Topplocksbultar…!?
Published by Crister Borg on
- Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23 februari, 2014 kl. 11:25 av Crister Borg.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2014 kl. 20:50 #23693
När jag nu byter toppackning på Q4ar, ska man byta bultarna också? Är det förbrukningsvara, så att dom är sträckta eller så? Funderar att byta till starkare 12.9, men det kostar över 1100:- från England… “Duger” vanliga insexbultar 12.9, det är torx nu…? Ev kunde Würth fixa för 1/10 av priset från England…
elCrillo Kalmar
29 januari, 2014 kl. 21:01 #23694Inte enligt autodata.
29 januari, 2014 kl. 21:08 #23695Varför byter du förresten toppackning, har motorn gått varm ?
Då bör du nog lämna in toppen för planfräsning. Brukar kosta 500-1000 :- om du plockar loss alla lösa grejor själv.
29 januari, 2014 kl. 21:44 #23696ja det är rekemonderbart att byta bultarna. har av egen erfarenhet fått stå och borra ut en bult som smällt av och det var på en bil där man inte behövde byta bultarna. för dom små pengarna det kostar så är det inte värt besväret att kanske behöva borra ut en avsmälld bult..
en sådan sats ska inte kosta så mkt.. 362kr inkl moms från getemotordelar. se urklipp från deras sida. här har du artnr så kan du kolla me lokala handlaren. http://www.getekatalog.se dock ser du inga priser utan att logga in. har min gamla inloggning kvar sen jag hade verkstad. så kollade priset på deras sida. se nedan. tagit på 155 Q4TOPPLOCKSBULTSATS
TB 18-004
M10 x 172, Bör alltid bytas
362,50 inkl moms.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
29 januari, 2014 kl. 21:56 #23697TACK Benny! Där fick jag åtdragninsmomenten också, perfekt!
Saxat ur förrförra ägarens “Garagetblogg”:
fillefilander: Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 … .skrivet för 2.8 år sedan
Det är allt jag vet. Tyvärr så börjades det att skruvas sönder, så jag vet inte riktigt var/hur allt ska sitta under huven. Om allt finns… Hittills saknas bla motorstyrningsboxen, som jag hoppas dyker upp snart.
TACK Rickard! Nä, då är det ju bara att byta! Vet du om det är original 10.9 eller starkare 12.9?
fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.
för 2.8 år sedan
fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.
för 2.8 år sedan
fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.
för 2.8 år sedan
fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.
för 2.8 år sedan
fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.
för 2.8 år sedan
elCrillo Kalmar
29 januari, 2014 kl. 23:37 #23698kolla så engine code stämmer med din bil, jag valde ju 155 2.0 turbo i autodata så det borde ju rätt. men “better safe then sorry ”
29 januari, 2014 kl. 23:41 #23699ifall du tänkt skruva upp laddet så kanske riktiga ARP bult( jaja skruv) är att föredra. dom är återanvändbara..
30 januari, 2014 kl. 08:33 #23700Kollar! När jag ändå byter så slog mej samma tanke, Benny. Prio är ju att få ihop den, men sen så… Var köper man ARP…?
elCrillo Kalmar
30 januari, 2014 kl. 12:16 #23701Alfa 155 Q4 har väl samma motorn som sitter Lancia integrale 16v och Lancia thema 16v turbo . Torde ju finns hur mycket som helst till den.
Tror Mischa (164 turbo) och Jonas Hoffsten (155 DTM style ) kör båda med sådan motorer i Challenge.
Bra motor att utgå ifrån, har själv sneglat på sådana.
30 januari, 2014 kl. 14:21 #23702Insexskruvar: Jag är tveksam till att nyckelfästet på en insexskruv, tål det vridmoment som behövs.
ARP: Bra grejer! Jag köpte mina hos Trendab.
Jag är fullständigt Räserskadad
30 januari, 2014 kl. 18:58 #23703ARP 275-4701 verkar vara för Lancia 2 liter turbo motorn. Men dubbelkolla med engelska forum så du får rätt.
Där finns det folk som byggt om Q4 motorn./b
30 januari, 2014 kl. 20:39 #23704med all säkerhet orginal som du skriver 10,9
definitivt inte 12,9 för vanlig standard maskin så fungerar ju det med orginal utan problem.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
30 januari, 2014 kl. 20:39 #23705Tack, men nej tack… Nästan 2000:- + frakt för ARP bultar. Kör nog nya original iallafall. Får jag för mej att tokladda får jag väl bygga nytt. Vilket säker är troligt om jag tokladdar…
elCrillo Kalmar
23 februari, 2014 kl. 03:25 #23706Lite klargörande:
I 155Q4 sitter Fiat/Lancias twincam 4a.med 16 ventiler. (Den mycket ovanliga 164 Turbo använde den äldre 8 ventilaren av samma motor, dvs samma som Fiat Croma Turbo och första årens Lancia Delta Integrale)
Topplocket är fäst med s.k. sträckbult. Det är en engångsartikel. Efter första dragningen är skruvens egenskaper förbrukade. Kostnaden är ca 400 kr för en sats. Viktigt är att man vinkeldrar dem.
http://www.gomog.com/allmorgan/stretchbolts.html
Om man däremot ska riva av toppen många gånger är pinnbultar av ARP-typ det självklara valet. Det är därför man sätter det i racemotorer. En rätt applicerad topplocksbult oavsett typ är knappast orsaken till ett haveri hur mycket man än “laddar”.
Hylstypen är RIBE. Svårt att hitta i järnaffären men brukar finnas eller går att beställa på Meca/AD/Autoexperten m.fl.
23 februari, 2014 kl. 11:25 #23707Perfekt Magnus! Jag lossade mina skruvar (för bultar har ingen gänga, va…) med en Torx-hylsa och det gick förvånansvärt lätt… Jag tyckte skallen/greppet såg lustigt ut men hade ingen aning om att det heter RIBE. Har en skruv liggandes i byxfickan som jag ska matcha mot hylsa nästa gång jag besöker Würth, då kan jag ju flascha med vad hylsan heter…
Jag köpte nya original skruvar till toppen på Autoexperten för typ 360:- så det är ju inga pengar direkt. Nästa vecka ska toppen på planing och sen ska det ihop igen!
elCrillo Kalmar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.