Topplock Brera 3,2 2006

Published by Johan Simonsson on

Forum Teknik Topplock Brera 3,2 2006

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Johan Simonsson
    Deltagare

Hej!

Jag fick motorstopp på min Brera för ett tag sedan. Verkstaden jag bogserade bilen till kunde först inte hitta felet men deras teori nu är att det är topplocket som är trasigt. För att kunna kolla detta har jag fått en offert på 28000:- för att säkerställa att toppen är trasig och sedan cirka lika mycket för en ny topp och återmontering.

Är det någon här som kan bedöma om det är rimligt att toppen går på en fullservad motor som gått 13000 mil (det är inget fel på kamkedja enligt verkstaden)?

Är det någon som har en begagnad topp till salu (om det skulle visa sig att det är det som är felet), eller kanske en ersättningsmotor? Kanske rent av någon tekniskt kunnig är intresserad av ett inbyte?

Tack!

// Johan

Igino Cazzola
      Deltagare

Stannade den plötsligt, eller gick den trögare och trögare för att se’n inte orka mer?

Jag är fullständigt Räserskadad

Johan Simonsson
        Deltagare

Jag höll på att accelerera helt normalt vid ett rödljus när den började hoppa och sedan på några sekunder var det helt stopp. Det var som att all kraft försvann och sedan gick den inte att starta igen. Motorlampan började lysa men i övrigt kunde man inget märka. Inga vätskor som läckte eller liknande.

Thomas Sjölin
          Deltagare

Förstår inte riktigt hur toppen/topparna skulle skadats om det inte är antingen problem med kamkedjan med sönderslagna ventiler som resultat eller en brusten packning. Är det bara den ena eller båda topparna? För en seriös verkstad med rätt utrustning borde det inte var så värst svårt konstatera.

Låter märkligt att de kan ge en offert på hur mycket reparationen kommer kosta när de inte kan säga vad som är fel.

Johan Simonsson
            Deltagare

Tack så mycket för din input! Det bekräftar lite det som jag hade på känn. Men jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna avgöra sådant. Jag skall kontakta en verkstad till för att få en till referens. Har tidigare varit på Auto Alfa Väst och fick en bra känsla för dem.

Apropå om det är ena toppen eller båda så är det inget som verkstaden nämnt. De vill klyva hela motorn för att kolla vd som är fel.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.