Trasig kamrem efter bara åtta månader
Published by Leif Granholm on
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 19 februari, 2014 kl. 22:17 av Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2014 kl. 20:49 #23973
Bytte kamrem på min 147 2,0TS (årsmodell 2002, har gått totalt 13500) för enbart åtta månader sedan (hos auktoriserad Alfa-verkstad). Nu har kamremmen gått av och bilen står på verkstad för utredning.
Någon som varit med om något liknande? Vad kan ha hänt? Den rullar inte ens 1000 mil per år.Leifoso
16 februari, 2014 kl. 21:32 #23974Förmodligen någon som inte skruvat dit grejorna rätt men det är givetvis bara spekulationer.
16 februari, 2014 kl. 22:00 #23975Riktigt tråkigt…
Ett alternativ kan också vara att det “bara” var kamremmen som byttes och inte löphjul och / eller vattenpump och sedan är det något av detta som havererat eller orsakat haveriet.
Vad står det på kvittot från kamremsbytet, dvs vad byttes vid det tillfället?16 februari, 2014 kl. 22:07 #23976första frågan är hur mkt har bilen gått sen bytet ?
det är 12 månader eller 1000 mils garanti på ett sådant jobb . allt enligt mrf regler.. förmodar en auktoriserad är med där..
sen är det minst 2 års garanti på reservdelarna. om det är någon del som orsakat problemet.
det du ska göra först är kontakta verkstaden och så får dom titta på det. du ska göra en garanti reklamation.
du kan inte lämna ett sådant jobb till annan verkstad för kontroll och besiktning av skadorna utan den ett ok från den verkstaden som gjort jobbet till dig.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 februari, 2014 kl. 15:08 #23977Jag gissar på att balansaxelrem och löphjul för den inte byttes, sedan har den hoppat av och trasslat in sig i kamremmen som då kuggar.
Det är min gissning, precis som Richard säger så borde detta falla under garanti.
/mopar
17 februari, 2014 kl. 16:03 #23978Inlägg av Thomas Pettersson på 2014-02-17 15:08
Jag gissar på att balansaxelrem och löphjul för den inte byttes, sedan har den hoppat av och trasslat in sig i kamremmen som då kuggar.
Det är min gissning, precis som Richard säger så borde detta falla under garanti.
/mopar
Det är tyvärr ett möjligt scenario, fast kan det isåfall vara ett garantiärende?
Jag menar att det blir svårt att åberopa garanti på sånt som INTE byttes (dvs balansaxelremmen och / eller dess löphjul) som sedan har gått sönder och i sin tur trasslat in sig i kamremmen. Då är det ju det som inte byttes som havererat och orsakat följdskador.
Ovanstående resonemang gäller såklart enbart om dessa delar inte var del av det beställda arbetet.17 februari, 2014 kl. 17:06 #23979Nu har jag sett efter vad som gjordes:
Byte kamrem (kamremssats) + balansaxelrem + balansaxelremsspännare.
Nu väntar jag på AR-Bils utlåtande.Leifoso
17 februari, 2014 kl. 18:37 #23980Är det ARBil som gjort det och det strular lär det säkert lösa sig på ett bra sätt. De är seriösa. Har det gjorts av någon annan måste det ju redas ut mellan verkstäderna eller transportera den till verkstan som gjorde jobbet.
17 februari, 2014 kl. 20:09 #23981Jag har en gång lyckats att få en kamrem att endast hålla 1700 mil, efter det undviker jag Gates-remmar.
Jag är fullständigt Räserskadad
17 februari, 2014 kl. 20:14 #23982Inlägg av Igino Cazzola på 2014-02-17 20:09
Jag har en gång lyckats att få en kamrem att endast hålla 1700 mil, efter det undviker jag Gates-remmar.
Trist!
Gates är en ev de största tillverkarna av transmissionsremmar och OEM-levererar till många bil- och motorcykeltillverkare (t.ex. Ducati). Överlag håller de säkert en utmärkt kvalitet, men “måndagsexemplar” kan ju slinka igenom överallt.
18 februari, 2014 kl. 02:23 #23983Surt!
Det är naturligtvis omöjligt att veta vad som hänt utifrån en beskrivning. Men jag tycker det ser ut som begåvade gissningar här ovan.
Liksom Björn Ågren har jag förtroende för AR-bil. De reder nog ut det här även om jag kan tänka mig att de får ett hästjobb med att hålla leverantören av en eventuellt felaktig eller bristfällig del ansvarig.Stockholm
18 februari, 2014 kl. 14:50 #23984När allt annat är bytt så är ju en skuren vattenpump något man kan misstänka.
Jag var med om det på en TS motor, vattenpumpen skar och remmen hoppade.
Men AR kan man lita på så korrekt svar lär komma..
19 februari, 2014 kl. 11:14 #23985Kamremmen är OK. Det är nedre remspännarskivan som havererat, mycket ovanligt fel tydligen (enligt AR).
Tyvärr måste toppen bytas.Leifoso
19 februari, 2014 kl. 22:17 #23986förmodar det är nedre kamdrev du menar på vevaxlen.
det har hänt några ggr att det gått sönder i kilen som håller den på rätt spår i vevaxeln och i rätt tajming.
har haft två sådana på mitt jobb där det hänt och kamremen ändrar läge. med ventilras som följd.
behöver inte betyda det är byte av topp som gäller. dom vi hade räckte det med att byta ventilerna.
tråkigt när sånt händer o i ditt fall förmodar jag det inte går på garantin..Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.