Trafikljud via dörrarna i Stelvio

Published by Henrik Wiberg on

Forum Allmänt Trafikljud via dörrarna i Stelvio

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Henrik Wiberg
    Deltagare

Hej!

Jag undrar om det är någon fler som upplever buller via dörrarna på sin Stelvio? Jag tycker att det låter som dörrarna inte är stänga när man kör ex. på Essingeleden. Det stör mig jäkligt mycket, är inte värdigt en bil i den prisklassen.

Mats Forssén
      Moderator

Vad har du för däck?
        Jag har haft två Stelvio, båda med dubbade vinterdäck. Den ena hade ett premiumdäck (kommer inte ihåg fabrikatet tyvärr) och den andra hade ett lågprisalternativ. Skiljde som dag och natt i vägljud.
        Det är fritt fram att gissa vilket alternativ som gav lägre vägljud…

Henrik Wiberg
        Deltagare

Hej Mats!
          Jag har Continental vikingcontact, (dubbfritt) men det är inte det som är problemet. Däckbullret ligger på mycket låg nivå och är nästan obefintligt, det är luftljud som kommer från medtrafikanters däck och mötande bilars vinddrag. Det låter som att dörren inte är stängd eller ruta inte riktigt ända uppe. Eftersom det är i övrigt bra ljudnivå så blir det väldigt påtagligt. Tänkte bara kolla om det är någon fler som upplevt detta. Jag får helt enkelt kontakta Hedin bil och be dem åtgärda dörrarna på något vis…

Mats Forssén
          Moderator

Ok, då låter (!) det som att nåt inte är som det ska.

Lars Rangdén
            Deltagare

Jag vill minnas att den här frågan har varit uppe tidigare, så “fenomenet” är inte nytt. Har själv en Stelvio och kan nog säga att det inte är den tystaste bilen jag ägt. Upplever precis som dig att det brusar lite väl högt när man t e x har en mittdelare på vägen (som typ mellan motgående körfält på Essingeleden) . Vill minnas att någon i en tidigare tråd prövat att byta dörrlist men att det inte hjälpte.
              Jag har nu dubbdäck av premiummärke på och det gör verkligen inte saken bättre även om just det inte påverkar vindbruset som du talar om.
              Men som sagt , inte den tystaste bilen i stada……..

Håkan Petersson
              Deltagare

Det är inget vindbrus/vägljud, det är en egenskap. Har samma problem med min samt att det, vid vind från sidan, blåser rätt in vid b-stolpen mellan fönster och list i nedankant. Min drar även kalluft så jag sitter och fryser om vänsterfot och lår.

Henrik Wiberg
                Deltagare

Jag har samma problem som Håkan när det blåser kraftigt. Det är väl bara att acceptera att det inte är bättre. Tur att man har en bra stereo!

Håkan Petersson
                  Deltagare

Gör en felanmälan om att det blåser så FCA tar det på allvar. Jag tror det är någon isolering eller liknade som har släppt för mitt oljud kom efter några hundra mil.

Stefan Werner
                    Deltagare

Jag tror också att det är en egenskap.
                      Är inne på min andra Giulia.
                      Samma fenomen med vägljud in på båda två.
                      Låter som om gummilisten inte tätar riktigt.Hörs mest vid vått väglag.
                      Hjälper inte att justera dörrarna.
                      Jag har vant mig.
                      Övriga egenskaper uppväger med råge.

Stefan

Jag tror att det har att göra med att åkläget är långt bak på grund av viktfördelningen och då hamnar vänster öra nära bakre dörrens ruta. Jag upplever bruset endast vid vissa hastigheter. På motorvägen är det tyst men mellan 80 och 100 låter det lite. Audi med andra har akustikrutor att erbjuda men då väger de mera istället så de har kanske gjort en kompromiss.

Sebastian Carra
                      Deltagare

Hej Henrik, har lite samma problem med min Stelvio B-tech. Utöver det låter min bil som en diesel när man i låga farter släpper upp gasen. Du sa det perfekt det är inte värdigt. Stelvio ser bra ut, har rätt mycket utrustning och går otroligt bra i D-läget nästan som en sportbil. Däremot är resten skit. Åkkomforten är hård och studsig, kvaliteten i detaljer som gångkultur, vindbrus etc undermålig och sist men inte minst den drar som ett F16 stridsplan i stan även efter 750 mil. Snygg bil men det är en jävla skam att Alfa gått ner sig såhär. Det var gnäll på den tiden 156, 166 GT och GTV levde. Går inte att jämföra så mycket bättre motorer skönare ljud och funktionell bra kvalitet. Detta är bara pinsamt. Ursäkta negativiteten men det anstår inte en tillverkare med detta arv att vara Såhär kass

Håkan Petersson
                        Deltagare

Har bl.a. detta problem på min Stelvio. De ska byta 2 lister där rutan löper i dörren vid B-stolpen.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.