Topplocksbultar…!?

Published by Crister Borg on

Forum Teknik Topplocksbultar…!?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23693
    Crister Borg
    Deltagare

    När jag nu byter toppackning på Q4ar, ska man byta bultarna också? Är det förbrukningsvara, så att dom är sträckta eller så? Funderar att byta till starkare 12.9, men det kostar över 1100:- från England… ”Duger” vanliga insexbultar 12.9, det är torx nu…? Ev kunde Würth fixa för 1/10 av priset från England…

    elCrillo Kalmar

    #23694
    Benny Steen
    Deltagare

    Inte enligt autodata.

    #23695
    Benny Steen
    Deltagare

    Varför byter du förresten toppackning, har motorn gått varm ? 

    Då bör du nog lämna in toppen för planfräsning. Brukar kosta 500-1000 :- om du plockar loss alla lösa grejor själv.

     

     

     

    #23696
    Rickard Bergh
    Deltagare

    ja det är rekemonderbart att byta bultarna. har av egen erfarenhet fått stå och borra ut en bult som smällt av och det var på en bil där man inte behövde byta bultarna.  för dom små pengarna det kostar så är det inte värt besväret att kanske behöva borra ut en avsmälld bult..
    en sådan sats ska inte kosta så mkt.. 362kr inkl moms från getemotordelar.  se urklipp från deras sida. här har du artnr så kan du kolla me lokala handlaren. http://www.getekatalog.se   dock ser du inga priser utan att logga in. har min gamla inloggning kvar sen jag hade verkstad. så kollade priset på deras sida. se nedan. tagit på 155 Q4 

    TOPPLOCKSBULTSATS
    TB 18-004
    M10 x 172, Bör alltid bytas
    362,50 inkl moms.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #23697
    Crister Borg
    Deltagare

    TACK Benny! Där fick jag åtdragninsmomenten också, perfekt!

    Saxat ur förrförra ägarens ”Garagetblogg”: 

    fillefilander: Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 … .skrivet för 2.8 år sedan  

    Det är allt jag vet. Tyvärr så börjades det att skruvas sönder, så jag vet inte riktigt var/hur allt ska sitta under huven. Om allt finns… Hittills saknas bla motorstyrningsboxen, som jag hoppas dyker upp snart. 

    TACK Rickard! Nä, då är det ju bara att byta! Vet du om det är original 10.9 eller starkare 12.9?

    fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.

    fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.

    fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.

    fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.

    fillefilander Topplockspackningen gick tyvärr på denna…30 mil hemifrån 🙁 Men nu står hon i garaget och ska bli renoverad. Men jag ska får ut min svarta pärla på vägarna nu innan sommaren, så den röda har nu donerat Ferrita systemet och Koni-dämparna till min pärla.

    elCrillo Kalmar

    #23698
    Benny Steen
    Deltagare

    kolla så engine code stämmer med din bil, jag valde ju 155 2.0 turbo i autodata så det borde ju rätt. men ”better safe then sorry ”

    #23699
    Benny Steen
    Deltagare

    ifall du tänkt skruva upp laddet så kanske riktiga ARP bult( jaja skruv) är att föredra. dom är återanvändbara..

    #23700
    Crister Borg
    Deltagare

    Kollar! När jag ändå byter så slog mej samma tanke, Benny. Prio är ju att få ihop den, men sen så… Var köper man ARP…?

    elCrillo Kalmar

    #23701
    Benny Steen
    Deltagare

    Alfa 155 Q4 har väl samma motorn som sitter Lancia integrale 16v  och Lancia thema 16v turbo . Torde ju finns hur mycket som helst till den.  

    Tror Mischa  (164 turbo) och Jonas Hoffsten (155 DTM style )  kör båda med sådan motorer i Challenge.

    Bra motor att utgå ifrån, har själv sneglat på sådana. 

    #23702
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Insexskruvar: Jag är tveksam till att nyckelfästet på en insexskruv, tål det vridmoment som behövs.

    ARP: Bra grejer! Jag köpte mina hos Trendab.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #23703
    Benny Steen
    Deltagare

    ARP 275-4701 verkar vara för Lancia 2 liter turbo motorn. Men dubbelkolla med engelska forum så du får rätt.
    Där finns det folk som byggt om Q4 motorn.

    /b

     

     

    #23704
    Rickard Bergh
    Deltagare

    med all säkerhet orginal som du skriver 10,9

    definitivt inte 12,9   för vanlig standard maskin så fungerar ju det med orginal utan problem.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #23705
    Crister Borg
    Deltagare

    Tack, men nej tack… Nästan 2000:- + frakt för ARP bultar. Kör nog nya original iallafall. Får jag för mej att tokladda får jag väl bygga nytt. Vilket säker är troligt om jag tokladdar…

    elCrillo Kalmar

    #23706
    Magnus Åberg
    Deltagare

    Lite klargörande:

    I 155Q4 sitter Fiat/Lancias twincam 4a.med 16 ventiler. (Den mycket ovanliga 164 Turbo använde den äldre 8 ventilaren av samma motor, dvs samma som Fiat Croma Turbo och första årens Lancia Delta Integrale)

    Topplocket är fäst med s.k. sträckbult. Det är en engångsartikel. Efter första dragningen är skruvens egenskaper förbrukade. Kostnaden är ca 400 kr för en sats. Viktigt är att man vinkeldrar dem.

    http://www.gomog.com/allmorgan/stretchbolts.html

    Om man däremot ska riva av toppen många gånger är pinnbultar av ARP-typ det självklara valet. Det är därför man sätter det i racemotorer.  En rätt applicerad topplocksbult oavsett typ är knappast orsaken till ett haveri hur mycket man än ”laddar”. 

     

    Hylstypen är RIBE. Svårt att hitta i järnaffären men brukar finnas eller går att beställa på Meca/AD/Autoexperten m.fl.

    #23707
    Crister Borg
    Deltagare

    Perfekt Magnus! Jag lossade mina skruvar (för bultar har ingen gänga, va…) med en Torx-hylsa och det gick förvånansvärt lätt… Jag tyckte skallen/greppet såg lustigt ut men hade ingen aning om att det heter RIBE. Har en skruv liggandes i byxfickan som jag ska matcha mot hylsa nästa gång jag besöker Würth, då kan jag ju flascha med vad hylsan heter…

    Jag köpte nya original skruvar till toppen på Autoexperten för typ 360:- så det är ju inga pengar direkt. Nästa vecka ska toppen på planing och sen ska det ihop igen!

    elCrillo Kalmar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.