To KB or not to KB

Published by Sune Karlsson on

Forum Allmänt To KB or not to KB

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12668

    Gillar tidningen skarpt..

    Den kan man ha med sig ner i garaget och lägga på kaffebordet – till garagegästernas trevnad  😉

    Vill man visa gubbarna på jobbet någon artikel så är det mycket behändigare att ta med en papperstidning till stenbrottet än en dator…  😉

    Sparar alla ex i en särskild hylla, trevlig läsning av gamla ex när regnet faller (eller snön)..  Etc…

    Scuderia 116

    #12669
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Jag tror frågeställningen KB eller inget KB är lite för hård.

    Den stora debatten tror jag rör sig om hur mycket KB i dess nuvarande form ska få kosta för medlemmarna och klubben?

    Jag uppskattar verkligen att vi har en klubbtidning! En god vän till familjen var dessutom med och startade just Klöverbladet då han var ordförande i klubben. I hyllan hemma har jag från nummer 1 och framåt till någon gång mitten av nittiotalet, och vartenda nummer från att jag blev medlem 2002…

    Då Truls/Charlotte tog tag i utformning och layout för ca 10 år sedan höll KB sådan fantastisk klass att det var ett livsstilsmagasin utav rang som man utan tvekan kunde lägga ut i en bilhall, eller som i alla fall jag mer än gärna lät ligga framme hemma! 

    Idag håller vi tyvärr inte samma klass varken vad gäller layout eller innehåll (ingen skugga fallen över Thommy!!!). Det var inte samma konkurrens av snabbflyktiga medier som Facebook, Instagram eller Twitter, så det var nog lättare att få bidrag från medlemmarna också.

    Frågan jag ställer mig är om vi måste ha den extremt högkvalitativa kvaliteten på tryck – allra helst nu med tanke på att vi har brist på material? Och är det rimligt att ha en avlönad redaktion – som förra året fick nästan dubbelt så mycket utrymme i budgeten som banmötena? En ideel förening trodde jag bestod av ideella krafter – och ska vi börja avlöna annat än rent administrativa syften – då undrar jag var min lön för de senaste åren är? En lön för banmöteshantering och lön för webprojektet – jag behöver ju knappt jobba…

    Missförstå mig inte – jag tycker absolut att att vi ska ha en medlemstidning i pappersformat, men att lägga i runda slängar hälften av klubbens intäkter på tryck/distribution och dessutom avlöna en redaktör som får lika mycket i lön som banmötena får i budget – det tycker jag är helt galet. Eller satt emot hela hemsideprojektet så kostade tidningsredaktionen bara under förra året nästan som hälften av HELA webprojektet.

    Vi är väl en ideell bilklubb som håller på med bilar? Just nu känns det snarast som att vi är ett förlag som har lite bilaktiviteter som sidospår, där det dessutom är nyhetstorka…

    Ducatiklubben har en riktigt bra klubbtidning i ett enklare format som jag tror skulle kunna fungera som bra inspiration vid ett nytänk. Vi skulle kunna halvera kostnaden för KB och med de pengarna bidra till ett oändligt antal aktiviteter för medlemmarna OCH t ex halvera banmötesavgifterna…

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #12670
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Crister Borg på 2014-06-11 14:56

    det är mest jag som läser den en gång och sedan gömmer den i nån garderob…

    Jag gömmer den i garderoben utan att läsa den.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #12671
    Peter Braun
    Deltagare

    Mig veterligen så har vi ingen redaktör som kostar pengar just nu. Det vi gör nu är att vi söker någon som kostar så lite/eller inte alls som möjligt. Samtidigt så skall det vara någon med kunskap och tid. Inte lätt alltså. Gällande innehåll så handlar det väldigt mycket om hur mycket artiklar som kommer in om man nu inte har en redaktör som förut som hade tid men kostade pengar som gjorde mycket egna kvalitativa reportage.

    När det gäller kostnader för KB kontra Banmöten så betalar vad jag vet samtliga deltagare som anmäler sig till ett banmötes avgift. Hade man inte haft denna avgift så hade kostnaderna för banmötena vara avsevärt högre. Hur många kör på bana? Kan inte vara mer än 150. Hur många vill ha en tidning hem avsevärt flera. Detta innebär inte att man inte kan se över kostnaderna för tidningen. Är öppen för det.

    Banmötena har nu som alltid haft en central roll i klubben. Men merparten av våra medlemmar är inte intresserade av banmöten. Vi är ju knappast någon Lotus Elise klubb utan många Alfor är mer sportglidare. Därför har man nog många medlemmar som bara är intresserade att glida runt på fina sommarvägar. Men självklart så skall banmöten fortsatt vara viktiga för klubben, men det skall även allt annat som träffar mm vara.

    Det viktiga är att våra medlemmar kan se sin roll i klubben. Känna att de får ut något av medlemskapen. Att demolera den tidning vi har skulle få många medlemmar att undra varför de skall vara med i klubben över huvud taget. Dem som redan är väldigt aktiva känner redan sitt mervärde i det. 

    När det gäller aktiviteter så är vi ingen död klubb. Visst, det skulle kunna vara fler. Men problemet är inte pengar som antyds. Problemet är viljan att skapa aktiviteter. Som det är nu så har medlemmar i styrelsen nästan alltid med i något hörn. Jag betonar ordet NÄSTAN. Det som känns viktigt är att få folk till att engagera sig till att starta egna små träffar mm. Men det kan även vara så att många inte är intresserade av massa träffar och engagemang utan bara vill ha sin tidning. Det får man också acceptera. Det är inte allt för ovanligt med lågt deltagande vid engagemang. 

    #12672
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Peter Braun på 2014-06-11 20:16

    Hur många kör på bana? Kan inte vara mer än 150. Hur många vill ha en tidning hem avsevärt flera…

    Tror du att det är 12 gånger så många?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #12673
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Inlägg av Peter Braun på 2014-06-11 20:16

    Men det kan även vara så att många inte är intresserade av massa träffar och engagemang utan bara vill ha sin tidning. Det får man också acceptera. Det är inte allt för ovanligt med lågt deltagande vid engagemang. 

    Är vi en bilklubb eller en tidning?

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #12674
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Inlägg av Stefan Atterhall på 2014-06-11 21:53

    Inlägg av Peter Braun på 2014-06-11 20:16

    Men det kan även vara så att många inte är intresserade av massa träffar och engagemang utan bara vill ha sin tidning. Det får man också acceptera. Det är inte allt för ovanligt med lågt deltagande vid engagemang. 

    Är vi en bilklubb eller en tidning?

    Jag vill förtydliga min fråga;

    Är vi en bilklubb med en tidning som redovisar vad den aktiva delen av klubben gör, eller är vi en tidning med en bilklubb som sidoverksamhet?

    Frågan riktar sig absolut inte bara till dig Peter, utan till alla våra medlemmar – aktiva som passiva.

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #12675
    Peter Braun
    Deltagare

    Mitt svar är så klart att vi är en bilklubb Stefan. Däremot så har vi ju en tidning med bilar som innehåll. Jag läser biltidningar för att jag gillar bilar. KB är för många det ända bandet till klubben. Vill man starta en kaffeträff eller dylikt så finns det alla möjligheter att göra detta. Pengar är liksom inte problemet för att det inte finns ännu mer aktiviteter. 

    #12676
    Filip Wennergren
    Deltagare

    Inlägg av Igino Cazzola på 2014-06-11 20:25

    Inlägg av Peter Braun på 2014-06-11 20:16

    Hur många kör på bana? Kan inte vara mer än 150. Hur många vill ha en tidning hem avsevärt flera…

    Tror du att det är 12 gånger så många?

    inte speciellt konstruktivt gino…

    Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

    #12677
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Inlägg av Peter Braun på 2014-06-11 22:30

    Mitt svar är så klart att vi är en bilklubb Stefan. Däremot så har vi ju en tidning med bilar som innehåll. Jag läser biltidningar för att jag gillar bilar. KB är för många det ända bandet till klubben. Vill man starta en kaffeträff eller dylikt så finns det alla möjligheter att göra detta. Pengar är liksom inte problemet för att det inte finns ännu mer aktiviteter. 

    Men är KB bidragande till att vi får mer engagemang och att det uppstår fler träffar? Är Klöverbladet en så helig ko att vi inte kan reflektera över om dess format verkligen är rätt i tiden, och om det i sin nuvarande form fyller sitt syfte? 

    Jag läser också biltidningar för att jag gillar bilar, men då köper jag ett lösnummer eller en prenumeration på just en biltidning för att läsa om vad som händer i bilvärlden. Jag skulle bli rätt förvånad om jag fick några klisterlappar och en inbjudan att gå på årsmöte av Teknikens Värld eller Auto Motor & Sport. De är biltidningar, med avlönad personal, som gör lite arrangemang vid sidan av för att locka sina läsare till att aktivera sig och att än mer stärka sitt varumärke i konkurrensen, plus att de är en bättre samarbetspartner för generalagentarna vilkas bilar tidningen lever på att skriva om, och vilkas reklamintäkter ger dem stor del av deras lön.

    Jag gick inte med i Club Alfa Romeo Svezia för att bara få en tidning om klubben – jag vill vara del av den och dess aktiviteter. Hade det funnits en prenumeration på Klöverbladet – tidningen om Club Alfa Romeo i Sverige kanske det hade kunnat vara intressant, men jag ville ta del av medlemmarna, få träffa Alfisti, få möjligheten att delta i de beryktade banmötena, kanske få gå på några seminarier om och med Alfa Romeo osv osv. Att vi har en tidning som sammanställer och rapporterar allt som händer runtom i klubben i Sverige är ett plus, absolut!

    Jag tror du missförstår mig Peter, jag ifrågasätter verkligen inte Klöverbladets existens – tvärsom! Det jag ifrågasätter är om det ska vara vår huvudsakliga syssla att göra tidning, eller att vara klubben som vi kan rapportera om i tidningen.

    Som det ser ut just nu är det ju det tidigare – budgeten står väldigt tydligt för det svaret. Varför skulle vi annars lägga den allra största delen av våra resureser på det, drygt 300% mer på det än på alla aktiviteter… Jag tror vi skulle kunna ha precis samma typ av rapportering till våra medlemmar i ett billigare och enklare format. Nu menar jag inte alls att det ska vara 3 häftade A4 med färgglad framsida, men det finns mängder av olika spännande format av trycksaker idag för att inte nämna alla olika typer av papper, trycktekniker osv. Som jag nämnde har Ducatiklubben ett väldigt trevligt format av hög kvalitet som kostar betydligt mindre än KB.

    Alternativet är ju att vi ska lägga ännu mer resurser och se till att KB blir det där krämiga magasinet igen, men då krävs en rejäl organisation, en tydlig budget osv. Varför kan vi inte sätta luppen på det och titta på vad vår absolut största utgift faktiskt gör för klubben och medlemmarna i dagsläget? Hur vi kan utveckla den och göra det till något riktigt bra?

    För ungefär tio år sedan gjorde vi det med en av dåtidens uthängda svarta får och stora utgiftsposter – banmötena. Sedan dess har vi byggt en organisation som sköter det, med budgettering, rapportering mm mm. Trots detta har vi (jag räknar mig fortfarande som en i banmötesgruppen) hela tiden fått klä skott till stor del för styrelsens budgetoro och åtstramningar, fått vara kreativa med prissättning/sponsring för att kunna utveckla verksamheten osv, allt för att kunna hålla budget och krav. Men KB har fått blåsa på som vanligt.

    Jag ser det som en käftsmäll att vi ska behöva ha årsmötesbeslut på banmötesverksamheten och dess budget som enskild aktivitet, när styrelsen utan något som helst årsmötesbeslut eller för den delen ens information till medlemmarna kan bestämma sig för att avsätta lika stora ekonomiska medel (faktiskt något större) för att avlöna en redaktion och “rädda” Klöverbladet under ett år – när vi redan la närmare hälften av klubbens medel på tidningen. Strama åt i ena ändan – och blåsa på i andra ändan…

    Det sägs hela tiden att det finns pengar, men att det inte är några medlemmar som skapar aktiviteter. Varför kan inte de medlemmar som faktiskt gör något då få större del av de resurserna istället?

    Jag om någon vet att det är svårt att engagera folk – men jag vet också att det går

    Det handlar om att det ska vara både kul och lätt att vara med och göra sitt. Med organisation och enkla förutsättningar går det alldeles utmärkt, både att engagera medlemmar och skapa aktiviteter – så att vi har något att skriva om i KB.

     

    För att sanningen helt ska fram skulle jag önska att kassören redovisar om det faktiska ekonomiska läget och hur det ser ut i detalj – så slipper vi alla spekulationer? Det är en fråga som var uppe på årsmötet, där dessutom beslut togs att det skulle göras.

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #12678
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Jag tror du missförstår mig Peter, jag ifrågasätter verkligen inte Klöverbladets existens – tvärsom! Det jag ifrågasätter är om det ska vara vår huvudsakliga syssla att göra tidning, eller att vara klubben som vi kan rapportera om i tidningen.

    För att förtydliga det lite;

    KB sköts idag av en person. 
    I styrelsen sitter 9 personer.
    I banmötesgruppen är det 3 personer.
    I Challengeadministrationen är det 9 personer.

    Jag känner en väldig oro för Thommy och hans tillvaro, då jag själv varit i precis samma situation för ett antal år sedan. Det ligger ett jäkla ansvar på hans axlar när det gäller att hålla KB vid liv – i o m att det är så avancerat som det är idag och att inflödet av nyheter och material knappt finns.

    Om det nu är tidning vi ska hålla på med att göra – varför ska vårt viktigaste informationsorgan och vår dyraste budgetpost vila på en ensam medlems axlar?

    Om det nu stämmer som Peter säger, att Thommy inte får någon ersättning alls, då har jag full förståelse för om Thommy vill kliva av imorgon och inte bära KB på sina axlar – men vad händer då?

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #12679
    Peter Braun
    Deltagare

    Tack Stefan för dina utlägg. Uppskattar din saklighet i diskussionen. Som det är nu så finns det många som är med enbart för tidning som skapar klubbtillhörighet. Däremot så tål det helt klart att diskuteras var nivån skall ligga på KB. Som det är nu så har vi kan vi säga skurit ner på utgifterna då vi inte har en redaktör i den bemärkelsen som förut. Vi kunde haft det redan nu men vi ansåg det som för dyrt. Just nu så stöttar Torbjörn Tommy vad gäller nyheter och artiklar. Det har han gjort i alla fall. Vi har heller inte samma krav att Tommy skall skriva artiklar som det varit förut. Om vi vill ha en bra KB med bra material så hänger det mycket på oss. Ett annat sätt att kanske kunna skära ner på kostnaderna är att se över tryckeri. Det kanske skulle vara billigare att trycka digitalt då man betalar mer per styck. Kör man konventionellt tryck så är själva “uppstarten ” som kostar. Skall se vad jag kan göra då jag jobbar innom den digitala branchen hos en leverantör av maskiner. Min åsikt är även att då vi är en ideell förening så skall ingen ha så pass mycket uppgifter att den inte klarar av det eller orkar det. Jag vet att det kanske inte alltid varit så men en faktor kan vara att man tar på sig mycket för att man tycker det är skoj. Sedan kommer verkligen verkligheten ifatt. Alla andra har dock då redan vant sig vid att man gör allt jobb och uppfattar inte varningssignalerna. 

    #12680
    Peter Braun
    Deltagare

    Glömde svara på en sak. När det gäller aktiviteter så är vi väldigt öppna för om någon vill göra något. Den största anledningen till att jag gick med i styrelsen var just att driva på gällande aktiviteter. Tittar man på just aktiviteter så drivs nästan alla mer eller mindre av styrelsemedlemmar. Vi vill ha aktiva medlemmar och finns det fler som vill aktivera sig i väst där jag håller till så hade jag varit glad. Det gäller så klart andra delar av landet med. KB är då ett bra sätt att marknadsföra aktiviteter som vi gör. 

    #12681

    Som snart betalande medlem har jag länge tyckt att tidningen är en stor del till varför jag skulle vilja gå med. En stor bonus jämfört med att “bara” läsa på nätet som inte får min stång att resa sig direkt.. Men för att få klubben att sprida informationen om vilket fint jobb som läggs ner på tidningen så är jag väldigt nyfiken på följande saker:

    Vilka delmoment består skapandet av varje nummer av Klöverbladet av? Jag tror att flera skulle få en uppskattning för tidningen om de visste vad för engagemang som lades på varje nummer – Kanske något att ta upp i en trevlig artikel – Tidningens skapande från medlem till medlem? Varifrån kommer texten? Vem gör layouten? Vem tillfrågas att skriva – är det upp till alla medlemmar att vilja dela med sig av garagehistorier och dumma upptåg? Vem korrekturläser och säger vad som får finnsa med och inte? Vem skickar till press och var och hur?
    Jag vet att för min del skulle det vara kul med lite insikt i hur en så stor process som en klubbtidning har drivits så pass att dne har blivit en “del” av klubben och anses som många medlemmar som en orubblig del – Detta är ju bara kul att påvisa och att stolt visa upp!  

    Kanske att delmomenten för att skapa tidningen (som för övrigt måste vara rätt tidskrävande) skulle kunna fördelas för att det ska vara mindre jobb för som jag förstått den enda som sysslar med den?

    Jag kan inte säga att jag idag har tiden att sätta mig ner och hjälpa till med tidningen om hjälp skulle behövas eftersom det kan finnas div. ting ivägen som eventuell flytt, ny ort, nytt arbete och allt vad det innebär men på sikt har jag ett intresse för tidningsformatet, skrivandets konst och målande bilder som beskriver härliga situationer som får en att drömma.

    Kanske jag har tid att hjälpa till om ett halvår, kanske om ett år?
    Kanske någon annan får en nytändning om man får insikt i vad som kan hjälpas till med och hur kul det kan vara att göra Klöverbladet och knyta samman medlemmar från Trelleborg till Treriksröset?

    mvh
    /Fredrik som laddar för att bli betalande medlem och dela med mig en smula till klubben trots att jag har 60mil från det mesta som händer i klubbväg och inte kör bana.

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #12682
    Peter Braun
    Deltagare

    Välkommen Fredrik som ny medlem. Som du säger så är tidningen ett bra sätt att nå ut till folk som inte bor i storstadsregionerna. Att göra en artikel på hur det går till att göra tidningen var en mycket bra idé. 

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.