Topplocksrenovering i Göteborg?

Published by Mats Larsson on

Forum Teknik Topplocksrenovering i Göteborg?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Mats Larsson
    Deltagare

Har en GT 2.0 JTS där balansrem gick av och trassla in sig i kamrem, som är hel, och det blev några böjda ventiler.

Finns det någon bra mekanisk verkstad som kan renovera ett Alfa topplock i Göteborg?

Har någon kamlås till 2.0 JTS att hyra ut?

/Mats

Eddie Johansson
      Deltagare

EB-Spares i Storbritannien har för £42 + svensk moms + frakt. Typ 1000kr. Tänker du byta kamrem själv och behålla bilen. Då blir det fler byten. Då är det väl investerade pengar. Jämför vad en verkstad skulle ta för ett byte. Eget jobb blir kamremsats (Gates) med vattenpump hos autodoc 1050kr + frakt 300kr + kamlås blir ca 2300kr. Ska toppen bort tillkommer packningssats å topplocksbult. Jag har bara mekat med TS-Motorn så har ingen erfarenhet från JTS-motorn.  I början när jag bytte kamrem tog jag balansremmen åxo. Men nu tar jag bort balansremmen när jag byter kamrem. För att undvika det du råkat ut för. Har inte märkt någon större skillnad i motorgång. Något råare, kanske. Jag byter även kampositionsgivaren. På TS sitter den bakom kamdrevet på utblås. Kam bara bytas när det är borta. Putsar även drevets indikeringsring. Brukar vara rostiga. Byt Servorem/generator/AC  med spännare å löphjul. Snål som jag var bytte jag inte löphjul. Det skar efter några månader å rester av remmen gick in å kuggade kamreren. Hade tur, den hoppade bara nåt kugg så motorn klarade sig. Skaffa instruktioner om kamremsbyte å följ dem. Lycka till.

Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.