Trafikbeteende.
Published by Thomas Sjölin on
- Detta ämne har 19 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 10 maj, 2024 kl. 13:36 av
Michael Årlin.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2016 kl. 13:04 #44679
Egentligen har väl detta lite med Alfa att göra, kommer till det lite senare.
Har länge stört mig rejält på människor som kör förbi köer vid t.ex. avfarter för att klämma sig in längst fram. Tycker det är oerhört respektlöst agerande.
Samma sak i korsningar där någon smiter förbi i filen bredvid för att korsa och svänga framför andra som stått och väntat för att svänga.
Tyvärr hamnade jag själv, dock inte i min Alfa utan som passagerare, i en sådan sits igår när någon i en röd Giulietta gör precis det senare och klämmer sig framför oss i korsningen Åsögatan/Götgatan. Jag hoppas verkligen inte det är en klubbmedlem för jag har faktiskt högre tankar om er alla än så.
8 november, 2016 kl. 17:34 #44680Är i Israel på utbildning. Kan bara säga att trafiken här hemma är väldigt regelrätt och disiplinerad. Visst skall man göra rätt för sig men jag gillar lite att man kör efter omständigheterna. Bara man inte ställer till för andra. Något jag inte fattar är varför vi inte utnyttjar filerna mer. Ibland så kan det vara en hel lång kö i ena filen och tomt i den andra. Använd båda filerna och väv ihop dem med varannan bil där filerna går ihop. I dessa lägen så använder jag den tomma filen.
8 november, 2016 kl. 17:34 #44681Är i Israel på utbildning. Kan bara säga att trafiken här hemma är väldigt regelrätt och disiplinerad. Visst skall man göra rätt för sig men jag gillar lite att man kör efter omständigheterna. Bara man inte ställer till för andra. Något jag inte fattar är varför vi inte utnyttjar filerna mer. Ibland så kan det vara en hel lång kö i ena filen och tomt i den andra. Använd båda filerna och väv ihop dem med varannan bil där filerna går ihop. I dessa lägen så använder jag den tomma filen.
8 november, 2016 kl. 18:56 #44682En annan som växte upp när dinosaurierna betade i skogarna minns registreringsskyltarna med länsbokstav.
Och vad har det med saken att göra?
Jo, jag tänker (när jag är på gott humör) att de som smiter in sådär längst fram i kön inte är från stan. De är på besök och kan inte planera sin körning så bra eftersom de inte känner till vägarna. Men när jag är som jag är mest kan de dj-larna vara glada att jag inte har James Bond-missiler i bilen.
Stockholm
8 november, 2016 kl. 21:34 #44683Utnyttjar du golvytan på ICA också och klämmer dig in före kön precis framför kassan?
8 november, 2016 kl. 22:26 #44684Så klart jag inte tränger mig i kön!!!! Verkar inte fatta vad jag menar. Om bilister använder alla filerna och inte skapar en ända onödigt lång kö så skulle det gå snabbare. Använd alla filer så länge det går och väv ihop och ta varannan bil. Skulle gå mycket snabbare och smidigare.
8 november, 2016 kl. 23:17 #44685Inlägg av Peter Braun på 2016-11-08 22:26
Så klart jag inte tränger mig i kön!!!! Verkar inte fatta vad jag menar. Om bilister använder alla filerna och inte skapar en ända onödigt lång kö så skulle det gå snabbare. Använd alla filer så länge det går och väv ihop och ta varannan bil. Skulle gå mycket snabbare och smidigare.
Jag håller med. Det finns ingen anledning att ligga på rad i en enda fil när det finns två filer. Om man istället använder båda filer och tillämpar kugghjulsprincipen som man faktiskt fick lära sig i trafikskolan kommer trafiken att flyta på mycket bättre. Jag tar alltid den lediga filen om möjligt, och det beror inte på att jag vill tränga mig förbi någon utan på att det helt enkelt finns plats, så varför inte använda den platsen.
Men jag har noterat att många inte håller med, utan tycker att man skall ligga på ett långt led istället. Många yrkeschaufförer i lastbilar brukar gå ut och blocka vänsterfilen för att ingen ska köra förbi.
9 november, 2016 kl. 10:27 #44686Jag tror att vi pratar om lite olika situationer här. Självklart ska man använda två filer så långt det går tills dessa går ihop till en, och där tillämpa blixtlåsprincipen. Beteendet med att blockera båda filerna, som man kan se ibland, är för mig mycket besynnerligt och helt oförståeligt. Men det som jag tror att trådskaparen avsåg är när t ex bilarna i högerfilen ska svänga höger, och vänsterfilen går rakt fram (eller vänster), och det är kö för högersvängen, och att det då finns förare som kör i vänsterfilen ända fram till korsningen, och där tränger sig in för att svänga höger. Detta beteende har blivit allt vanligare i Stockholmstrafiken, och det kan man förstås ha åsikter om. Är det någon i en Alfa, Fiat, Lancia eller annat Italiensk kan man kanske förlåta det med att föraren är inspirerad av det Italienska trafikbeteendet?
9 november, 2016 kl. 11:23 #44687Menar precis det som Magnus skriver. Syftar inte på platser där två filer går ihop till en. Är det totalt fullt i alla filer kan jag köpa att det blir sådär men är det kö i högerfil utan att det blockerar något bakåt men någon ändå blåser förbi i nästa fil för att klämma sig in längst fram i kön så tycker jag det är förkastligt, det är precis som att gå före hela kön och klämma sig mellan på ICA.
9 november, 2016 kl. 17:29 #44688Jag håller med. Det irriterar skiten ur mig när folk ska dundra på för att i sista sekund tvärnita och tvinga in bilen MOT en! Jag släpper in bilar enligt blixtlåsprincipen, givetvis, men när jag har en lucka bakom mig på 30m till bakomvarande bil, en lång bilkö framför och den förbannade pitten i en xc90 ska tvinga sig förbi och tvinga in sossecontainern en jävla cm framför mig istället för valfri yta i 30 meter bakom mig blir jag förbannad,
Skulle xc90pitten hålla drygt 70km/h blir det ca 20m/s. En billängd är 5 jävla meter så i 70 knyck har xc90idioten alltså sparat in 0,25sekund. Är det dessutom bilkö och går skitlångsamt har xc90idioten inte sparat in ett dyft utan bara 5 meter. Alltså kör han eller hon som en bajsmacka bara för att ha sparat in avståndet mellan ytterdörren och slutet av hallen. Är det klokt?
Finns en bra lucka – använd den. Vänta inte tills du eller din medtrafikant (i volvo/audifall kallat mottrafikant) dundrar in i refugen för att det skulle gå att tvinga in 2000kg mördarfordon i för hög hastighet på för liten yta!
Och ja.. det är alltid en xc90 eller xc60. Jag förstår inte vad det är med SUVar som gör att många av “mogen” ålder kör som fulla 16åringar på flykt från snuten. Vafalls?!
Sedan ska vi tamejf– inte ens tala om hur taxis kör. NEJ påfarten fortsätter inte 500m efter att den går in i motorvägen. NEJ vägrenen är inte en omkörningsfil. NEJ helljus i omkörningsfilen betyder inte att du har rätt att ramma mig av vägen – kör du för fort får du undvika krocken. Inte jag, helljus är till för att se renar i jämtland, inte för att förklara att du har mer bråttom än vad jag har. Och NEJ om du kan räkna antal näshår hos mig ligger du INTE på rätt avstånd från mig!
Fan det känns lite bättre nu. För övrigt anser jag att kartago borde förstöras!
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
9 november, 2016 kl. 20:30 #44689Ska vi börja prata om mittfilskramarna också?
10 november, 2016 kl. 02:39 #44690Som Alfa-förare bör man vara lojal med märkets ursprung och historia. Att köra Alfa medför en plikt att vårda märkets arv och särdrag genom att alltid vara snabbast och alltid utnyttja varje möjlighet att ta sig förbi.
10 november, 2016 kl. 09:36 #44691Klagomuren? ?
Det som irriterar mig mest i trafiken är att folk glömt varför man bör använda blinkers.
Alltså för att informera sina medtrafikanter om vad som är på gång.
Det beror kanske på lathet, nonchalans eller mobilanvändning.
Även om vi lever på 2 000-talet så har iaf inte evolutionen gett oss tankeläsningsförmågan, ännu… ?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
10 november, 2016 kl. 17:16 #44692Inlägg av Ottar Malm på 2016-11-10 02:39
Som Alfa-förare bör man vara lojal med märkets ursprung och historia. Att köra Alfa medför en plikt att vårda märkets arv och särdrag genom att alltid vara snabbast och alltid utnyttja varje möjlighet att ta sig förbi.Håller helt med! Som alfaförare ser jag alltid till att ta dom positioner jag kan när jag är ute och kör. Det är ju dessutom mottrafikanternas skyldighet att vika hädan när det kommer en bil av en sådan dignitet.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
18 november, 2016 kl. 12:54 #44693Jag retar mig innerligt på tomtarna som använder påfarten till Essingeleden vid Hornsberg som omkörningsfil för att till varje pris tränga sig ett par billängder. I mörka stunder drömmer jag om att takmontera en sådan här:
En salva färgglada paintballs i bakrutan skulle bli en tydlig missnöjesyttring.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.