar men det brukar vara mycket att välja på. ICA är ingen välgörenhetsinrättning utan säljer magasin på rent komersiell grund. Skulle gissa att runt 1000 av medlemmarna skulle förvinna med magasinet om det lades ner.

Däremot har jag ett antal gånger fört fram att en PDF-upplaga skulle finnas parallellt eftersom vi dels har ett antal medlemmar som kostar orimligt mycket i distribution (bosatta utomlands) dels har ett antal medlemmar som skulle föredra tidningen digitalt. Ett bra exempel på detta förhållningssätt är DN som har både papper, PDF och web.

Kanske någon fräsch kraft bland Klöverbladets kritiker skulle kunna starta en pod?? Skulle vara kul! Själv är jag för lat…. Klubbens “dödgrävare” som ifrågasätter nuvarande mycket uppskattade verksamhet kan väl komma med förbättringsförslag istället för att tala om vad vi ska dra in på. Vi är väldigt många som vill ha ett magasin (gärna månadsvis) att läsa och banmöten att rasta våra vardagsbilar och race-projekt på.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Peter Braun
                  Deltagare

Jag tycker det känns trevligt med en riktig tidning. En PDF är inte riktigt samma sak och man får inte samma känsla. Samtidigt så kan jag förstå folk som inte ser mervärdet i en upptryckt tidning. Men som det är nu så får jag ändå känsla av att de flesta medlemmar ändå uppskattar tidningen. Betänk som det skrivits om innan att det är några hundra som går in på sidan. runt en 150-200 som kör eller går på banmöten så har man en stor andel som inte är särskilt aktiva men ändå betalar för att vara med i en bilklubb och uppskattar att det dimper ner en tidning i brevlådan. Precis som det stått innan så uppskattar jag också att denna del är runt 900-1000 personer. Om jag bara räknar med 900 personer så har deras bidrag i medlemsavgift täckt kostnaderna för att ta fram KB med råge.

Filip Wennergren
                    Deltagare

jag gillar blaskan men problemet är väl bristen på material och redaktör(?) utan detta blir det ju mer en tidning med reklam… tid, tid och tid är väl det som saknas hos de flesta(?)
                      mvh filip

Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

Crister Borg
                      Deltagare

Man spar väl inte så många kronor per ex om man, som jag, skulle kunna välja bort den…? Att trycka 1000 eller kanske 1200 ex är väl inte den dyra grejjen antar jag… 

Jag vill bestämt påpeka att tidningen är bra på alla vis, det är mest jag som läser den en gång och sedan gömmer den i nån garderob. (Den är för fin för att slängas…) Fler 155-artiklar skulle sitta fint annars…!

elCrillo Kalmar

Peter Braun
                        Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2014-06-11 14:56

Man spar väl inte så många kronor per ex om man, som jag, skulle kunna välja bort den…? Att trycka 1000 eller kanske 1200 ex är väl inte den dyra grejjen antar jag… 

Jag vill bestämt påpeka att tidningen är bra på alla vis, det är mest jag som läser den en gång och sedan gömmer den i nån garderob. (Den är för fin för att slängas…) Fler 155-artiklar skulle sitta fint annars…!

Tidningen skrivs av medlemmar så det är bara till att sätta igång och skriva 155 artiklar

Crister Borg
                          Deltagare

Ja vet, Peter… Jag ska, sen när jag får tid… 

elCrillo Kalmar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.