Tråkigt

Published by Fredrik Brorsson on

Forum Allmänt Tråkigt

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16450
    Håkan Petersson
    Deltagare

      Tror inte du vill veta det.

      Jag hade en 166 2,5 tidigare. Ljuddämparen var slut och behövde en ny. Pris i Sverige för den bakre dämparen runt 6000:-

      Köpte ett komplett avgasrör från Tyskland för ett pris som låg mycket under det Svenska priset för den bakre dämparen.

      När jag kontrollerade tillverkningsbeteckningen på den från Tyskland så var det exakt samma som original!

       

      #16451
      Nusret Ljevo
      Deltagare

        Inlägg av Håkan Petersson på 2015-07-30 19:15

        Tror inte du vill veta det.

        Jag hade en 166 2,5 tidigare. Ljuddämparen var slut och behövde en ny. Pris i Sverige för den bakre dämparen runt 6000:-

        Köpte ett komplett avgasrör från Tyskland för ett pris som låg mycket under det Svenska priset för den bakre dämparen.

        När jag kontrollerade tillverkningsbeteckningen på den från Tyskland så var det exakt samma som original!

        Ska aldrig mer köpa reservdelar från Sverige är så sjukt dyra.Under 6000kr köper du RAGAZZON rostfritt bakreljuddämpare från utlandet.

        http://www.ragazzon.com/eng/ragazzon-catalogue.php?cst=6&mdl=56&cld=220

         

        #16452
        Crister Borg
        Deltagare

          Inlägg av nusret ljevo på 2015-07-30 17:26

          Inlägg av Crister Borg på 2015-07-30 14:25

          Jag tycker också det lät “billigt”… Som sagt, bara aibags, ruta och instrumentbräda skulle kosta över 80000:- på min bil… 

          Instrumentbräda är orört helt oskadad.

          Den byts då passagerarairbagen är utlöst…

          elCrillo Kalmar

          #16453
          Fredrik Brorsson
          Deltagare

            Satt och räknade lite grovt vad det kanske skulle kunna gå på.

            Ny skärm och lack 7500,-

            Lack och rikt av huv 7500,-

            Lack och rikt av dörr 7500;-

            Lack och plastlagning av kofångare 10.000,-

            Ny hjulupphängning och lite annat bakom hjulet och inne i motorrum 20.000,-

            Ny krockkuddar 3 st á 10.000,- = 30.000,-

            Innertak och sidopaneler 15.000,-

            Ny fälg/renovering 2500,-

            Nya lampor plus diverse 10.000,-

            Arbete 60 tim á 1000 kr 60.000,-

            Summa sumarum ca 170.000,-

            Kanske har räknat helt åt helsike men det lutar säkert åt en inlösen. I alla fall om man ser på vad ovan nämnda 159 skulle kosta att laga, 243.000,-.

            #16454
            Rickard Bergh
            Deltagare

              Inlägg av Nihat Dizdar på 2015-07-30 18:49

              Det är ju självklar absurt att det skall kosta 243 000kr att reparera en bil. Prissättningen på delarna görs garanterat som reservdelspriser vilka har en hutlös marginal. Det är dessutom på reservdelar som bilbranschen gör sina stora vinster. För att inte tala om påslag som rör säkerhetsutrustning som krockkuddar mm. Skulle vara intressant och se vad det egentligen kostar.

              det är inte konstigt att hans bil ska kosta 243000 att laga. två airbagar. ratten plus instrumentbrädan. bältessträckarna. styrdon. hela fronten. hjulupphängning. kylare. ac condensor. stötfångare. huv osv osv.  ja reservdelspriserna är dom som gäller till försäkringsbolaget när man räknar en kalkyl. det ska riktas. demonteras och monteras. lackeras osv osv. det är inte gratis. att hans bil blir inlösen är inget konstigt. har sett bilar med mindre skador som löses in.. 

              vet inte vad det är för påslag du pratar om gällande säkerhets utrustning.. dom priserna som gäller är ju vad general agenterna sätter för prissättning. alla företag vill ju tjäna pengar. oavsett om det är en bilverkstad. eller Ikea.. så klart är det delarna man tjänar största pengarna på . skulle man gjort det på arbetskostnaden så hade man inte haft nån kund alls. 

               

               

              Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

              #16455
              Rickard Bergh
              Deltagare

                Inlägg av Fredrik Brorsson på 2015-07-30 21:22

                Satt och räknade lite grovt vad det kanske skulle kunna gå på.

                Ny skärm och lack 7500,-

                Lack och rikt av huv 7500,-

                Lack och rikt av dörr 7500;-

                Lack och plastlagning av kofångare 10.000,-

                Ny hjulupphängning och lite annat bakom hjulet och inne i motorrum 20.000,-

                Ny krockkuddar 3 st á 10.000,- = 30.000,-

                Innertak och sidopaneler 15.000,-

                Ny fälg/renovering 2500,-

                Nya lampor plus diverse 10.000,-

                Arbete 60 tim á 1000 kr 60.000,-

                Summa sumarum ca 170.000,-

                Kanske har räknat helt åt helsike men det lutar säkert åt en inlösen. I alla fall om man ser på vad ovan nämnda 159 skulle kosta att laga, 243.000,-.

                dörren riktas inte den byts till en ny eller begagnad. 
                stötfångaren lagas inte för trasig. ny eller begad.. man ska göra begagnat sök först innan man tar med nya delar i kalkylen. krav från försäkringsbolagen. 
                det är fler airbagar än tre. sträcker och styrdonet ska med bytas så som kollisions sensorerna med om dom är lösa. 

                denna bilen repareras säker. men det kan ha tagits så hårt att det inte görs något om tex A-stoplen har fått på fan. kan man inte dra rätt den är det inte lönt o 
                reparera bilen. man får så klart även se till vart deformationszonerna har gett vika. har med stålet i plåten o göra då det är mer än en sorts legering o regel o en så pass ny bil i balkarna.

                 

                Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

                #16456
                Fredrik Brorsson
                Deltagare

                  Medveten att jag troligen räknat högt. Bilens marknadsvärde ligger väl i trakterna runt 160.000 och i så fall har de väl upp till ca 120.000 på sig att reparera. Säg att de behöver en till två veckor i arbetstid så blir det väl ca 60.000 “över” till delar. 

                  Jaja, får se vad de säger till veckan……..

                  #16457
                  Nihat Dizdar
                  Deltagare

                    Rickard, det jag menar är att på säkerhetsutrustning är det markant högre kostnader och ja, det är generalagenten som sätter priset i det land man verkar i. Höga priser på säkerhetsutrustning gäller även för andra branscher, det har jag erfarenhet av själv.

                    Det jag kan tycka är tragiskt är att vi inte klarar av att vara konkurrenskraftiga med priser här i Sverige så att folk åker till Tyskland mm för att inhandla samma delar, ibland ner till halva priset eller mindre. Visst vi är en liten marknad men trots allt konkurrerar vi med länder som Tyskland där just löneläget inte är precis lägre än i Sverige och visst konkurrensen i Tyskland är större. Priset på delarna skulle vara neutralt eller med marginell variation. Det är ju trots allt volymen som styr priset sen var delen hamnar borde vara sekundärt tycker jag. 

                    Vad gäller arbetskostnad så finns det en tydlig trend där man ser att försäkringsbolag och bilföretag transporterar mängder av skadade bilar till Polen och Baltikum för att få dessa fixade till en helt annan kostnad än i t.ex. både Sverige och Tyskland. Jag reser en hel del i bl.a. Polen och jag ser ständigt mängder av dessa transporter på vägarna.

                    Nihat Dizdar

                    #16458
                    Rickard Bergh
                    Deltagare

                      finns inget svensk försäkringsbolag vad jag vet som transporterar bilar till polen för skade reperation. 

                      vad företag gör kan ja inte svara på. 

                      Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

                      #16459
                      Nusret Ljevo
                      Deltagare

                        Inlägg av Rickard Bergh på 2015-07-31 21:15

                        finns inget svensk försäkringsbolag vad jag vet som transporterar bilar till polen för skade reperation. 

                        vad företag gör kan ja inte svara på. 

                        Det är klart det finns.De tjänar ju stora pengar på det

                        #16460
                        Kenneth Larsson
                        Deltagare

                          Vore kul att veta VILKET försäkringsbolag det är som kör detta system med att skicka smällda bilar utomlands för att repa dom och sedan ta dom tillbaka till Sverige.

                          Att det finns personer som ägnar sig åt detta i stor skala – ofta förefaller det var i den grå/svarta sektorn av ekonomin – och reparerar upp bilar med delar som man kommit över på icke lagligt sätt är ju något som diskuteras regelbundet i pressen och på andra ställen.  Men det är ju inte försäkringsbolagen som gör det. (tror jag)

                          #16461
                          Peter Svensson
                          Deltagare

                            Inlägg av nusret ljevo på 2015-08-01 09:19

                            Inlägg av Rickard Bergh på 2015-07-31 21:15

                            finns inget svensk försäkringsbolag vad jag vet som transporterar bilar till polen för skade reperation. 

                            vad företag gör kan ja inte svara på. 

                            Det är klart det finns.De tjänar ju stora pengar på det

                            Ja varför inte, egentligen. Polen och de baltiska länderna är med i EU – det borde vara enkelt och fullt tillåtet för svenska försäkringsbolag att anlita verkstäder i de länderna. Det finns säkerligen kompetenta mekaniker, plåtslagare och lackerare i dessa länder som gör jobbet lika bra fast till lägre arbetskostnad.

                            #16462
                            Biörn Bladh
                            Deltagare

                              Är det inte så att dom löser in bilen och sedan säljer den.. och då säljer dom den väl till högstbjudande. Till slut kan dan då säkert hamna i tex Polen. 

                               

                              #16463
                              Nusret Ljevo
                              Deltagare

                                Glömde en fråga ang fullutrustning.Måste jag säga till min försäkring att min krockade 159an var fullutrustad så att de inte klassar den som en vanlig 159 utan TI paketet?

                                #16464
                                Peter Braun
                                Deltagare

                                  Informera så mycket du kan. Man kan inte säga för lite. 

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 53 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.