Topplockspackning 2,5 V6 byte är det lönt?

Published by Per-Håkan Persson on

Forum Teknik Topplockspackning 2,5 V6 byte är det lönt?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23587

     Alfa 156. 2,5 V6 för vardagligt bruk. Konstaterat vatten i oljan. 20.000 mil. Jag meckar inte själv. Är det lönt att åtgärda?

    /P-H


     

    #23588

    Svårt att säga..

    Är det främre cylinderbanken så är det enklare att komma åt. Bakre cylindrbanken är mer svåråtkomlig eftersom att motorn behöver vinklas framåt genom att lossa lite på motorfästen. Sedan behöver säkert toppen planas lite för att vara säker på att den inte är småskev och kommer att läcka igen efter ett packningsbyte. Planing är inte dyrt men det är ju ett extra moment och tid.
    Det är en grej.

    En annan är att för att få dit allt sedan kommer du att behöva kränga på kamremmen med rätt verktyg (kolla med verkstaden först om de har kamjiggarna!) igen och då är det som du säkert har listat ut nu lika bra att byta kamrem, spännrulle, löprullar och dessutom vattenpumpen om du inte har bytt den förra veckan typ..

    Så frågan är: vill du behålla bilen ett tag till framöver så att det kan vara ”värt” att investera i fortsatta mil i en riktigt underhållande bil? Har du råd att låta verkstaden göra jobbet?
    I så fall – kör till!

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #23589
    Crister Borg
    Deltagare

    Hm… Räcker 15-20000:- om verkstan ska byta packningen, plana toppen och ett kamremsbyte på det… Som Fredrik sa, tänker du ha kvar bilen så. Men för dom pengarna så får du ju en ”ny”…! 

    elCrillo Kalmar

    #23590

    Jag skulle ringa runt & höra med några verkstäder vad de tar för jobbet.
    Sedan fatta beslut om rep eller skrotning.
    Båda topparna bör nog rivas så man är säker på att det blir bra och ordentligt reparerat.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.