To KB or not to KB
Published by Sune Karlsson on
- Detta ämne har 47 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast 15 juni, 2014 kl. 21:13 av Björn Ek.
-
FörfattareInlägg
-
12 juni, 2014 kl. 10:11 #12683
Jag har nu gjort ett par försök att via hemsidan få respons för ett par aktiviteter och kan konstatera att gensvaret för detta är väldigt klent. Det är förmodligen i CAR som i andra ideella organisationer att det är personlig kontakt som gäller. Håkan i Fagersjö är inte ett tillräckligt bra affischnamn för att dra mer än ett par alfisti till en träff. Vi får väl försöka ta Röda Kafét till en ny nivå. Det finns ett par hundra medlemmar på någorlunda bekvämt avstånd så skam den som ger sej. Styrelsens och tongivande medlemmars medverkan behövs dock för att få fart på en träff. Möjligen också en aktivitet. Spontana medlemmar utan tillräckligt bra kontaktnät räcker tyvärr inte. Maila mej gärna så vi kan byta lite ideer om hur vi ska få fart på detta. Förening utan aktiviteter gör att det finns mycket lite av intresse att skriva om i klubbtidningen/alfamagasinet.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
12 juni, 2014 kl. 10:35 #12684Man skulle kunna ha en önskeliste-tråd där man kan be om specifika artiklar man vill läsa i framtiden. Redaktionen kan göra ett urval till en officiell önskelista, och man kan koppla ett litet honorar (500 per helsida?) till produktion av text och bild för föremål i önskelistan.
Om man har med önskelistan i papperstidningen, kanske man kan locka en och annan “passiv-analog” medlem att dela med sig av sina kunskaper och fotoarkiv.
Jag har själv ingen kunskap att dela med mig av, men skulle till exempel kunna hjälpa till med språklig och teknisk bearbetning av insänd text och bild (är dock färgblind så tekniska färdigheter till trots är jag inte helt lysande på att förädla färgfoton).
12 juni, 2014 kl. 12:25 #12685Känner igen det, Håkan… SudSune o ja försökte dra igång lite gokart, men det va bara vi som va intresserade. Bra ide, Arvid! 1a på listan: 155… Sen kanske inte artiklarna måste handla om olika Alfamodeller/Alfarelaterat. Vi jobbar ju förhoppningsvis eller har andra fritidsintressen som är intressanta, tex plåt & lack, bilrekond, musik, mat, bilel… Nåt reportage har jag sett om mat, vilket jag tycker är kul!
elCrillo Kalmar
12 juni, 2014 kl. 22:45 #12686Det kan tyckas lite lustigt att det är en stor majoritet av medlemmarna som inte är med på några träffar men sanningen är att det finns många riktigt inbitna alfistis därute som inte skulle drömma om att åka bana och kanske är lite för blyga/ososiala för att åka på en träff men ändå vill vara medlemmar och troligen uppskattar tidningen och hemsidan väldigt mycket, på de flesta forum finns det massor av reggade medlemmar som aldrig skrivit en rad.
Skulle det vara dyrt att skicka med en enkät i KB med gratis porto och på så sätt få in info om vad medlemmarna är mest intresserade av att lägga pengar på?
KB måste ju vara produkten av träffarna, kan man bara få artiklar från alla aktiviteter, racerapporter från challenge och styrelsemöten så är ju hälften vunnet. Om man dessutom slänger in lite mat, resor och annat med italientema(som jag tycker är kul) så har man nästan en hel tidning. Sen finns ju rapporter från generalagenten och fiatgruppen och lite tekniska artiklar att skriva.
Kan vi bara få folk att skriva om detta så är vi en god bit på väg, själv kan jag bidra med en del tekniskt men då jag är mitt i livet med småbarn och hus så kan jag bara skriva sporadiskt och träffar har jag inte hunnit åka på så många.
Själv tycker jag att banmötena är jätteviktiga, även om det inte är många medlemmar som kör challenge så är det många som drömmer om det, läser om det och lär sig och sedan trimmar och moddar sina egna bilar. Banmötena driver på utvecklingen och kunskapen i alfakretsar och ger material till KB.
Banmötena var en stor anledning till att jag gick över till alfa eftersom i klubben jag var med i innan så sjönk nivån för lågt på banmötena och utan banmötena så skulle jag gå ur klubben trots att jag inte kört på bana på ett par år, att bara titta på blank lack är jag inte intresserad av.
Hoppas på en ljus framtid för både KB och banmötena!
12 juni, 2014 kl. 22:52 #12687Inlägg av Crister Borg på 2014-06-12 12:25
Känner igen det, Håkan… SudSune o ja försökte dra igång lite gokart, men det va bara vi som va intresserade. Bra ide, Arvid! 1a på listan: 155… Sen kanske inte artiklarna måste handla om olika Alfamodeller/Alfarelaterat. Vi jobbar ju förhoppningsvis eller har andra fritidsintressen som är intressanta, tex plåt & lack, bilrekond, musik, mat, bilel… Nåt reportage har jag sett om mat, vilket jag tycker är kul!
Det är svårt med träffar, hur många hinner man åka på i månaden? Beroende på situation så är det födelsedagar, semesterresor, jobb osv. under sommarhalåret då de flesta träffar är och sen är det ju mängder av kul bilträffar som inte är bara Alfa som det krockar med.
Kan det vara realistiskt att hinna med en i månaden? Sen är ju en del för långt bort så jag tror man kan ha max två geografiskt spridda träffar i månaden om man skall locka hyffsat med folk. Bor man inte i en storstad så är det ofta långt för alla att åka. Svårt med träffar som sagt.
Angående mat, finns det någon i klubben som skulle kunna skriva ihop något hyffsat lättlagat och ta några frestande bilder till varje KB?
15 juni, 2014 kl. 01:28 #12688Hej,
Jag är “någon” som ni alla söker. Om det är så många som vill få hem en tidning, läsa den tidningen och känna sig som en någon i klubben som ger ut en tidning. Varför är man då inte mer intresserad och engagerad att se till att den tidningen faktiskt har ett innehåll som att dom är nöjda med?
Anledningen till att jag inte läser just den tidningen är för att den är inte aktuell eller innehåller något som faktiskt är av mitt intresse. Men jag har varit och fortfarande är aktiv, intresserad och väldigt engagerad att jag själv och andra har största och bästa nytta av att vara med i en klubb. Mitt intresse för klubben är inte just märket AlfaRomeo, utan att få vara med människor som har väldigt många gemensamma intressen som mig, som i sin tur samlas i CAR. Frågan som rör sig i mitt huvud är, om det är en klubb för människor som läser en sorts tidning eller om det är en klubb för människor som vill vara aktiva inom mitt intresseområde?
Vem säger att man inte kan bo i avlägsna delar av landet och ha tid till att vara aktiv? Frågan är om tidningen som man vill läsa måste vara i det format som det är idag om det saknar människor som fyller den med information.
SirApp - en app för alla Arisar!
15 juni, 2014 kl. 10:45 #12689Hur ser klubbens ekonomi ut? Hur ser det andra formatet ut? Vad kostar kb och vad skulle det nya formatet kosta?
Mvh
15 juni, 2014 kl. 10:58 #12690Jag har varit med i klubben i 10 år tror jag och inte varit med på en enda träff förutom Skokloster, och där är ju inte CAR ensam arrangör. Att vara med i klubben känns ändå självklart eftersom den representerar “mitt” märke.
Jag kan gärna tänka mig att betala lite extra för att få hem tidningen i brevlådan, men kanske å andra sidan betala lite mindre eftersom jag aldrig är med på några banmöten. Det kanske ska finnas olika nivåer på medlemsavgiften som inkluderar olika mycket, fast vem orkar administrera det?
/Henrik
Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
15 juni, 2014 kl. 11:01 #12691Eftersom CAR ändå är så pass stor med så många olika medlemmar så kan man inte specifikt säga hur en typisk medlem är. Det man kan säga är att en stor överhängande majoritet gillar Alfa:-) Sedan kanske man är med för dem fina banmötena och kör något helt annat men gillar människorna. Det viktiga är att alla skall känna sig välkomna och känna att klubben erbjuder mig något. När det är så många i en klubb så finns det alltid aktiviteter som man gillar eller ogillar då vi måste bredda oss rätt mycket.
När det gäller ekonomin så är den inte dålig. Däremot så har medlemsantalet sjunkit rätt mycket efter att nya hhemsidan infördes. Men vi får hoppas vi kan få tillbaka dem.
När det gäller alternativa format på KB och kostnader för dessa så får man nog lägga fram vad dessa alternativ innebär. Kan vi hitta någon som trycker billigare? Ett billigare format kan även vara att göra den tunnare, sämre papperskvalitet eller skicka ut den kanske bara 4ggr/år. Steg 1 är tycker jag kan vara att se över tryckeri och tryckmetod.
15 juni, 2014 kl. 12:31 #12692Inlägg av Stefan Atterhall på 2014-06-11 21:53
Inlägg av Peter Braun på 2014-06-11 20:16
Men det kan även vara så att många inte är intresserade av massa träffar och engagemang utan bara vill ha sin tidning. Det får man också acceptera. Det är inte allt för ovanligt med lågt deltagande vid engagemang.
Är vi en bilklubb eller en tidning?
Jag börjar ställa mig själv samma fråga, är klubben en intresseorganisation för boktryckarkonsten eller en motorklubb för en speciell märkesanda. Vart ligger balansen?
SirApp - en app för alla Arisar!
15 juni, 2014 kl. 13:25 #12693Inlägg av Aris Stamos på 2014-06-15 12:31
Inlägg av Stefan Atterhall på 2014-06-11 21:53
Inlägg av Peter Braun på 2014-06-11 20:16
Men det kan även vara så att många inte är intresserade av massa träffar och engagemang utan bara vill ha sin tidning. Det får man också acceptera. Det är inte allt för ovanligt med lågt deltagande vid engagemang.
Är vi en bilklubb eller en tidning?
Jag börjar ställa mig själv samma fråga, är klubben en intresseorganisation för boktryckarkonsten eller en motorklubb för en speciell märkesanda…
Svaret står i bokslutet.
Jag är fullständigt Räserskadad
15 juni, 2014 kl. 16:27 #12694Självklart är detta en bilklubb med bilarna som prio 1.
Men det kan ju vara bra att få det som händer dokumenterat också, via KB.
Jag skulle iaf sakna den och kanske övriga som inte besöker alla banmöten eller träffar, även om man får rätt mycket info via nätet och orgs hemsida.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
15 juni, 2014 kl. 17:42 #12695
Hej,
Jag
är medlem sedan fem år tillbaka, har aldrig varit på ett banmöte och aldrig på
ett årsmöte. Jag har varit på Skokloster några gånger, men det är väl i stort
sätt allt. Jag läser KB när den kommer, men inte så mycket mer. När saker och
ting bygger på ideella insatser och eldsjälar så blir ju resultat inte bättre än medlemmarnas
engagemang. Jag tror också att det är klokt att anpassa ambitionerna efter just
detta, och i KB:s fall verkar det ju vara svårt att få folk att engagera sig.
Jag själv är, som sagt, en mycket passiv medlem, och har just nu inte
har möjlighet att engagera mig – även om jag skulle tycka det vore kul.
Jag tycker vi har en jättebra hemsida som jag jag får ut mer av än tidningen –
här kan man få mektips, köpråd eller bara tjabba bilar vilket jag tycker är
toppen. Vad är då slutsatsen av detta? För mig är det inte i första hand en
ekonomisk fråga – jag betalar gladeligen medlemsavgiften oavsett om jag får
någon tidning eller ej. Jag tycker medlemskapet (och klubbmärket förstås) ger
en känsla av gemenskap som bygger på andra världen än en tidning – eller ett
banmöte för den delen. Finns det folk i klubben som tycker att vi skall ha kvar
KB och är beredda att engagera sig för att det skall bli så, så är det helt ok
för mig. Om bristen på engagemang resulterar i frustration blad medlemmarna och
en utvattnad produkt – ja då kanske resurserna kan utnyttjas bättre på andra
håll…
Mvh
15 juni, 2014 kl. 18:14 #12696Huvet på spiken, Magnus!
elCrillo Kalmar
15 juni, 2014 kl. 20:39 #12697Inlägg av Magnus Danielsson på 2014-06-15 17:42
Hej,
Jag
är medlem sedan fem år tillbaka, har aldrig varit på ett banmöte och aldrig på
ett årsmöte. Jag har varit på Skokloster några gånger, men det är väl i stort
sätt allt. Jag läser KB när den kommer, men inte så mycket mer. När saker och
ting bygger på ideella insatser och eldsjälar så blir ju resultat inte bättre än medlemmarnas
engagemang. Jag tror också att det är klokt att anpassa ambitionerna efter just
detta, och i KB:s fall verkar det ju vara svårt att få folk att engagera sig.
Jag själv är, som sagt, en mycket passiv medlem, och har just nu inte
har möjlighet att engagera mig – även om jag skulle tycka det vore kul.
Jag tycker vi har en jättebra hemsida som jag jag får ut mer av än tidningen –
här kan man få mektips, köpråd eller bara tjabba bilar vilket jag tycker är
toppen. Vad är då slutsatsen av detta? För mig är det inte i första hand en
ekonomisk fråga – jag betalar gladeligen medlemsavgiften oavsett om jag får
någon tidning eller ej. Jag tycker medlemskapet (och klubbmärket förstås) ger
en känsla av gemenskap som bygger på andra världen än en tidning – eller ett
banmöte för den delen. Finns det folk i klubben som tycker att vi skall ha kvar
KB och är beredda att engagera sig för att det skall bli så, så är det helt ok
för mig. Om bristen på engagemang resulterar i frustration blad medlemmarna och
en utvattnad produkt – ja då kanske resurserna kan utnyttjas bättre på andra
håll…
Mvh
Det här inlägget har jag väntat på! Jag läser flera saker jag tycker är intressanta.
En av dem är frågan om att ambitionsnivån är kopplad till vilken nivå av engagemang som finns från medlemmarna vid ett givet tillfälle. Vi hissade både nivån och kostnaden för KB när vi hade några medlemmar med tid och förmåga att driva frågan. När situationen så förändrades för några år sedan så verkar det som att vi hade svårt att acceptera det och valde då att börja betala för redaktionen istället för att låta nivån normaliseras lite. Jag tycker inte vi ska betala för att upprätthålla dagens nivå på Challenge och banmötena om intresset för att arrangera dem falnar. Då är det ju klokare att sänka ambitionsnivån i några år tills någon annan vill lägga mer tid och engagemang igen.
Den andra saken jag gillar är tanken om att man är med för att vara en del av en gemenskap. I grunden så handlar det kanske en del om att bekänna färg för andra alfister med en klibba på bilen. Jag gillar tanken med att se medlemsavgiften nästan som välgörenhet och ett sätt att få vara med i den exklusiva skaran.
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.