TPMS på Giulietta
Published by Alberto Ferrante on
- Detta ämne har 21 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2 mars, 2016 kl. 19:34 av
Alberto Ferrante.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2016 kl. 10:42 #30959
Hej,
är det någon som vet vilket TPMS (direct eller indirect) som gäller för Giulietta?
På instruktionsboken står iTPMS ( i står för indirect) det verkar standard men det står även en text under “beroende på version”.
Har frågat flera inkl FCA (väntar fortfarande på svar), dackonline.se, Tyred.se m m och kollat på olika forum men inget 100% svar eller tabell med modeller vs system.
Någon som kan hjälpa mig?
Alberto
18 februari, 2016 kl. 10:56 #30960Vad är TPMS för något?
18 februari, 2016 kl. 11:04 #30961Tyre Pressure Monitoring System, obligatorisk på nya bilar inom EU sedan 20141101
Alberto
18 februari, 2016 kl. 11:21 #30962Ahh, där någon politiker blev mutad igen för att införa någon så dum lag, så att våra bilar kan kosta mer för oss.
Tur att man bara kör gamla bilar.
Tack för förklaringen.
18 februari, 2016 kl. 11:22 #30963Nja stämmer inte riktigt. Det är obligatorisk under typningen och då bilen är ny. Men inte sedan. Du kan köra med vinterdäck utan TPMS.
18 februari, 2016 kl. 12:51 #30964Tack för den förklaringen, då är jag nöjd men samtidigt undrar man hur de tänkte för då är det riktigt meningslöst med denna “lag”, men det är ju klart någon måste ha fått en hacka för detta.
20 februari, 2016 kl. 00:24 #30965iTPMS dvs du behöver inga extra däcktryckssensorer till dina vinterdäck (gäller mod 2014 men tror inte dom har ändrat)
20 februari, 2016 kl. 06:38 #30966TPMS är obligatorisk på alla nya bilar idag för att kunna hålla reda på däck trycket så det inte blir mer motstånd. det är för att hålla nere bränslekostnaden som är huvudsyftet. detta är ett måste för att klara EURO6 kravet i utsläppen i kombination med massa andra ändringar som mulitair, variabel ventil tider osv osv.
det är inte tpms som är lagfört utan det är avgaskraven som styr att det måste vara sådant..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
20 februari, 2016 kl. 06:51 #30967Inlägg av Alberto Ferrante på 2016-02-18 10:42
Hej,
är det någon som vet vilket TPMS (direct eller indirect) som gäller för Giulietta?
På instruktionsboken står iTPMS ( i står för indirect) det verkar standard men det står även en text under “beroende på version”.
Har frågat flera inkl FCA (väntar fortfarande på svar), dackonline.se, Tyred.se m m och kollat på olika forum men inget 100% svar eller tabell med modeller vs system.
Någon som kan hjälpa mig?
här har du lite info om sensorerna .
MAIN FEATURESThe vehicle can be equipped with the iTPMS (indirect Tire Pressure Monitoring System) which monitors the tyre inflation status thanks to wheel speed sensors.The iTPMS is controlled by the ESC control unit, which uses the wheel speed sensors and a complex calculation algorithm to detect different tyre rolling speeds, and then assume that there has been a change in its perimeter, signalling its deflation.The system warns the driver if one or more tyres are flat by the dedicated warning light continuously on and a warning message on the display.If one tyre only is flat, the system can indicate its position: it is in any case recommended to check the pressure on all four tyres.This indication is displayed also when turning the engine off and on again until the RESET procedure is carried out.
Reset procedureThe iTPMS needs an initial “self-learning” phase (with length depending on the driving style and road conditions) which starts when the RESET procedure is carried out.The RESET procedure must be carried out:- each time tyre pressure is modified;- when even only one tyre is changed;- when tyres are rotated/inverted;- when the space-saver wheel is fitted.Before carrying out the RESET, inflate the tyres to the rated pressure values specified.If the RESET is not carried out, in all above cases, the warning light may give false indications on one or more types.
To carry out the RESET, with the vehicle stopped and the ignition key at MAR-ON, press the set button (1) shown in the figure, which is located on the dashboard, for 2 seconds; after the RESET, the display shows the message “RESET SAVED”, indicating that the “self-learning” has started.
Operating conditionsThe system is active for speeds above 15 km/h.In a few situations (such as sporty driving, winter climate or unmade roads) the signalling may be delayed.Under special conditions (e.g. vehicle loaded asymmetrically on one side, towing a trailer, damaged or worn tyre, fitting the space-saver wheel, fitting snow chains, fitting different tyres on the axles) the system may give false indications or be temporarily deactivated.If the system is temporarily deactivated, the warning light flashes for about 75 seconds and then is continuously on; at the same time, the display shows the message “TYRE PRESSURE MONITORING NOT AVAILABLE”.This indication is displayed also after the engine has been switched off and then on again if the correct operating conditions are not restored
.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
20 februari, 2016 kl. 18:23 #30968Tack!
Frågan är hur många bilar (inte bara Alfa) har haft problem med detta sedan det blev obligatoriskt?
Vist finns det säkert mycket mer avancerad elektronik på bilarna nu för tiden men……..lite orolig blir man.
Alberto
20 februari, 2016 kl. 19:25 #30969Inlägg av Alberto Ferrante på 2016-02-20 18:23
Tack!
Frågan är hur många bilar (inte bara Alfa) har haft problem med detta sedan det blev obligatoriskt?
Vist finns det säkert mycket mer avancerad elektronik på bilarna nu för tiden men……..lite orolig blir man.
vad har du för problem ??
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
20 februari, 2016 kl. 21:00 #30970Inga problem……än
Jag håller på titta på vinterhjul på en bil som jag inte än har köpt och ville veta om jag i så fall skall köpa med sensorer eller inte.
Kollade på instruktionsboken på nätet (elum) och det stod “beroende på versioner”. Eftrsom det finns två sorter TPMS (indirect och direct) frågade jag flera om det är det ena eller det andra på Giulietta. Hittade på nätet att Giulietta kan ha båda (?). Då blev jag osäker. Det var därför jag la inlägget.
Alberto
20 februari, 2016 kl. 21:49 #30971Jag har kollat manualerna. 2013 står det inget om detta. från 2014 och fram till 201602 finns det bara ITPMS förklarat som system.
När jag pratade med säljarna så sa de att Giuliettan har TPMS. Bra om det är ITPMS då behöver man bara köra en reset.
20 februari, 2016 kl. 22:32 #30972Inlägg av Alberto Ferrante på 2016-02-20 21:00
Inga problem……än
Jag håller på titta på vinterhjul på en bil som jag inte än har köpt och ville veta om jag i så fall skall köpa med sensorer eller inte.
Kollade på instruktionsboken på nätet (elum) och det stod “beroende på versioner”. Eftrsom det finns två sorter TPMS (indirect och direct) frågade jag flera om det är det ena eller det andra på Giulietta. Hittade på nätet att Giulietta kan ha båda (?). Då blev jag osäker. Det var därför jag la inlägget.
det finns ju bara två alternativ. antingen köper du med sensorer och du slipper blinkande lampa och informationen om att tpms inte fungerar.
Eller så köper du utan sensorer. då har du varningar på det hela tiden. när vi beställer däck o fälg på jobb till nya bilar så uppger vi vad det är till för bil och modell sen fixar däck firmorna det. dom vet vad det är för sensor.vissa bilar måste man koda in sensorerna i systemet vissa sköter det själv med att man kör en kort runda så har den lärt sig och känner av trycket.
jag hade lätt satsat på däck o fälg med sensorer..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
21 februari, 2016 kl. 00:31 #30973Att köpa sensorer bara för att man inte vet eller får veta vad som gäller för just ens bil känns lite fel tycker jag.
Dessutom är det så att sensorerna skadas av medlet i reparationskitet för punkteringen.
Jag trodde också att däckfirmorna visste vilket system som gäller för vilken bil men jag lovar att jag har kontaktat flera och inte många som vågar chansa.
Skickade frågan till FCA customer service och de ville ha regnr på bilen d v s att de kan inte utesluta något.
Så står i manualen (Obs! “berörda versioner och marknader” som står på tredje raden)
iTPMS-SYSTEM (indirect Tyre Pressure
Monitoring System)
(berörda versioner och marknader)BESKRIVNING
Bilen kan förses med ett system som
övervakar däcktrycket, iTPMS (indirect
Tire Pressure Monitoring System) som
genom att använda hjulets
hastighetsgivare kan övervaka däckens
pumpningsstatus.
Systemet varnar föraren om ett eller
flera däck skulle vara dåligt pumpade
genom att motsvarande varningslampa
tänds på displayen samtidigt som
ett varningsmeddelande visas.
Om det bara gäller ett däck som tömts
på luft,kan systemet indikera dess
position. Vi rekommenderar dock att du
kontrollerar trycket i alla fyra däcken.
Denna signalering visas även om man
stänger av och sedan sätter på motorn,
tills RESET-proceduren har utförts.En enkel test (fick tips av en däckfirma) som kan göras är att känna på ventilerna som finns på hjulen som sitter på bilen från fabriken. Är de hårda d v s att det inte går att böja inåt mot hjulets centrum då handlar ganska säkert om såna med sensorer.
Jag tycker att det inte borde vara så svårt att få denna info (alltså om det är iTPMS eller TPMS) att visas på displayen när man vrider nyckeln eller ännu enklare med en etikett någonstans.
Alberto
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.