Topplocksbultar till äldre modeller

Published by Björn Wallsten on

Forum Teknik Topplocksbultar till äldre modeller

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Björn Wallsten
    Deltagare

Läste med intresse tråden om topplocksbultar till 155Q4 startad av Christer Borg. 

Problemet är ju inte nytt. Håller på att rusta min Giulia Super från 1968 och det visar sig att 4 av 10 pinnskruvar har korroderat närmast aluminiumblocket och lämnat endast en midja av skruven av ungefär hälften av originalens 10 mm diameter. Alltså uppenbar risk att skruven går av när man skall dra åt topplocket. Problemet är att skruvarna sitter bergfast i blocket och risken är också överhängande att man drar av dem när man försöker skruva ut dem för att byta, varvid det nätta problemet uppstår att få ut resten av skruven som sitter kvar i blocket. 

Efter diverse konsultationer – Björn Sandbergs tips att lösa upp skruvresten med varm salpetersyra rapporterat i Klöverbladet fungerar uppenbarligen, men är förenat med en hel del praktiska problem och hälsorisker – har jag bestämt mig för att låta erosionsgnista ur resterna. 1600-blocket står f.n. hos firman som skall hjälpa mig. Återkommer med besked hur det går, inkl. bilder så snart jag lärt mig lägga in dem (bambino).

Dessa pinnskruvar är 246 mm långa M10 och jag har inhandlat fyra st nya hos Highwood Alfa i UK. Har hört senare att man nog kan få dem tillverkade i 10.9 också till en billigare penning eller måhända via GETE. 

Kenneth Larsson
      Deltagare

Jag har alltid trott att pinnskruvarna är ingjutna i aluminiumblocket och ej går att skruva ur. Ska bli spännade att se bilder hur detta kommer att fungera. Är det verkligen gängat nere i blocket?

Vad är avsikten att byta till ett annat material i pinnskruvarna? Är korrosionsegenskaperna samma i 10.9 som i 8.8 material? betänk att dom ju badar i kylvatten hela tiden. Att ha olika material i skruvarna känns ju inte helt bra ? 

Är det inte mkt enklare att skaffa ett annat block?

Igino Cazzola
        Deltagare

Inlägg av Göran Berglund på 2014-02-22 23:36

Läste med intresse tråden om topplocksbultar till 155Q4 startad av Christer Borg. 

Problemet är ju inte nytt…

Jo, det är det faktiskt. På den tiden det var ingenjörer, och inte bönräknare, som bestämde över konstruktionsavdelningen; ‘användes inte engångsskruvar.

Jag är fullständigt Räserskadad

Björn Wallsten
          Deltagare

Skruvarna är gängade ca 20 mm in i blocket i hål med botten. Gäller att försöka rädda gängorna. Skulle detta misslyckas återstår en coil-gänga som en absolut sista utväg. Nuvarande blocket är original till bilen och det vill jag naturligtvis behålla om det går. I övrigt är blocket uppmätt och klart, vevaxeln ligger och väntar. 1600-block från tiden inte så lätta få tag på numera. 

Ingen har kunna bekräfta vilken materialspecifikation som gällde för skruvarna original på 60-talet, varken Highwood eller Registro Giulia. Det kan ha varit 8.8 då, men antagligen är 10.9 standard idag. Eventuella skillnader i korrosionsegenskaper kan man nog bortse ifrån. Korrosionen går hur som helst mycket långsamt i glykolhaltigt kylvatten. 

Återkommer, förhoppningsvis också med bilder. Dessa skall tydligen läggas in från datorn i den särskilda bildfilen i min profil och därifrån lyftas in i tråden. Har ännu inte lyckats inte med steg ett…. 

Björn Ek
            Deltagare

Inlägg av Göran Berglund på 2014-02-23 17:36 

Dessa skall tydligen läggas in från datorn i den särskilda bildfilen i min profil och därifrån lyftas in i tråden. Har ännu inte lyckats inte med steg ett…. 

Nope, försök undvika den så kallade image-managern, alltså gemet i menyn. Använd istället funktionen “bifogade filer” som ligger under texteditorn när du skapar ett inlägg. Då lägger du bilden direkt i inlägget, mycket smidigare. 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Björn Wallsten
              Deltagare

Tack, gör ett nytt försök att bifoga bilden. 

Så här ser de korroderade pinnskruvarna ut med kraftig midjebildning närmast infästningen i Al-blocket. Hög tid att byta!

(Infogade bilden i inlägget genom att även klicka på ikonen under “infoga bild” /Björn 2014-02-24)

Kenneth Larsson
                Deltagare

Vilken kanonbild!

Tyvärr ser ju skruven hemsk ut….! Hoppas du lyckas med bytet – ska bli spännade att f¨se flera bilder!

Igino Cazzola
                  Deltagare

Inlägg av Göran Berglund på 2014-02-24 20:31

Så här ser de korroderade pinnskruvarna ut med kraftig midjebildning närmast infästningen i Al-blocket…

Are you f–king kidding me!

Jag är fullständigt Räserskadad

Martin Sipek
                    Deltagare

Jag lyckades lägga till en bild bara genom att klistra in den direkt här I texten.

Intressant diskussion.
                      Kan berätta följande historier i ämnet:
                      Farsan bytte en pinne på en 1300 Sprint ur 750-serien ca 1962, genom att värma blocket. Aluminium växer mer än stål vid uppvärmning.
                      En bekant som heter Roland drog av en bult ca 1968, på en 1600 Sprint GT. Han lade med stort tålamod en droppe syra på bulten varje kväll till den var borta. Stålet oxideras fortare än aluminium.
                      Jag hade en dålig bult på min 1750 1993, provade att värma först och dra, men den gick av. Då valde jag att plana ytan på bulten (hörnbult=trångt) köerna och borra ur så mycket som möjligt (förlängd borr). Sen la jag på syra och värmde. Höll på utomhus och upprepade processen så fort effekten avtog. Till slut kunde jag lirka ur den anfrätta gängan. Syramanövern gick på en knapp dag.
                      Ny bult monterades med Loctite.
                      Det håller än så länge.

Björn Wallsten
                      Deltagare

Sent omsider kommer här en rapport från gnistningen av de fyra fastrostade och av korrosion försvagade topplocksskruvarna till min Giulia Super 1600. Firman som hjälpte mig tog detta jobb vid sidan av ordinarie order vilket gjorde att det tog fyra månader att få det klart. Har å andra sidan ännu inte sett till någon faktura…. Resultatet blev emellertid lyckat och motorn är redan ihopmonterad (skruvarna sitter med Loctite) med topplocket tryggt på plats. Bifogar några bilder från processen: 

Bild 1: Blocket med resterna av de fyra avdragna skruvarna. Bild 2: Brottytorna, som värst endast ca halva diametern kvar av skruven. Bild 3: Kopparelektrod gängad med samma stigning som skruven men med mindre diameter för att ta resterna i gängorna, samt förlängd M11 gängtapp för en sista rensning. Bild 4: Elektroden inför positionerna. Bild 5: Gnistningsprocessen utförs i oljebad. Bild 6: Topplock monterat på motor.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.