Torosionsstavar

Published by Niklas Karlsson Nord on

Forum Teknik Torosionsstavar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare

Hej! Är det någon här som har nedskrivet hur många splines man ska vrida om man monterar 30mm stavar för en bra sänkning på en Alfa 75 TS? 

Ska montera bilsteindämpning runt om och fjädrar bak som sänker runt 30-40.

Mvh

Niklas

Attachments:

Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

Lars Tersmeden
    Deltagare

En splines vridning ger 1,5 mm förändring på höjden.

GTJ -73

Anders Eriksson
    Deltagare

har du någon märkning på 30stavarna? nåt nollmärke så du enkelt får samma höjd på båda sidor?? går ändå, men blir lite plockande…

tips för höjd: kolla vinkeln på undre länkarm. kolla hur den är med originalstavar, vid belastning (körläge) samt uppallad. 

med 30stavar, om länkarmen är vågrät blir bilen låg…. något nedåtvinklad brukar bli bra!  gäller vid uppallad bil alltså…

har du fått bort de gamla stavarna? brukar sitta efter 25års fastrostande…..

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Okej tack! Men de ska vridas lika mycket bak och fram?

Tack för svar! Har dem inte här men vill minnas de var märkta så man förstod om de var höger eller vänster samt ett nollmärke.

Okej, så man kan gå efter vinkeln på den, de lät ju smidigt. 

Har inte börjat med demontering än, bilstein dämpningen kom idag så väntat på alla delar. Men monterar man dem först i bakre fästet? Läst lite guider men inte förstått helt… Samt ska de vridas lika mycket fram och bak? 

Benny Steen
    Deltagare

En vridning fram TILLSAMMANS med en vridning bak åt andra sidan gör 1.5mm. 
    Tips. Att demonentera torsionstavan på en 30 år gammal bil är inget nybörjarmek.

Anders Eriksson
    Deltagare

börja med att demontera “allt”.  lossa undre länkarm från ramben, alltså tills länkarmen bara hänger i staven. sen är det kraft som gäller…. liten slägghamnare, slå länkarmen framåt, staven kommer att lossa troligen fram, dvs i länkarmen. sen ska du få loss staven från bakre fästet, brukar sitta hårt!! går att knacka/slå bakifrån. jag använde M10 skruv med mutter som distans mot bakkant på staven

har du kommit så långt är det svåra gjort!!

stavarna har sen olika antal splines fram resp bak, typ 25/26st, minns inte. för att justera höjd ändrar du alltså ett hack både fram å bak, då ändrar sig bilen runt 1.5mm

ja, med 30stavar monterar du bakre änden först, plockar sen på länkarm. å mäter å justerar å gör om

kan även bli problem att återmontera länkarmen i rambenet…. skruvarna är utåt, mutter på insida. gör att med sänkt bil tar länkarmen i skruven- omöjligt att montera…. tipset är gängstång och muttrar på båda sidor, du ser hur jag menar

(med originalgrejor går det teoretiskt att dra staven bakåt, justera höjden genom att ändra ett snäpp…. det går alltså inte med 27 eller 30 stav då den är grövre än bakre splines..)

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Inlägg av Benny Steen på 2016-04-11 20:14

En vridning fram TILLSAMMANS med en vridning bak åt andra sidan gör 1.5mm. 
    Tips. Att demonentera torsionstavan på en 30 år gammal bil är inget nybörjarmek.

Haha ja det låter som en utmaning men tror jag är med på demonteringen. Men hur menar du med att vrida bak åt andra sidan? 

This is how u do it

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-04-11 20:24

börja med att demontera “allt”.  lossa undre länkarm från ramben, alltså tills länkarmen bara hänger i staven. sen är det kraft som gäller…. liten slägghamnare, slå länkarmen framåt, staven kommer att lossa troligen fram, dvs i länkarmen. sen ska du få loss staven från bakre fästet, brukar sitta hårt!! går att knacka/slå bakifrån. jag använde M10 skruv med mutter som distans mot bakkant på staven

har du kommit så långt är det svåra gjort!!

stavarna har sen olika antal splines fram resp bak, typ 25/26st, minns inte. för att justera höjd ändrar du alltså ett hack både fram å bak, då ändrar sig bilen runt 1.5mm

ja, med 30stavar monterar du bakre änden först, plockar sen på länkarm. å mäter å justerar å gör om

kan även bli problem att återmontera länkarmen i rambenet…. skruvarna är utåt, mutter på insida. gör att med sänkt bil tar länkarmen i skruven- omöjligt att montera…. tipset är gängstång och muttrar på båda sidor, du ser hur jag menar

(med originalgrejor går det teoretiskt att dra staven bakåt, justera höjden genom att ändra ett snäpp…. det går alltså inte med 27 eller 30 stav då den är grövre än bakre splines..)

Tack för en väldigt bra beskrivning. Tror jag är med helt på demontering och ihopsättning nu. Vad jag däremot inte förstår är hur de skall vridas. 

Men risk för arr dumförklara nu men…

Jag trodde att de satt stumt bak, och att man sätter i länkarm fram ett antal splines åt sidan och sidan pressar länkarmen….

Hur är de vrids om de ska vridas lika mycket bak som fram? 

Anders Eriksson
    Deltagare

jo, men….. bennys beskrivning är ju perfekt, läs igenom den!!

iom olika antal splines 35/34. när du då ändrar ett hack, ändrar sig (vrids) staven 0.3grader, vilket ger 1.5mm på höjden. om du bara flyttar fram får du en ändring på 10grader, höjden lär ändras massor:-)

det luriga är att hitta rätt utgångsläge, resten löser sig med ett antal “omplockningar”    använd papper penna å nåt bra att mäta med. och hitta en referenspunkt, skärmkant eller garagegolv….

Anders Eriksson
    Deltagare

snygg Alfetta i videon!!!! förskonad från fastrostade saker pga vintersalt….

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-04-12 20:34

iom olika antal splines 35/34. när du då ändrar ett hack, ändrar sig (vrids) staven 0.3grader, vilket ger 1.5mm på höjden. om du bara flyttar fram får du en ändring på 10grader, höjden lär ändras massor:-)

det luriga är att hitta rätt utgångsläge, resten löser sig med ett antal “omplockningar”    använd papper penna å nåt bra att mäta med. och hitta en referenspunkt, skärmkant eller garagegolv….

Jo jag har läst igenom den några gånger och läst alla i lägg som finns på AP samt allt jag hittat på amerikanska forum med. Denna länk är väldigt bra med. http://www.hiperformancestore.com/AlfaSuspension.htm

Precis så tänkte jag med det borde bli, att det blir alldeles för mycket. Men hur menar ni då man ska vrida staven? Måstr väl krävas en fruktansvärd kraft att vrida staven så? Hur görs detta då isf? 

Inlägg av Johan Ståhlgren på 2016-04-12 19:49

This is how u do it

Den videon var väldigt bra, lite sjukt för tittade på den precis innan du postade inlägget nästan  Tack!

Anders Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Niklas Karlsson Nord på 2016-04-12 20:43

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-04-12 20:34

Jo jag har läst igenom den några gånger och läst alla i lägg som finns på AP samt allt jag hittat på amerikanska forum med. Denna länk är väldigt bra med. http://www.hiperformancestore.com/AlfaSuspension.htm

Precis så tänkte jag med det borde bli, att det blir alldeles för mycket. Men hur menar ni då man ska vrida staven? Måstr väl krävas en fruktansvärd kraft att vrida staven så? Hur görs detta då isf? 

staven ska alltså lossas, vara helt lös i både fram å bakände…. lossa fram först (ta bort länkarm) lossa sedan bak genom att dra staven framåt, ändra ett hack, montera tillbaka…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.