Torosionsstavar

Published by Niklas Karlsson Nord on

Forum Teknik Torosionsstavar

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-04-12 20:49

Inlägg av Niklas Karlsson Nord på 2016-04-12 20:43

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-04-12 20:34

jo, men….. bennys beskrivning är ju perfekt, läs igenom den!!

iom olika antal splines 35/34. när du då ändrar ett hack, ändrar sig (vrids) staven 0.3grader, vilket ger 1.5mm på höjden. om du bara flyttar fram får du en ändring på 10grader, höjden lär ändras massor:-)

det luriga är att hitta rätt utgångsläge, resten löser sig med ett antal “omplockningar”    använd papper penna å nåt bra att mäta med. och hitta en referenspunkt, skärmkant eller garagegolv….

Jo jag har läst igenom den några gånger och läst alla i lägg som finns på AP samt allt jag hittat på amerikanska forum med. Denna länk är väldigt bra med. http://www.hiperformancestore.com/AlfaSuspension.htm

Precis så tänkte jag med det borde bli, att det blir alldeles för mycket. Men hur menar ni då man ska vrida staven? Måstr väl krävas en fruktansvärd kraft att vrida staven så? Hur görs detta då isf? 

staven ska alltså lossas, vara helt lös i både fram å bakände…. lossa fram först (ta bort länkarm) lossa sedan bak genom att dra staven framåt, ändra ett hack, montera tillbaka…

Nu trillade polletten ner haha!! Tack så mycket!  Förstår dock inte hur det påverkar höjden genom att vrida staven då dock? Men är helt med på hur jag ska göra nu iaf!!

Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

Eller nej, jag flyttar länkarmen lika många steg som jag vridit staven i bakre fästet och skjuver in den på staven?

Haha svårt när man inte haft lös och sett det framför sig men tror jag är med nu 

Anders Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Niklas Karlsson Nord på 2016-04-12 21:25

Eller nej, jag flyttar länkarmen lika många steg som jag vridit staven i bakre fästet och skjuver in den på staven?

Haha svårt när man inte haft lös och sett det framför sig men tror jag är med nu 

BINGO

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Där satt den!! Tack för all hjälp!! 

Anders Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-04-12 20:34

jo, men….. bennys beskrivning är ju perfekt, läs igenom den!!

iom olika antal splines 35/34. när du då ändrar ett hack, ändrar sig (vrids) staven 0.3grader, vilket ger 1.5mm på höjden. om du bara flyttar fram får du en ändring på 10grader, höjden lär ändras massor:-)

det luriga är att hitta rätt utgångsläge, resten löser sig med ett antal “omplockningar”    använd papper penna å nåt bra att mäta med. och hitta en referenspunkt, skärmkant eller garagegolv….

kom på att jag tänkte/förklarade lite fel där…
    genom att flytta staven ett hack, vrids ju staven ca 10grader, medans ändringen på länkarmen blir 0,3grader!!

oviktigt egentligen, lycka till nu med stavbytet!!! å glöm inte att återkoppla resultatet…

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Ja just det, det dubbla… Men jag satt på en tråkig föreläsning nu på förmiddagen och funderade på detta istället och förstår egentligen inte, eftersom att staven ser likadan om runt om så förstår jag egentligen inte vad det har för betydelse att flytta vrida staven bak? 

För när jag vridit staven säg 10 hack bak motsols och sen 10 hack fram i motsatt riktning så borde det inte spela någon roll alls bak egentligen mer än för enkelhetens skull? Är ju länkarmen som ändrar vinkeln, bak sitter den ju bara där?

Bilen ska besiktas denna vecka och sen hoppas jag kunna börja i maj med bytet. Självklart slänger jag upp här hur det gick!

Sune Karlsson
    Deltagare

Själva grejen är ju att dom inte är likadana fram och bak. 34 splines back och 35 splines fram. Vrida ett spline bak ger 360/34 = 10,58 grader, vrid tillbaks ett spline fram (i förhållande till den nu vridna staven) ger 360/35 = 10,28 grader åt andra hållet för en total förändring på 0,3 grader.

Går det så går det...

Ja just de, nu är jag helt med!! Tack så mycket!!

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.