TPMS på Giulietta

Published by Alberto Ferrante on

Forum Teknik TPMS på Giulietta

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

nu har du väl fel Richard iTPMS har ju inga sensorer i fälgarna så att sätta in det på en Giulietta är ju bara pengar i sjön. Jag vet att det inte behövs några då jag sålde fälgarna och däcken till min fars Giulietta och vi satte inga sensorer i dom.

Mikael Bengtsson
    Deltagare

Inlägg av Alberto Ferrante på 2016-02-21 00:31

Att köpa sensorer  bara för att man inte vet eller får veta vad som gäller för just ens bil känns lite fel tycker jag.

Dessutom är det så att sensorerna skadas av medlet i reparationskitet för punkteringen.

Jag trodde också att däckfirmorna visste vilket system som gäller för vilken bil men jag lovar att jag har kontaktat flera och inte många som vågar chansa.

Skickade frågan till FCA customer service och de ville ha regnr på bilen d v s att de kan inte utesluta något.

Så står i manualen (Obs! “berörda versioner och marknader” som står på tredje raden)

iTPMS-SYSTEM (indirect Tyre Pressure

Monitoring System)

(berörda versioner och marknader)

BESKRIVNING

Bilen kan förses med ett system som

övervakar däcktrycket, iTPMS (indirect

Tire Pressure Monitoring System) som

genom att använda hjulets

hastighetsgivare kan övervaka däckens

pumpningsstatus.

Systemet varnar föraren om ett eller

flera däck skulle vara dåligt pumpade

genom att motsvarande varningslampa

tänds på displayen samtidigt som

ett varningsmeddelande visas.

Om det bara gäller ett däck som tömts

på luft,kan systemet indikera dess

position. Vi rekommenderar dock att du

kontrollerar trycket i alla fyra däcken.

Denna signalering visas även om man

stänger av och sedan sätter på motorn,

tills RESET-proceduren har utförts. 

En enkel test (fick tips av en däckfirma) som kan göras är att känna på ventilerna som finns på hjulen som sitter på bilen från fabriken. Är de hårda d v s att det inte går att böja inåt mot hjulets centrum då handlar ganska säkert om såna med sensorer.

Jag tycker att det inte borde vara så svårt att få denna info (alltså om det är iTPMS eller TPMS) att visas på displayen när man vrider nyckeln eller ännu enklare med en etikett någonstans. 

Jag tolkar texten som att du har iTPMS eftersom EU är en berörd marknad hade du däremot köpt bilen i ryssland eller china eller nått hade den antagligen inte haft iTPMS men inte heller TPMS eftersom man inte har något krav på däcktryckskontroll på dom marknaderna.

Håkan Petersson
    Deltagare

Jag kommer INTE att köpa några sensorer till mina vinterhjul. iTPMS står det att Giulietta har och då sköts det via ABSen. Då det inte behövs enligt lag samt även att bilprovningen inte kommer att titta om det fungerar eller ej, så väntar jag till det är nödvändigt.

Alberto Ferrante
    Deltagare

@Mikael

japp, du har läs texten och tolkat helt rätt…….det är jag sm blev förvirrad när jag läste på nätet att vissa versioner av Giulietta monterar Direct TPMS.

Du gör en helt korrekt tolkning av texten eftersom ingenstans nämns  “direct TPMS”

Tack för hjälpen!

Alberto

Håkan Petersson
    Deltagare

Giuliettan har iTPMS och inget annat. Dock så finns det lite olika information på nätet. Giuliettan fick original iTPMS först hösten 2014 då det blev lag på det. Det finns de som eftermonterar TPMS på Giuliettan och då får detta bli med sensorer och en egen display.

Tar man 159:an så hade den TPMS som tillval, då med sensorer i däcken.

Marcus Helgesson
    Deltagare

När jag köpte min påstod försäljaren felaktigt att det krävdes sensorer, vilket jag ifrågasatte. Kanske är bra marignalen på sensorerna så de vill sälja även att det inte krävs. För som konsument var det ju inte helt lätt att reda ut det heller.

Jag har inte haft några problem med felaktiga varningar med iTPMS.  Fick en varning direkt när jag köpt bilen då de fyllt med samma tryck runtom

Marcus

Alberto Ferrante
    Deltagare

Jag kan bekräfra att Giulietta utrustas med Indirect TPMS (iTPMS)

Alberto

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.