Topplockspackning Alfa 75
Published by Niklas Karlsson Nord on
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 6 oktober, 2015 kl. 14:44 av Niklas Karlsson Nord.
-
FörfattareInlägg
-
3 oktober, 2015 kl. 21:24 #30046
Hej!
Köpte en Alfa 75 i jättefint skick för några veckor sedan och började skruva nu i helgen. Fixade en slavcylinder och bytte batteri. Men efter start upptäckte vi vit rök från avgassystemet.
Den tar kylvatten men verkar inte blanda vatten i oljan då oljan är fin. Är det topplockspackningen som gått men på ett bättre ställe eller kan det vara något annat?
Mvh
Niklas
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
3 oktober, 2015 kl. 22:54 #30047Den vita avgasröken kan vara vanligt kondensvatten i avgassystemet . och förklaringen till att den försvinnner kylarvatten är att det läcker i en slang utanpå motorn.I
Läckande kylarvätska utanpå motorn, behöver inte synas på marken, ibland räcker värmen från motorn för att den skall ånga bort utan dett det märks.
Kylkanalerna finns ju runt hela toppen, medans oljekanalen bara är på ett ställe. framtill. Så visst kan det läcka in kylvätska i cylindrarna utan det syns på oljan.
Kör motorn riktigt genomvarm och se om det förvärras, framförallt håll kolla på vattentempen och vattennivå. avbryt om motortempen stiger onormalt högt. . Du vill undvika att överhetta motorn och riskera att toppen slår sig.
/B
4 oktober, 2015 kl. 09:48 #30048Hej!
Hade en Alfetta 2,0 som gjorde precis lika. Sväng in på en verkstad och be dem provtrycka så hittar du läckan bums. Sjunker trycket och ingen kylarvätska kan spåras utvändigt tar den in vatten i någon cylinder troligtvis. Man brukar kunna se på stiften också om den tar vatten. Stiftet som sitter i den felande cylindern brukar bli rentvättat och skilja sig från dem andra stiften. Att byta packningen är ingen mardrömshistoria men en planing av toppen är väl att rekommendera tycker jag.
Lycka till med nyförvärvet!
Sluta kämpa mot....ingen ide ändå.
På uppfarten
Alfa Romeo Giulia Veloce
Alfa Romeo 75 MILANO PLATINA
Alfa Romeo 75 MILANO ORO
Alfa Romeo 75 1,8iE
Alfa Romeo 159 3,2V6 AWD SW4 oktober, 2015 kl. 17:48 #30049Tack för tips, ska kika lite på det. Körde den riktigt genomvarm då jag upptäckte det och den tog med kylvatten. Fläkten startade iaf och temperaturen höll sig bra vilket kändes skönt.
Får hoppas den inte gått varm innan.
/Niklas
4 oktober, 2015 kl. 17:53 #30050Tack för tips, ska ringa en verkstad imorgon och åka in med bilen. Ska ta och kika på stiften ikväll med.
Tack, kul bil faktiskt. Förresten planar vanliga verkstäder toppar ibland eller är det maskinverkstäder som gäller? Samt var det en dyr historia för dig?
/ Niklas
6 oktober, 2015 kl. 12:57 #30051Jag gjorde faktiskt ingen planing den gången. Det gick bra ändå. Toppen är ju en ganska stadig pjäs på dessa motorer Jag tror att bilverkstäder ofta har någon mekanisk verkstad dem kan rekommendera för planing. Skulle tro det ligger mellan 1-2 tusen ca för en planing av lösplockad topp.
På uppfarten
Alfa Romeo Giulia Veloce
Alfa Romeo 75 MILANO ORO
Alfa Romeo 75 1,8iE
Alfa Romeo 159 3,2V6 AWD SW6 oktober, 2015 kl. 13:01 #30052Glömde att skriva det också….
När du har njutit färdigt av din 75:a så adderar du två cylindrar till och köper dig en 75:a 3,0 V6 så blir det lika roligt igen fast värre
75:an är en rolig bil för väldigt lite pengar faktiskt….
Håll oss informerade hur det går!
På uppfarten
Alfa Romeo Giulia Veloce
Alfa Romeo 75 MILANO ORO
Alfa Romeo 75 1,8iE
Alfa Romeo 159 3,2V6 AWD SW6 oktober, 2015 kl. 14:44 #30053Okej, får hoppas att jag slipper jag med då… Väntar på svar från verkstad nu om komptest så får vi se.
Jo så kan det absolut tänkas att de blir någon gång, värt det bara för ljudets skull
Absolut!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.