Tråkigt

Published by Fredrik Brorsson on

Forum Allmänt Tråkigt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16435
    Fredrik Brorsson
    Deltagare

      Tyvärr så har 159 varit med om ett missöde igår. Hela hjulupphängningen på höger fram trasigt, kofångare, skärm, motorhuv och dörr på passagerarssida trasigt och sidokuddar på samma sida löst ut. Kan undra hur motorfästen och annat under huven tagit skada. Får förhoppningsvis besked nästa vecka från försäkringsbolaget. Hoppas och tror att det blir reperation. Tyvärr blir det en lång tid, ca 2-3 mån, utan Alfa i så fall.

      #16436
      Magnus Berg
      Deltagare

        Aj fasen va trist Fredrik!

        Lider med dig och den fina bilen.

        Hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt.

         

        #16437
        Crister Borg
        Deltagare

          Tråkigt… Hoppas att alla inblandad mår bra!

          Tyvärr så tror jag att din bil blir inlöst. Min tidigare 156a krockade jag i ca 20 km/h. En skadad fälg men knappt nåt märke på bilen. Men krockkuddarna löste ut och att bara byta dessa, brädan och rutan skulle kosta över 80000:-…

          elCrillo Kalmar

          #16438
          Kenneth Larsson
          Deltagare

            Missöde – jag det var en positiv omskrivning!

            Det finns ju flera 159’or på blocket och sällan lyckat att laga väldigt stora skador. 

            #16439
            Biörn Bladh
            Deltagare

              URRK!  minst sagt.. 

              Vad hände?  ….alltid kan man väl lära sig något.   

              #16440
              Peter Braun
              Deltagare

                Väldigt tråkigt på en sådan fin bil. Tror din bil blir inlöst, vilket jag tror är bästa lösningen. Det är sällan resultat blir riktigt bra vid sådana här stora reparationer. 159:or finns det en del av ute på blocket och man brukar få rätt bra betalt från försäkringsbolagen.

                #16441
                Nusret Ljevo
                Deltagare

                  Skadan på min 159 2.0 jtdm ti var 243.000 kr det är sjukt kan inte stämma.Bilen är inte så skadad,motorn är hel,fronten var lite intryckt och vänster hjul slets av.Det är konstigt att båda strålkastarna är hela och framruta är hel också.

                   

                  #16442
                  Igino Cazzola
                  Deltagare

                    Inlägg av Fredrik Brorsson på 2015-07-29 13:03

                    …Hoppas och tror att det blir reperation…

                    Varför vill du ha den reparerad?

                    Jag är fullständigt Räserskadad

                    #16443
                    Fredrik Brorsson
                    Deltagare

                      Får se vad LF säger till veckan. Har gillat bilen väldigt mycket och inte alldeles lätt att få tag på Ti som är 2011 och inte har många mil på mätaren. 

                      Men, men, det viktiga är att alla inblandade klarade sig utan blessyrer. Ändå tur att det tog på framhjulet och inte i dörren. 

                      #16444
                      Nusret Ljevo
                      Deltagare

                        Inlägg av Igino Cazzola på 2015-07-29 23:48

                        Inlägg av Fredrik Brorsson på 2015-07-29 13:03

                        …Hoppas och tror att det blir reperation…

                        Varför vill du ha den reparerad?

                        För att det blir jätte svårt att hitta en sån 159an som var fullutrustad med ti sport plus utöver den så hade jag taklucka i glas och elstolar med minne +el  infällbara backspeglar + bose hifi ljudsystemet och mycket mer.För att hitta exact samma utrustning så måste åka till Tyskland och köpa en sådan som är dyrare än i Sverige.Tex en 159 2.0 utan ti paket som har gått runt 7000mil finns inte under 18.000E. 

                        #16445
                        Kenneth Larsson
                        Deltagare

                          Inlägg av nusret ljevo på 2015-07-29 23:35

                          Skadan på min 159 2.0 jtdm ti var 243.000 kr det är sjukt kan inte stämma.Bilen är inte så skadad,motorn är hel,fronten var lite intryckt och vänster hjul slets av.Det är konstigt att båda strålkastarna är hela och framruta är hel också.

                           

                          Det man ser på bilden gör mig förvånad att det bara kostar 243.000….Du borde vara glad att dom inte sätter igång och lagar den där bilen!  Finns ju massor med deformationszoner inbyggda i moderna bilar som är byggda för att ge med sig och skydda passagerarna. Konsekvensen blir att det är jättedyrt o svårt att återställa efter en stor smäll.

                          Men räkna själv lite: Vad kostar alla airbags nya? tippar på 10.000/st. Ny instrumentpanel + jobb : massor av pengar! Säg 30.000 inkl arbete ? Helllack: 40.000? massor med plåt:30.000 sen ska det riktas o donas…. När man funderar tycker jag det låter billigt ändå!

                          #16446
                          Crister Borg
                          Deltagare

                            Jag tycker också det lät “billigt”… Som sagt, bara aibags, ruta och instrumentbräda skulle kosta över 80000:- på min bil… 

                            elCrillo Kalmar

                            #16447
                            Nusret Ljevo
                            Deltagare

                              Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-07-30 13:43

                              Inlägg av nusret ljevo på 2015-07-29 23:35

                              Skadan på min 159 2.0 jtdm ti var 243.000 kr det är sjukt kan inte stämma.Bilen är inte så skadad,motorn är hel,fronten var lite intryckt och vänster hjul slets av.Det är konstigt att båda strålkastarna är hela och framruta är hel också.

                               

                              Det man ser på bilden gör mig förvånad att det bara kostar 243.000….Du borde vara glad att dom inte sätter igång och lagar den där bilen!  Finns ju massor med deformationszoner inbyggda i moderna bilar som är byggda för att ge med sig och skydda passagerarna. Konsekvensen blir att det är jättedyrt o svårt att återställa efter en stor smäll.

                              Men räkna själv lite: Vad kostar alla airbags nya? tippar på 10.000/st. Ny instrumentpanel + jobb : massor av pengar! Säg 30.000 inkl arbete ? Helllack: 40.000? massor med plåt:30.000 sen ska det riktas o donas…. När man funderar tycker jag det låter billigt ändå!

                              Tycker du att den kostar “BARA”243.000kr???För första interior är helt oskadad,motor är hel.Det behövs  inte lackera hela bilen utan bara fronten,byta ut motorhuven,frontgrillen ,strålkastare är hela också.Nej jag vill inte att de ska laga min bil det har jag aldrig sagt.Jag menar hela kostnaden skulle inte överstiga 70.000kr,om bilen var helt skadad då skulle det kosta 243.000kr alltså lika mycket som en helt ny 159an.

                              #16448
                              Nusret Ljevo
                              Deltagare

                                Inlägg av Crister Borg på 2015-07-30 14:25

                                Jag tycker också det lät “billigt”… Som sagt, bara aibags, ruta och instrumentbräda skulle kosta över 80000:- på min bil… 

                                Instrumentbräda är orört helt oskadad.

                                #16449
                                Nihat Dizdar
                                Deltagare

                                  Det är ju självklar absurt att det skall kosta 243 000kr att reparera en bil. Prissättningen på delarna görs garanterat som reservdelspriser vilka har en hutlös marginal. Det är dessutom på reservdelar som bilbranschen gör sina stora vinster. För att inte tala om påslag som rör säkerhetsutrustning som krockkuddar mm. Skulle vara intressant och se vad det egentligen kostar.

                                  Nihat Dizdar

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.